היום בבג"ץ: דורשים לספק מים בשכונות מזרח ירושלים



עשרות אלפי תושבי שכונות מזרח ירושלים נאלצים לצרוך מים באופן בלתי סדיר על ידי שימוש במשאבות חשמליות ותוך אגירת מים במיכלים, זאת לאור העובדה שאין היתרי בנייה לחיבור מים באזור. היום (יום ב׳) קבע בג"ץ כי תוך 14 יום ישבו יחד הצדדים ויגבשו מתווה לשדרוג הצינורות

רשויות התכנון הישראליות מעולם לא תכננו את השכונות ראס ח'מיס, ראש שחאדה, דחיית א-סלאם ומחנה הפליטים שועפאט, השוכנות בצפון-מזרח ירושלים ומצויות בתוך השטח המוניציפאלי של ירושלים מזה 48 שנה. בהעדר תכנון אין אפשרות להוציא היתרי בנייה, ובלי היתרים לא ניתן להתחבר כחוק לרשת המים. כתוצאה מכך, כמעט כל הבתים באזור מחוברים למים בצינורות פיראטיים המופעלים על ידי משאבות חשמליות, והמים נאגרים במיכלים המוצבים לאורך הרחובות ובגגות. מצב זה כרוך בעלויות חשמל גבוהות ומציב סכנות בריאותיות ובטיחותיות.

חרף הבעיות החריפות באספקת מים לשכונות הירושלמיות שמעבר לחומת ההפרדה, הודיעו רשות המים ומשרד התשתיות לבג"ץ כי אין באפשרותם לדאוג לחיבור התושבים לתשתית המים ולספק לבתיהם מים כמקובל. לאור העובדה שאין אבטה, היתרים ותשתיות כפי שיש באזורים אחרים שם הם יכולים לספק מים כראוי. 

לזבריו של זהר ינון מנכ"ל הגיחון "הגיחון מבקש מבג"ץ שיורה למדינה להסדיר לאלתר את המצב התכנוני, המשפטי, הביטחוני והבטיחותי, בכל מה קשור לפעילות שהוא מנהל מעבר לגדר ההפרדה. לא ניתן לדרוש מהגיחון להמשיך ולשאת על גבו את התצריף של הבעיות, של כולן ביחד - הן פצצה מתקתקת, הן מבחינה תכנונית, הן מבחינה משפטית, הן מבחינה ביטחונית, הן מבחינה בטיחותי והן מבחינה כלכלית".

ג'מיל סנדוקה, יו"ר ועד שכונת ראס ח'מיס, "מאז הקמת החומה וקריסת התשתיות אצלנו, מנסות הרשויות שוב ושוב להטיל עלינו התושבים את האחריות לספק שירותים בסיסיים באזור שהוא ירושלמי ושתושביו ירושלמים. את הכבישים אנחנו כבר מתקנים על חשבוננו כי התייאשנו מהעירייה, בתי ספר אנחנו בונים לילדינו, אבל מים אין לנו דרך לספק בעצמנו. מה מצפים, שבשנת 2015 אנחנו נסחב מים עם חמורים ודליים?"

לדברי עו"ד אן סוצ'יו מהאגודה לזכויות האזרח, המייצגת את התושבים, "עשרות אלפי תושבי האזור הירושלמי שמעבר לחומה חיים כיום בתנאים של הזנחה פושעת, ומתמודדים עם מלכוד בירוקראטי-תכנוני בלתי אפשרי. הרשויות הישראליות הן שאמורות לדאוג להסדרה תכנונית ולהסדרת החיבור למים, והן נכשלו בזה נחרצות. כעת מוטלת עליהן החובה למצוא פתרון שיאפשר נגישות למים זורמים ונקיים. הניסיונות להטיל את האשמה והאחריות על כתפי התושבים הן חסרות בסיס".

בדיון שהתקיים היום (יום ב') קבעו שופטי בג"צ כי תוך 14 יום ישבו יחד נציגי הצדדים ויגבשו מתווה במסגרתו ייערך שדרוג של צינורות המים הראשיים בשכונות, וייגבה מהתושבים תשלום היטל לטובת השדרוג. השופטים דרשו כי יש להתחיל בצעדים מיידיים לשדרוג הצינורות הראשיים, המספקים מים לכ-80,000 תושבים. השופט צבי זילברטל הדגיש בדיון, כי בשכונות הירושלמיות שמעבר לחומה נוצר ואקום שלטוני מובהק, והתנהלות הרשויות באזור מתאפיינת באוזלת יד במקום להתמודד עם בעיות השורש שנוצרו. השופטים ביקשו כי בעוד 60 יום יוגשו עדכונים לבית המשפט.

 

תמונה: flash 90


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה