מרפאה חדשה בהדסה עין כרם לבריאות הנפש של האישה



מרפאה ייחודית חדשה בהדסה תתן מעתה מענה לתסמונות נפשיות בקרב נשים, בין היתר בנושאי דיכאון שלאחר לידה או אובדן הריון

המערך הפסיכיאטרי במרכז הרפואי הדסה הקים לאחרונה מרפאה ייעודית בתחום בריאות הנפש של האישה, זאת מתוך ההבנה כי במעגל חייה של האישה ישנם תהליכים ושינויים אותם היא עוברת מבחינה ביולוגית, הורמונאלית ואף סביבתית- חברתית, המביאים לשינויים נפשיים, כמו חרדה, דיכאון או קשיי תפקוד אחרים.

נסיבות השינויים הנפשיים יכולות להיות רבות, בהן הריון או סיבוכיו, טיפולי פוריות ואובדן הריון, לידת פגים או ילדים עם לקות, הפסקת הווסת, מנופאוזה - גיל הבלות ועוד.

עם סוגיות כאלה ונוספות מתמודד צוות מרפאה מיומן הכולל פסיכיאטרים בכירים, בראשם פרופ' רונן סגמן מהמחלקה הפסיכיאטרית בהדסה, ד"ר ראובני ענבל, פסיכיאטרית בכירה במרפאה ויועצת של מחלקות הנשים בבית החולים הדסה, וכן פסיכולוגית בכירה, ד"ר לאורה קנטי.

עבור נשים רבות המרפאה מהווה כתובת לטיפול בתסמונות נפשיות המלוות אותן, לעיתים גם לאורך שנים, אשר לא נמצא להן כל מענה או אפילו איתור ואבחון ראשוני נכון של הבעיה.

"עד כה טופלו חלקן במרפאות קהילתיות, אצל רופאי משפחה", מסבירה ד"ר ראובני, אשר מתוקף תפקידה ומעורבותה במרפאות הנשים בהדסה מסייעת רבות לאתר נשים הזקוקות לפתרונות נפשיים ומהווה גורם מקשר בשמירה על הרצף הטיפולי בין המרפאות השונות. "במקרים הפחות טובים הן בכלל לא אובחנו כסובלות מאיזושהי בעיה נפשית ולכן בוודאי לא הגיעו לטיפול הנכון עבורן".

את המרפאה, אליה ניתן לפנות דרך רופא המשפחה או ישירות בהדסה עין כרם, מוביל פרופ' רונן סגמן, מנהל המרפאה הפסיכיאטרית בהדסה ומומחה בטיפול תרופתי בפסיכיאטריה,  אשר עוסק בחקר הגורמים המולקולאריים לדיכאון שלאחר לידה בנשים, ובעל ניסיון ארוך שנים בטיפול בנשים עם שינויים הורמונליים והשפעותיהם הנפשיות.

"מצבי דיכאון  הרבה יותר שכיחים בנשים מאשר בגברים, זאת בשל העומס ההורמונאלי הרבייתי", מסביר פרופ' סגמן את הצורך במרפאה ייעודית דווקא לנשים, "ההשפעות הנפשיות עשויות לבוא לידי ביטוי כבר מתקופת תחילת המחזור בתסמונת הקדם-ויסתית, ובהמשך במצבי דיכאון וחרדה השכיחים בהריון ולאחר הלידה ושוב בגיל הבלות".

פרופ' סגמן אף הדגיש כי "אף שדיכאון שלאחר לידה מהווה את  הסיבוך הרפואי השכיח ביותר בקרב נשים לאחר לידה, כיום מרביתן כלל אינן מגיעות לאבחון וטיפול נאותים עקב שילוב של חוסר מודעות וחסמי תיוג. בנוסף לסבל ולפגיעה התפקודית לאם, מחקרים ארוכי טווח מצביעים על הופעת עיכוב התפתחותי בילדים לאמהות שסבלו מדיכאון לאחר לידה שלא טופל. התחום אינו מקבל כיום מענה מספק עד כדי כך שמשרד הבריאות הוציא לפני מספר חודשים חוזר ארצי, הקורא לאיתור יזום של נשים הלוקות בדיכאון סביב ההיריון והלידה. המרפאה תעבוד בשיתוף פעולה עם מחלקת נשים בבית החולים ותאפשר מגוון של שירותים עבור נשים במצבים נפשיים שונים, מצבים שהיו עד כה לא מאובחנים דיים או מוזנחים ולא זכו למוקד מקצועי הולם המסוגל לספק אבחון וטיפול נאותים. במסגרת המרכז יוצע מגוון רחב של סוגי טיפול בהתאם למצב הנפשי המאובחן ולהעדפת האישה, הכוללים טיפולים קבוצתיים, וטיפולים פרטניים פסיכולוגיים ותרופתיים".

צילום: אבי חיון


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה