בני הנוער יוכשרו לסייע בשעת חירום



מטה יהודה יזמה, בתי הספר אימצו, והתלמידים יוכשרו לסייע בחירום במסגרת פרויקט מחויבות אישית, משה דדון: "פרויקט ייחודי שיחזק את מערך החירום"

ראש המועצה משה דדון החליט לאחרונה לפתוח מסלול התנדבות ייחודי לטובת מערך החירום במועצה כחלק מהפקת הלקחים מאירועי השנים האחרונות (סופת שלגים, צוק איתן, שריפות ענק) ובמסגרת פרויקט "מחויבות אישית", לפיו מחויבים תלמידי כיתות י' לפעול בקהילה כתנאי לזכאותם בתעודות הבגרות.

התכנית החדשה אותה מקדם דדון תופעל למעשה לראשונה בישראל. "בעצה אחת עם אנשי הביטחון והחינוך במועצה החלטנו לתרגם את פרויקט מחויבות אישית באופן שישרת את האינטרס הכללי של תושבי הרשות", מסביר דדון. "הרעיון הוא להכשיר את בני הנוער לאורך שלוש שנים עד לסיום לימודיהם בתיכון ולבנות בהדרגה את רמת הידע והמוכנות לעת חירום. זה יתן מענה בשני ערוצים עיקריים: נוער מוכוון חירום יוכל לתת כתף בזמן חירום ביישובים וכן יוכלו בני הנוער לסייע למנהלי בתי הספר בתרגילי מוסדות החינוך או חלילה בשעת חירום. בכוונתנו לשלב אותם בצוותי החירום היישוביים בשיתוף אגף חברה ונוער".

לצד מחלקת הביטחון ומינהל החינוך במועצה שותפים לתכנית קב"ט מחוז ירושלים במשרד החינוך, מחוז ירושלים בפיקוד העורף, תחנת כיבוי והצלה בית שמש וחמשת בתי הספר התיכונים במטה יהודה. התכנית החלה לפעול השנה בתיכון 'הרטוב', שם התגלה ביקוש. עד כה נרשמו 30 תלמידים לפעילות.

"התלמידים מבינים את הערך הקהילתי לצד הערך האישי של התכנית", נמסר מהנהלת בית הספר. "זה יעניק להם את היכולת להגיש עזרה גם לסבתא או לשכן המבוגר בעת הצורך".

"התכנית מכשירה את התלמידים לגלות מנהיגות בקהילה בשעת חירום", מוסיפה אטי יפרח, רכזת ביטחון ופרויקט מחויבות אישית בבית הספר.  "אנו דוגלים בהכוונה של תלמידינו לתרום לקהילה אליה הם שייכים. זוהי תכנית נוספת שחוברת לשיתופי הפעולה ההדוקים בין תיכון 'הרטוב' ובין המועצה האזורית מטה יהודה".

שלבי התכנית

בשלב הראשון של התכנית, בכיתה י', ילמדו המשתתפים על הפרויקט ומטרותיו, מהו אירוע חירום, תקשורת בעת חירום, מערך החירום במועצה, גורמי חירום ותפקידם, כלים להתמודדות ראשונית ועזרה ראשונה. בכיתה י"א ילמדו על תפקידי צוות החירום, עזרה ראשונה - מתקדם, תפקידי משטרה וכיבוי אש. בכיתה י"ב יעברו ללמוד על ניהול מצב חירום, טיפול באוכלוסיה, טיפול במטפלים, רענון עזרה ראשונה וחילוץ מהריסות. בסיום התכנית יבוצעו תרגילים ומשימות. בסך הכל מדובר ב-105 שעות הכשרה.

"מדינת ישראל ואזור מטה יהודה בפרט חשופים לאירועי חירום שונים אשר פוקדים את אזורינו מעת לעת", מוסיף דדון. "התארגנות נכונה לקראת מצבי חירום תצמצם את זמן אי הוודאות ותקצר את זמן המענה לתרחישי החירום השונים. ההכשרה המקצועית תיצור בסיס למענה ראשוני במוסדות החינוך של המועצה וכוח עזר משמעותי לגורמי החירום במועצה".

התכנית בונה נדבך תגובה נוסף למערכי החירום הקיימים, ומכשירה את תלמידי בתי הספר של המועצה למענה ותגובה בארועי חירום כמגיבים ראשונים. תהליך הלמידה וההכשרה ישפר משמעותית את המענה לתרחישי חירום בתוך בתי הספר וסביבתם, ובני הנוער יהוו חלק בלתי נפרד מכוחות החירום בעת התרחשות אירוע ביישובי המועצה בהתאם לאזור מגוריהם. במהלך ההכשרה יינתן דגש לשמירה על בטחונם של בני הנוער המתנדבים בזמן חירום.

במועצה סיכמו השבוע את המיזם בסיפוק ואמרו כי יצירת מעורבות נוער בתחום החירום תחזק את החוסן הקהילתי במוסדות החינוך ובקרב התושבים.

תמונה: באדיבות יח"צ 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה