קריסת גשר התאורה בהר הרצל: הוגש כתב אישום נגד החשודים



פרקליטות מחוז ירושלים הגישה היום (יום ד') לבית משפט השלום בעיר כתב אישום בגין גרימת מוות ברשלנות וחבלה ברשלנות, נגד חברת עיצוב במה בע"מ וחמישה נאשמים נוספים אשר היו מעורבים בהפקת טקס הדלקת המשואות הממלכתי בהר הרצל בירושלים בשנת 2012

באפריל 2014 במהלך החזרות לקראת הטקס, התמוטט המבנה שהוקם לתליית ציוד הגברה, תאורה ומקרנים. חיילים ששהו ברחבה, נסו על נפשם, המבנה קרס לקרקע ומספר חיילים נלכדו תחתיו. סגן הילה בצלאלי ז"ל נלכדה מתחת למבנה וכתוצאה מכך נגרמו לה חבלות קשות בכל חלקי גופה אשר גרמו למותה. כמו כן נפצעו מספר חיילים ששהו ברחבה.

הנאשמים:

חברת עיצוב במה בע"מ

טאימורז ליאונידזה- שימש כמנהל התפעול בחברת עיצוב במה בע"מ.

אלעד לביא- שימש כסמנכ"ל התפעול בחברת עיצוב במה בע"מ.

דורון לביא- שימש כמנכ"ל חברת עיצוב במה בע"מ.

אורן ורשבסקי- מהנדס מבנים אשר נשכר על-ידי חברת עיצוב במה בע"מ לשמשכמהנדס קונסטרוקציה וכן נשכר על ידי יצחק צוקר כדי לשמש כמהנדס מטעמו, בין היתר, לשם בדיקה הנדסית-בטיחותית של המבנה ואישורו.

יצחק צוקר- שימש כיועץ בטיחות בעת תכנון וארגון הטקס, לרבות הקמת המבנה מטעם משרד ההסברה.

על פי כתב האישום המבנה הוקם על ידי חברת עיצוב במה בע"מ ועובדיה ללא הכישורים המקצועיים הנדרשים, ללא כל תכנון הנדסי או חישובים הנדסיים וללא פיקוח הנדסי. בנוסף לכך, המבנה נבנה באמצעות אביזרים שאינם ראויים ואינם מתאימים לו. מערכת העיגון של המבנה, אשר הוקמה ללא כל תכנון ובאופן שרירותי, הייתה לא יציבה ולא יעילה, מאולתרת ולמעשה חסרת יכולת של ממש לייצב את המבנה.

כמו כן נאשמת חברת עיצוב במה בע"מ בכך שהקימה מבנה שהמערכת המבנית שלו אינה עומדת בדרישות הנדסיות מזעריות, תוך שימוש באביזרים שאינם מתאימים להקמת המבנה, ובאופן שגרם לאי יציבות המבנה ולהתמוטטותו בסופו של דבר.

טאימורז ליאונידזה, אלעד לביא ודורון לביא, מואשמים כי התרשלו בכך שהמבנה הוקם תוך שימוש באביזרים שאינם ראויים ואינם מתאימים למבנה, ובאופן שאינו מתאים למבנה.

עוד עולה מכתב האישום כי אלעד לביא, לאחר שקיבל הודעה מסלע יום לפני קריסת המבנה כי המבנה מתנדנד בצורה חריגה, שלח עובד שאין לו שום ידע או הכשרה מקצועית מתאימה לבדיקת יציבות של מבנים בכלל ושל המבנה בפרט.

אורן ורשבסקי מואשם כי לא חישב, לא תכנן ולא הכין תכנית קונסטרוקציה למבנה כנדרש ממנו. בנוסף לכך הוא גם לא בדק את יציבות ובטיחות המבנה לאחר הקמתו. כמו כן הוא פעל בניגוד עניינים בכך שהועסק הן ע"י חברת עיצוב במה והן ע"י יצחק צוקר. בכך מנע ביקורת, ע"י מהנדס בלתי תלוי, של יציבות המבנה.

יצחק צוקר מואשם בכך שלא ווידא קיומה של תכנית קונסטרוקציה הנדסית להקמת המבנה. אפשר להעלות את המשתתפים על רחבת הטקס ולהתחיל בחזרות לטקס בסביבתו של המבנה, בהשתתפות חיילים ומופיעים אחרים, ביניהם ילדים, למרות שלא נעשו בדיקות מקצועיות ולא נתנו אישורים מתאימים ליציבותו ובטיחותו של המבנה. גם כאשר נודע לו כי המבנה אינו יציב ומתנדנד לא הורה מיידית לפנות את רחבת הטקס.

במעשיהם המתוארים לעיל, גרמו הנאשמים ברשלנות למותה של הילה בצלאלי ז"ל וכן עשו מעשה שלא כדין או נמנעו מעשות מעשה שחובה לעשותו ונגרמה בהם חבלה לאדם.

תמונה: flash 90

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה