הבדיקה שיכולה להציל חיים



שערי צדק מציע יום בדיקות ללא תשלום לגילוי מפרצת בטנית

מותו העצוב של הזמר אריק איינשטיין בנובמבר 2013, שנגרם מקרע של מפרצת באבי העורקים, העלה את המודעות לאחת המחלות הקשות בכלי דם- מפרצת אבי העורקים, המתבטאת בהתרחבות בעורק המרכזי בגוף שמשמש להולכת דם מהלב לאיברים השונים. מפרצת עלולה להתפתח לכל אורך אבי העורקים, ובעיקר בבטן, באזור שמתחת לעורקי הכליות, ובקרב מעשנים ואנשים הסובלים מסוכרת, יתר לחץ דם ועודף שומנים בדם.

"התרחבות כלי הדם אינה כואבת ואי ןלה סימנים מקדימים. היא מתגלה רק כאשר ממדיה גדלים כדי כך שהיא מתחילה להפעיל לחץ על איברים ועצבים סמוכים, או שהיא נקרעת", מסביר ד"ר איליה גולדין, מנהל היחידה לכירורגיית כלי דם בשערי צדק. "כאשר מתרחש קרע של המפרצת באזור הבטן או החזה כפי שקרה לאריק איינשטיין, איבוד הדם הוא מהיר, אספקת הדם לאיברים חיוניים נפסקת וקיימת סכנת חיים ממשית".

ניתן לגלות הרחבה בכלי הדם באמצעות אולטרה סאונד או בדיקת CT, ואם מזהים התרחבות קובעים תכנית מעקב. מפרצת קטנה עשויה לדרוש מעקב תקופתי בלבד אולם כאשר היא עוברת קוטר של 5.5 ס"מ היא מחייבת טיפול המתבצע באמצעות תומכן המוחדר בצנתור דרך חתך זעיר במפשעה, מוצמד לדופן כלי הדם ומונע את קריעתו.

המרכז הרפואי שערי צדק פועל להגברת המודעות לסכנות המפרצת, ומקיים בדיקות סקר ללא תשלום ביום ו', 27 בפברואר. ישתתפו בבדיקות בני 65 המשתייכים לאחת מקבוצות הסיכון: הסובלים מיתר לחץ דם,מסוכרת, מעודף שומנים בדם, ממחלת לב איסכמית וגם מי שעישנו בעבר.

חשוב לציין כי השנה הוכנסה בדיקת אולטרה סאונד לאבחון מוקדם של המפרצת לסל הבריאות, וניתן להיבדק בכל עת עם המצאת התחייבות של קופת החולים. 

 תמונה: flash 90


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה