בני משפחתו של מחבל הטרקטור דורשים פיצויים



בני משפחתו של מוחמד ג'עאביס הגישו לאחרונה תביעת פיצויים נגד המדינה ובה נטען כי בנם, מפגע הדחפור בפיגוע הטרקטור לפני כחודשיים, לא פעל ממניע לאומני וכי הירי שבוצע נגדו היה פזיז. כעת הוגש כתב הגנה מטעם הפרקליטות בטענה שמעשיו אינם מותירים מקום לספק

פרקליטות מחוז ירושלים, באמצעות עו"ד ליאור סקברר, הגישה לבית משפט השלום בעיר כתב הגנה במסגרת תביעה שהוגשה על ידי משפחתו של המפגע שביצע את פיגוע הטרקטור ברחוב משה זקס בירושלים בחודש אוגוסט האחרון. על פי כתב ההגנה, מעשיו של המפגע אינם מותירים מקום לספק ביחס לכוונותיו ומהות פעולותיו – לפגוע בחפים מפשע, ועל כן הוא הנושא באחריות המלאה והבלעדית למותו.

בתביעה נזיקית שהוגשה נגד המדינה נטען, כי המפקח על החפירה מטעם חברת אתרא קדישא, אברהם ואלעס שנהרג באתר הבניה שבסמוך לרחוב זקס, נהרג בתאונה עם המחפר שבו עבד המפגע ושבעקבות מותו התלהטו הרוחות במקום תוך יידוי אבנים לעבר המפגע אשר נבהל וניסה לצאת מהאתר. עוד נטען כי עם צאתו מהאתר החלו כוחות ביטחון לירות לעברו, וכי המפגע ניסה להימלט מן הירי ופגע באוטובוס אשר עבר במקום. ירי זה המשיך עד להריגת המפגע אשר כללה וידוא הריגה.

בכתב ההגנה שהגישה פרקליטות מחוז ירושלים (אזרחי) נטען כי מעשיו של המפגע אינם מותירים ספק ביחס לכוונותיו ומהות פעולותיו – לפגוע בחפים מפשע ומשום כך, תביעה זו הינה דוגמא מובהקת למקרה שבו מעילה בת עוולה לא תצמח זכות תביעה ודינה להידחות מכל וכל תוך השתת הוצאות לדוגמא בגינה.

המדינה פירטה בכתב ההגנה כי לאחר הפגיעה במנוח אברהם ואלעס באתר הבניה, יצא המפגע כשהוא נוהג במחפר במהירות לרחוב משה זקס. המפגע נסע לכיוון אוטובוס שעמד בתחנת אוטובוס והעלה נוסעים והחל לחבוט בגג האוטובוס מספר פעמים באמצעות כף המחפר. נהג האוטובוס ניסה להתחמק מהמקום בנסיעה, אולם הדבר לא עלה בידו שכן האוטובוס היה תפוס בידי כף המחפר. נהג האוטובוס פתח את דלתות האוטובוס על מנת לאפשר לנוסעים להימלט מהאוטובוס. בשלב זה, הסיע המפגע את המחפר לכיוון צידו של האוטובוס והחל לנסות להפוך את האוטובוס באמצעות כף המחפר, מספר פעמים, עד שכוונתו צלחה והוא הפך את האוטובוס על צידו. במהלך מעשיו אלה נפגעו מספר אזרחים שהיו באוטובוס ונחלצו ממנו או שהיו בקרבתו.

בזמן שהמפגע פגע באוטובוס, צעקו עוברי אורח כי מתרחש פיגוע. בכתב ההגנה צוין כי רק בזמן שהמפגע פגע באוטובוס באמצעות כף המחפר הגיעו למקום איש שב"ס ושני שוטרים שחלפו במקום והבחינו בכף המחפר פוגעת באוטובוס, ובמחפר מנסה לפגוע באנשים שהיו במקום ולדרוס אותם ואלה פעלו לנטרול המפגע.

כמו כן,  על פי כתב ההגנה, יידוי אבנים לעבר המפגע, התבצע לאחר שהמפגע פגע באוטובוס וכאשר האזרחים אשר היו עדים לאירוע הבינו כי מדובר בפיגוע וניסו למנוע את המשך הפגיעה של המפגע באוטובוס. יידוי האבנים נמשך עד לביצוע ירי ע"י אנשי שב"ס ומשטרה אשר הגיעו למקום.

עוד צוין כי המפגע לא ניסה "לברוח" מן המקום, בניגוד לנטען בתביעה, שכן לא נעשו ניסיונות נסיעה או הימלטות של המחפר מן המקום, אלא להפך, המפגע הניע הנעה מכוונת של כף המחפר אשר חבטה באוטובוס מספר פעמים.

כמו כן, הטענה כאילו המחפר פגע באוטובוס כי לא יכול היה לעבור בכביש עומדת בניגוד לסרטונים המראים בבירור כי רצונו של המפגע לא היה "לעבור בכביש", אלא לפגוע באוטובוס ובחפים מפשע.

בכתב ההגנה נשללה הטענה כי הייתה התקהלות במקום בו נהרג ואלעס, בניגוד לנטען, בטרם נסע המפגע לרחוב זקס, פנה ימינה לכיוון האוטובוס והחל להכות בו באמצעות כף המחפר ולכן המפגע לא נמלט מדבר.

על פי כתב ההגנה, פעולותיו של המפגע הינן כאלה שאינן מותירות מקום לספק באשר לכוונותיו וניסיונותיו לפגוע בחפים מפשע ואלו ברורים מאליהם ועל כן הוא הנושא באחריות המלאה והבלעדית למותו.

תמונה: באדיבות מד"א  


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה