ירושלים במקום הרביעי בזיהום אויר



המשרד להגנת הסביבה העלה הבוקר (יום ג') את נתוני פליטות החומרים המזהמים של כל המפעלים לשנת 2013. לראשונה מפרסם המשרד גם את דירוג הערים עם פליטות הזיהום באופן הכולל גם את זיהום האוויר מתחבורה, ירושלים נמצאת במקום הרביעי

מבדיקת הנתונים עולה כי זיהום האוויר נמוך באופן משמעותי לעומת השנה שקדמה לה ומגיע עד ל-40% פחות בהיקפי המזהמים השונים. לראשונה מפרסם המשרד גם את דירוג הערים עם פליטות הזיהום באופן הכולל גם את זיהום האוויר מתחבורה. למעשה, זהו המדד המהימן ביותר שפורסם עד כה בתחום זיהום האוויר לפי רשויות מקומיות.

חיפה נמצאת במקום הראשון בדירוג הערים עם פליטות הזיהום הרבות ביותר וזאת אף שב-2013 ירד זיהום האוויר בעיר בכמעט שליש. במקום השני בדירוג הערים נמצאת תל אביב וזאת בעקבות זיהום אוויר הנובע מתחבורה. מועצה אזורית תמר הגיעה למקום השלישי בעקבות פעילות התעשייה הכבדה במישור רותם ומפעלי ים המלח הנמצאים בתחומה. אל המקום הרביעי הגיעה ירושלים, גם בבירה עיקר הזיהום נובע מתחבורה. המועצה האזורית חוף הכרמל נמצאת במקום החמישי בקרב הרשויות המקומיות עם פליטות הזיהום הגבוהות ביותר (מצ"ב הרשימה המלאה – שקף 10).

על פי הנתונים עולה כי זיהום האוויר בשנת 2013 ירד בכל הארץ לעומת שנת 2012. תחמוצות הגופרית הנפלטות לאוויר ירדו ב-19%. החלקיקים הנשימים הקטנים מ- 10 מיקרון צנחו בכ-40% ותחמוצות חנקן, מזהם הפוגע בדרכי הנשימה, ירדו בכ-16%. עיקר הפחתת זיהום האוויר נובע ממעבר התעשייה ותחנות הכוח לשימוש בגז טבעי ודרישות המשרד להגנת הסביבה להפחתת זיהום אוויר כתנאי לאישור פעילות של מפעלים.

מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, דוד לפלר: "אנחנו נמשיך לחשוף נתונים באופן עקבי על מנת שכל אזרח יידע בדיוק מה יש באוויר שהוא נושם. הנתונים מצביעים על ירידה חדה בזיהום האוויר לעומת השנה הקודמת לה וזאת הודות לשימוש בגז הטבעי ולפעולות שלנו מול התעשייה שהביאו לשימוש בטכנולוגיות המתקדמות והירוקות ביותר. כדי שהאוויר יהיה נקי, יש לשלב זרועות עם כלל הגופים ובראשם גם האחראים על התקציבים".

על מנת להגביר את השקיפות ולתת מידע מדויק לציבור, ניתן לצפות בנתונים המתייחסים לפעילות המפעלים בשנת 2013 באתר המשרד ולאתר מפעל על גבי מפה, או בהתאם לענף הפעילות או שמו. באתר המשרד להגנת הסביבה ניתן למצוא נתונים אודות פליטות מ-497 מפעלים ועסקים בתחומי התעשייה, חקלאות, השפכים והפסולת המסוכנת והלא מסוכנת. על מנת להקל על הגולשים, לכל דיווח על חומר מזהם מצורף הסבר אודות השפעות החומר ומידת מסוכנותו לאדם ולסביבה.

תמונה: flash 90


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה