ירושלים הטכנולוגית



תוכנית עידוד היזמות הטכנולוגית Jnext הצליחה בתוך שנתיים להזניק את היקף היזמות הטכנולוגית בבירה וזאת פי שמונה. על פי הנתונים במהלך 2014 קמו בעיר לא פחות מ-100 חברות חדשות, והתקיימו עד כה 250 אירועים ומפגשים טכנולוגיים

ב-2012 הוקמו בבירה 12 חברות טכנולוגיה חדשות; ב-2014 הוקמו 100 חברות; ב-2012 גייסו 25 חברות ירושלמיות כ-58 מיליון דולר; ב-2014 גייסו 47 חברות ירושלמיות 172 מיליון דולר. תוכנית עידוד היזמות הטכנולוגית Jnext של הרשות לפיתוח ירושלים, עיריית ירושלים והמשרד לירושלים והתפוצות הקימה בעיר מתחמי עבודה משותפים, תוכניות הזנק לסטארטאפים וסללה את הדרך לירושלים עבור חברות כמו קספרסקי ורפא"ל. ראש העיר ברקת: "חדשנות ויצירתיות פורצת דרך יוצאת מירושלים לעולם – כפי שקורה כאן כבר 3000 שנה".

בתוך שנתיים בלבד הצליחה תוכנית Jnext של הרשות לפיתוח ירושלים, המשרד לירושלים והתפוצות ועיריית ירושלים להזניק את היקף היזמות הטכנולוגית פי שמונה, ולהצמיח עתודות לתעסוקה איכותית בעיר בשנים הקרובות.

על פי נתוני הרשות לפיתוח ירושלים שנחשפו בכינוס הוועדה לפיתוח כלכלי בעיריית ירושלים, בשנת 2012 נפתחו בעיר 10 חברות סטארטאפ ובעיר התקיימו 12 אירועים ומפגשים טכנולוגיים. בשנת 2013 קמו בעיר 40 חברות והתקיימו 100 אירועים, ואילו נכון להיום, במהלך 2014 קמו בעיר לא פחות מ-100 חברות חדשות, והתקיימו עד כה 250 אירועים ומפגשים טכנולוגיים.

גם בהיקף הגיוסים נרשם גידול משמעותי: בשנת 2012 גייסו 25 חברות טכנולוגיה ירושלמיות כ-58 מיליון דולר; בשנת 2013 גייסו 27 חברות ירושלמיות כ-106 מיליון דולר. השנה, ורק מסיכום שלושת הרבעונים הראשונים של 2014, 47 חברות טכנולוגיה ירושלמיות גייסו סכום העומד על 172 מיליון דולר.

ראש העיר ירושלים ניר ברקת ציין כי "היקף היזמות הטכולוגית בירושלים, ומהירות הצמיחה של הקהילה היזמית המקומית, שוברים שיאים והצליחו להפתיע וליצור עניין רב בקרב גורמי השקעות משמעותיים בארץ ובעולם".  ברקת הוסיף כי "עשרות המיזמים הטכנולוגיים הקמים בירושלים מציעים לעולם יצירתיות טכנולוגית פורצת דרך – וירושלמית באופיה, כזו המבוססת על בסיס אקדמי איתן, מחשבה אסטרטגית וצעידה זהירה קדימה. החדשנות הירושלמית, והאופי הקהילתי שלה, החלו כבר לפני 3000 שנה וצפויים להימשך לפחות עוד 3000 שנה בעתיד".

תוכנית Jnext מייסודה של הרשות לפיתוח ירושלים, המשרד לענייני ירושלים והתפוצות ועיריית ירושלים, תומכת ומעודדת יזמות טכנולוגית בירושלים בשורה של אפיקים ובמגוון זירות: היא מציעה לחברות טכנולוגיה צעירות (סטארטאפים) – מרמת היזם הבודד ועד חברות קטנות ובינוניות הפועלות או עוברות לעיר – מענקים המסייעים להם לעבור את השלב הקריטי של פיתוח המוצר ויצירת השוק. היא תומכת במענקים, ומאפשרת שיתוף של חברות רב לאומיות דוגמת גוגל ומיקרוסופט בהקמת תוכנית הזנק לחברות צעירות ("אקסלרטורים").

Jnext גם יוצרת פתרונות תשתית עבור חברות צעירות כגון חללי עבודה משותפים ("האבים") וכן העמידה משרדים ושטחי עבודה בשכירות תחרותית עבור חברות טכנולוגיה וביוטק, דוגמת אלה הפועלות ב"כפר ההייטק" שבקמפוס גבעת רם. כמו כן, מעניקה התוכנית סיוע לחברות מבוססות הפועלות בעיר ויוצרת את התנאים הנחוצים עבור חברות ישראליות ורב לאומיות כדי לאפשר להם להקים פעילות בירושלים – דוגמת התוכנית להקמת מרכז מו"פ של קספרסקי ושלוחת פעילות של רפאל בירושלים.

לדברי אודי בן דרור, מ"מ מנכ"ל הרשות לפיתוח ירושלים, החזון של Jnextהוא להפוך את ירושלים לעיר טכנולוגית בינלאומית, הנשענת על אקו-סיסטם יזמי ייחודי. לשם כך היא מחזקת את הקשרים בין החברות הפועלות בעיר כדי ליצור קהילה יזמית תוססת, וכן מטפחת את הקשרים בין החברות למוסדות האקדמיים בעיר באמצעות תמיכה בתוכניות לימוד ופרויקטים מחקריים. שני אפיקים אלה נועדו להבטיח המשך של צמיחה ועתודות כוח אדם איכותי ומיומן.

"אחת ממטרות התוכנית היא שבשנת 2017 ייפתחו בירושלים לפחות רבע מכמות הסטארטאפים הנפתחים בישראל בשנה (ב-2013 נפתחו כאלף חברות). מטרה נוספת היא למשוך לעיר לפחות חברה אסטרטגית אחת מדי שנה, כדי להצמיח את הכלכלה המקומית ולייצר שוק תעסוקה דינמי עבור חברות טכנולוגיות", הוסיף בן דרור.

אחד המוקדים העיקריים של תעשיית ההייטק הירושלמית הוא אזור התעשיות המתקדמות בהר חוצבים, שיודע בשנים האחרונות פריחה משמעותית. השטח הבנוי כיום עומד על 300 אלף מ"ר ובשנים הקרובות צפויה הקצאה של כ-106 אלף מ"ר לחברות כגון רפאל, מדינול, טבע, סיוון ואחרות. Jnext פועלת גם ליצירת תשתיות נוספות עבור חברות צעירות, כמו למשל פתיחת הסניף הישראלי של האקסלרטור הגדול בעולם – MassChallenge, פתיחת שלוחה ישראלית של מכון המחקר Broad בשיתוף MIT ואוניברסיטת הארווארד, הרחבת כפר ההייטק לבית הספר להנדסה וכן הקמה של בית יזמים – בית ליזמים ומשקיעים שיוכלו לתמוך ולסייע לחברות בעיר.

סגן ראש העיר ירושלים, עופר ברקוביץ', המחזיק בתיק הפיתוח הכלכלי והתעסוקה, שיתוף הפעולה של העירייה והרשות לפיתוח ירושלים לצד קהילת היזמות בעיר הובילו לתנופה חסרת תקדים ששמה את ירושלים על מפת היזמות העולמית. היזמות הטכנולוגית הופכת להיות קטר מוביל בפיתוח הכלכלי של ירושלים. יחד עם מהלכים דרמטיים שאנחנו מובילים, של הבאת חברות, ישראליות ובינלאומיות, שיצרו כאן אלפי מקומות עבודה איכותיים, נשאיר את הצעירים בעיר ונבטיח עתיד פלורליסטי ויצרני בירושלים.

תמונה: flash 90


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה