טבח בירושלים: ארבעה מתפללים נרצחו בבית כנסת בשכונת הר נוף



מתקפה קטלנית בבית כנסת בהר נוף שני מחבלים נכנסו לבית כנסת וטבחו למוות ארבעה מתפללים, ארבעה פצועים נוספים מאושפזים בבית החולים במצב קשה. המחבלים חוסלו. יידוי אבנים לעבר כוחות משטרה בואדי ג'וז נעצר קטין בן 17

פיגוע קטלני בבית כנסת "בני תורה קהילת יעקב" בשכונת הר נוף, ברחוב שמעון אגסי. בשעות הבוקר מחבלים נכנסו לבית הכנסת ותקפו את המתפללים באמצעות גרזן ופתחו בירי ללא הבחנה, שני שוטרים שהגיעו במהירות לזירה ניהלו קרב יריות עם המחבלים, שני המחבלים נוטרלו. ארבעה בני אדם נרצחו בפיגוע ושבעה פצועים נפצעו ביניהם גם שני השוטרים שפונו על ידי מד"א לבתי החולים. ראש הממשלה בנימין נתניהו יקיים בצהריים התייעצות ביטחונית בלשכתו.
 
בחמאס בירכו על האירוע וטענו כי הפיגוע בא בתגובה, לטענתם, לרצח נהג האוטובוס חסן יוסף ראומני ול"פשעי ישראל שנמשכים במסגד אל-אקצה".

לאחר הפיגוע החלו עשרות צעירים בג'אבל מוכבר ליידות אבנים ולהשליך חפצים לעבר כוח משטרה שנמצא במקום, הפורעים פוזרו ונעצרו תשעה מתפרעים. 
 
שעות ספורות לאחר הפיגוע בסמוך לשער חוטא המוביל להר הבית הושלך בלוק אבן לעבר שוטרי מרחב דוד. שני שוטרים נפגעו קל ופונו ע״י מד״א להדסה עין כרם. מהמשטרה נמסר כי נערכות סריקות לאיתור חשודים. 

מאוחר יותר, יידוי אבנים וירי זיקוקים לעבר כוחות שמטרה בואדי ג'וז. קטין בן 17 נעצר לאחר שניסה להימלט, כשהוא אוחז בכוורת זיקוקים ומכוון אותה לעבר כוח המשטרה ויורה לעברם. 
מהמרכז הרפואי הדסה נמסר כי מהאירוע הגיעו לבית החולים הדסה עין כרם הגיעו ארבעה פצועים, 1 במצב קשה מאוד, 2 במצב קשה ועוד 1 במצב קל.  לבית החולים שערי צדק פונו שלושה פצועי ירי האחד במצב קשה מאוד, ועוד שניים במצב בינוני. צוותים רפואים מארגון החובש הר נוף נערכים בשיתוף צוותים של עיריית ירושלים והמנהל הקהילתי של הר נוף ונציגי משטרה להודיע למשפחות הנפגעים וההרוגים על האירוע. כלל הארגון פועלים בשיתוף פעולה בניהול האירוע וללוותם בהמשך.


 
בשעה 07:00 נמסר למד"א מרחב י-ם על אירוע ירי במתחם בית כנסת ברח' אגסי 5 בי-ם. חובשים ופראמדיקים של מד"א העניקו טיפול רפואי ל-12 נפגעים. שני בני דודים, רסאן ועאדי אבו גמ'ל משכונת ג'בל מוכבר שבמזרח ירושלים, פרצו עם אקדחים, וסכיני קצבים לבית הכנסת "קהילת בני תורה" שבשכונת הר נוף והחלו לתקוף את המתפללים במקום בעת תפילת שחרית. שני שוטרי תנועה שהיו באזור הגיעו לאחר כדקה למקום והחלו לנהל חילופי אש עם המחבלים. אחרי כחמש דקות הגיעו כוחות נוספים לבית הכנסת וחיסלו את המחבלים.
 
כוחות מד"א הרבים אשר הגיעו לזירת האירוע החלו לטפל בנפגעים הרבים תוך כדי חילופי ירי שהתנהלו במקום בין כוחות הביטחון למפגעים.  הצוותים אשר נכנסו לבית הכנסת סיפרו על זירה קשה המורכבת מכמה חדרים בהם התקיימו התפילות באותה השעה. הצוותים נתקלו במראות קשים של מתפללים עטופים בטלית ועטורי תפילין כשהם מוטלים פצועים או ללא רוח חיים על רצפת בית הכנסת.

חוקר זיהוי פלילי, רפ״ק א׳, שהשתתף בקרב היריות עם המחבלים ״שמעתי דיווח בקשר על שמיעת יריות בהר נוף, הייתי בכניסה לעיר, משם נסעתי במהירות לזירת האירוע, הבחנתי בשוטרים מגיעים לכניסה לישיבה, צמצמתי טווח תוך שאני מוודא שאין ירי נוסף מהגובה, הגעתי לכניסה לישיבה, הבחנתי בשוטר פצוע ירי ושני מחבלים עם סכיני מטבחיים מגואלים בדם ואקדח רצים לכיווננו, ביצעתי ירי לעברם עד שנוטרלו ואז נכנסתי עם שוטרים נוספים לסריקות בתוך הישיבה״ עוד הוסיף כי ״הדבר הראשון שעלה לי בראש זה הפיגוע של ישיבת ׳מרכז הרב׳, ניסיתי להכנס פנימה עם השוטרים ותוך חילופי אש ניטרלנו את המחבלים״.

מפקד המחוז, ניצב משה (צ׳יקו) אדרי, שיבח את פעילות השוטרים ״השוטרים פעלו באומץ רב ומנעו בגופם פיגוע קשה יותר״. מפקד המחוז הדגיש כי ״מדובר באירוע חמור וקשה, משטרת ירושלים תמשיך בפריסה הרחבה של השוטרים ברחבי העיר, מתן מענה מהיר לכל אירוע כפי שנעשה בפיגוע זה ובפיגועים הקודמים בעיר.  אנו נפעל להשבת השקט והביטחון לעיר, באמצעות כוחות משטרה רבים״. מפקד המחוז שלח תנחומיו למשפחות ההרוגים וברכת החלמה מהירה לפצועים. מפקד המחוז קורא לציבור לגלות אחריות ואיפוק ולדווח למוקד 100 של המשטרה על כל אדם או חפץ חשוד או חריג.

  
פאראמדיק מד"א ראם נעימי אשר הגיע לזירה בניידת טיפול נמרץ של מד"א סיפר: "נעצרנו במרחק של כ-20 מטר מהזירה כאשר ברקע נשמעות קריאות "אללה או אכבר" והבחנו בשוטרים יורים לכיוון המחבלים ומנסים להשתלט עליהם. הכרזתי בכריזה לצוותי מד"א הנוספים שהגיעו למקום להתמגן כשבמקביל דיווחתי למוקד מד"א על נפגעים קשה בהם הבחנתי בזירה. בשלב זה הביאו לפתחו של האמבולנס גבר כבן 45 במצב קשה מאוד מפגיעות גרזן בהכרה מעורפלת, עטור בתפילין ועטוף בטלית אותו פינינו לבית החולים הדסה עין כרם כשהוא סובל מפגיעות גרזן בחזה ובראש, הוא היה בהכרה מלאה ותקשר אתנו . בנוסף הענקנו טיפול בזירה לשני אנשי כוחות הביטחון, הראשון גבר  בשנות ה-30 לחייו שהיה מחוסר הכרה לאחר שנפגש קשה מאוד בראשו מירי והשני גבר בשנות ה-20 לחייו פצוע בינוני מפגיעת ירי בירך, שלאחר טיפול ראשוני פונו לבתי החולים". במהלך האירוע סיפקו שירותי הדם של מד"א כ-200  מנות ומרכיבי דם לבי"ח הדסה עין כרם ושערי צדק.
 
אלברט אלבוקעי חובש מארגון החובש הר נוף שהגיע ראשון לזירה מספר: ״התפללתי בבית כנסת סמוך בעת שהתקבלה הקריאה במוקד החובש הר נוף. מחוץ לבית הכנסת מצאתי נפגע ראשון פצוע בראש. הודעתי שמדובר באירוע חריג עם נפגעים רבים. בעקבות הדיווח הצטרפו מיד פראמדיקים וחובשים רבים מארגון החובש הר נוף. כוחות משטרה הגיעו לזירה מהר מאוד והחל ירי ולאחר מכן המחבלים נוטרלו. לאחר אישור המשטרה להיכנס לבית הכנסת טיפלנו בנפגעים רבים בדרגות פציעה שונות בהם לצערינו הרוגים״.

אריה שביט מתנדב איחוד הצלה שהגיע מהראשונים לזירה מסר: "מדובר בשני מחבלים שחדרו לבית הכנסת וטבחו במתפללים שהיו במהלך התפילה עם טליתות ותפילין, אני ומתנדבים נוספים של איחוד הצלה הענקנו טיפול ראשוני למספר נפגעים במצבים שונים, ולמרבה הצער חלקם נפצעו אנוש, פעילות מהירה של המשטרה הביאה לנטרול המחבלים, מדובר בפיגוע משולב כולל ירי ודקירות סכין".
 
עקיבא, פרמדיק מד"א, סיפר כי כשהגיע למקום הבחין במתפלל עם פציעות דקירה. "הוא אמר 'בפנים יש מישהו שירה'. רצתי לתוך בית הכנסת, היה שם פצוע ירי ששוכב על הרצפה. ניסיתי להעניק לו טיפול, החלו לירות לכיווני וברחנו. משכתי את הפצוע. השוטרים הגיעו והקיפו את הכניסה ואז המחבל יצא בריצה החוצה והם ירו בו. היה פה ירי מטורף. אנשים ברחו מתוך בית הכנסת. ממש תופת של אש".

ד"ר ג'ויס מורל רופאה המתנדבת באיחוד הצלה וגרה בשכונה שהגיע אף היא מהראשונים לזירת הפיגוע מסרה: "כשהגעתי לזירה נתקלתי בזירה קשה מאוד, מתפללים שוכבים עם טליתות ותפילין לראשם כשהם ללא רוח חיים, חלק מהנפגעים היו במצבים שונים בהם קשה בינוני וקל, הנפגעים סבלו מפצעי ירי ודקירות, המתפללים מסרו לי כי המחבלים נכנסו במהלך תפילת שחרית והחלו לטבוח בהם עד להגעת כוחות משטרה שניטרלו אותם".


השר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ' אמר  "המשטרה עושה את הכול כדי להחזיר את השקט. במערכה הזו הם יובסו ואנחנו נרדוף אחרי כל מחבל". המפכ"ל יוחנן דנינו הודה כי לא ניתן למנוע לחלוטין מעשי טרור שכאלה: "זה לא משהו שאפשר היה לדעת אותו מראש. אני מבין את הזעם, התסכול והכאב, אבל אני אומר - תנו תנו למשטרה לעשות את תפקידה, שאף אחד לא יעז לקחת את החוק לידיים".
 

עם היוודע אירוע הפיגוע בהר נוף, הופעלו צוותי הכוננות של שרותי אגף הרווחה במספר מוקדים. נפתח חמ"ל במינהל לשירותי קהילה בעירייה, שמרכז את פעולות שירותי הרווחה בשכונה, בחפ"ק המשטרתי ובכל זירה נדרשת. עובדים סוציאליים נשלחו באופן מיידי לזירת האירוע, על מנת לסייע למשפחות הנפגעים ולאנשים שהיו בסביבת הפיגוע. בנוסף,  עובדים סוציאליים נוספים נשלחו לבדוק ולמפות את מצבם ותפקודם של התושבים ולהציע להם סיוע, בפרט לתושבים המוכרים כנזקקים לסיוע מיוחד באזור האירוע. כמו כן, עובדת סוציאלית נשלחה לתגבור המשטרה ועובדים סוציאליים הצטרפו למוקד הסיוע שנפתח במינהל הקהילתי (טל': 02-6519026). חמ"ל שירותי הרווחה יזם קשר עם בתי החולים לוודא אודות מצב הפצועים ולהציע סיוע. שירותי הרווחה הפעילו מערכת ממוחשבת לאיתור ומיפוי מקביל של אוכלוסייה נזקקת במיוחד, על-מנת לטפל ולבחון את שלומם והצורך בסיוע. המינהל לשירותי קהילה ימשיך ללוות את המשפחות הנפגעות ואת הקהילה בהתמודדותם עם השלכות הפיגוע.

ראש העיר ירושלים, ניר ברקת בעקבות הפיגוע הקשה היום: "ירושלים כואבת ומרכינה ראש ביום קשה זה.  מתפללים נטבחו בבית תפילה במרכז ירושלים ברצח נורא באכזריותו. לא נעבור על כך לסדר היום. אני קורא לממשלת ישראל ולכוחות הבטחון להקצות את כל הכוחות והמשאבים הדרושים ועיריית ירושלים תסייע להם ככל הניתן. לא ניתן לטרור לנצח ועם כל הקושי של כולנו אני קורא לכולם להמשיך בשגרת חיינו ולגלות ערנות בכל מקום בעיר. אני מבטיח לתושבי ירושלים שנמשיך להילחם במלא העוצמה ונעשה כל שביכולתנו כדי להשיב את השקט לעיר". עוד נמסר מהעירייה כי עיריית ירושלים מבהירה כי מערכת החינוך בכל העיר ובשכונת הר נוף בפרט פועלת כסדרה. העירייה יחד עם המשטרה מתגברת את הנוכחות, מרעננת את ההנחיות והערנות ומתגברת  את מערכי האבטחה.

אוריאל אלבז, מנכ"ל המינהל הקהילתי הר נוף "הנפגעים פונו וגם הגופות לצערנו. הזירה לא לגמרי נפתחה מחדש, המקום כרגע אינו מאפשר תנועת כלי רכב. אנחנו מתארגנים והמשמעות היא קשה כי מדובר באנשים מוכרים בשכונה שנפגעו".

בעקבות הפיגוע הקשה בשכונת הר נוף בירושלים, קורא דב קלמנוביץ, המשנה לראש העיר ירושלים לממשלת ישראל להכניס את כוחות צה"ל לשכונות הערביות בבירה. "היחיד שיכול לעזור עכשיו זה צה"ל" כתב קלמנוביץ בדף הפייסבוק שלו "זה הזמן לחומת מגן בירושלים. היחיד שיכול לעזור עכשיו הוא צה"ל. לא קל לי לומר את זה, אבל משטרת ישראל לא מצליחה להתמודד עם הפורעים והטרוריסטים. אנשי משטרת ישראל תפקדו היטב הבוקר בזירת הפיגוע אבל כבר עכשיו, כשגופות הנרצחים עוד לא הוצאו מזירת הטבח, אנחנו שומעים על התפרעויות של ערבים באזור בתי המחבלים בשכונת ג'בל מוכבר. לא ייתכן שתושבי ירושלים שמחזיקים בתעודת זהות כחולה ונהנים מכל ההטבות שכרוכות בכך, ידרסו, ידקרו, יתפרעו, יגרמו נזק של מיליונים לרכבת הקלה אבל יטופלו ביד רכה. זה הזמן לחומת מגן בשכונות צפון ירושלים. אני קורא לממשלת ישראל להורות לכוחות צה"ל לתפוס את שכונות צפון העיר, לייצר נוכחות והרתעה, להשליט בהן סדר ולהוכיח אחת ולתמיד את הריבונות הישראלית בבירה. נער צעיר שיתנהג כטרוריסט, הוריו ישלמו את המחיר באובדן חירותם ואם צריך, גם באובדן ביתם וממונם. אבא לילדים שרוצח ילדה קטנה, יקח בחשבון מראש שילדיו יישארו ללא קורת גג. משפחה שבנה רוצח יהודים בבית כנסת, תאבד את תעודות הזהות הכחולות ותתכבד באזרחות של הרשות הפלסטינית. כמובן שאין כל סיבה לפגוע בחפים מפשע ויש לשמור על בידוד מקסימלי בין רוב ערביי ירושלים החפצים בחיים שקטים לבין המיעוט הטרוריסטי, אבל לפעמים אין ברירה. אם הרוב השקט יבהיר למיעוט המשתולל שגל הטרור הזה ימיט צרות על ערביי ירושלים כולם, גל הטרור הזה ייפסק במהירות".

יו״ר האיחוד הלאומי השר אורי אריאל: ״כאשר שרי החוץ באירופה ובארה״ב מגנים בשפה רפה רצח יהודים ומצד שני נותנים גיבוי להסתה הבלתי פוסקת של אבו מאזן, המחבלים מבינים ששחזור אירועי טבח תרפ״ט הוא לגיטימים. אני דורש מראש הממשלה לכנס את הקבינט מיידית ולפעול מיידית להחזרת הביטחון לתושבי ישראל. דיבורים לא מחזירים ביטחון״.
 
חבר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ יוני שטבון הגיב הבוקר (יום ג') לפיגוע הירי בבית הכנסת בהר נוף בירושלים:  "אנחנו במתקפת טרור מתמשכת. הפיגוע הנוכחי בבית הכנסת הוא קפיצת מדרגה. המיקום, התיאום וההתארגנות. הטרור הערבי מרגיש בטוח,  ומרים את הראש זה הזמן ליצור תחושת נרדפות בשכונות הערביות בירושלים ולשתק את הטרור".  עוד הדגיש כי "זה הזמן להתאחד ולהכות בכל מי שיעז לפגוע בכל יהודי וישראלי."

ח"כ שולי מועלם רפאלי:"ישראל מנצחת בכדורגל ומפסידה במלחמה בטרור. אבו מאזן הוא קפטן נבחרת הטרור שאחראית לטבח המתפללים בבית כנסת בירושלים. לא בהר הבית אלא בהר נוף. זו לא אינתיפאדה , זו מלחמה על קיומה של מדינת ישראל ועל אופייה הדמוקרטי. ישראל צריכים להפסיק לברוח להגנה ולעלות להתקפה. 

ח"כ ניסן סלומינסקי יו"ר ועדת הכספים  (הבית היהודי) "  על מדינת ישראל להבין שלא מדובר בכמה מופרעים שזורקים אבנים ויורים זיקוקים . אנחנו בפתחה של אינתיפאדה שלישית שבה השפלים ביותר מעיזים לרצוח מתפללים בבית הכנסת. מדובר בחיות אדם שבשם האל נכנסים למקום קודש ורוצחים אנשים בזמן תפילתם. אני קורא למקבלי ההחלטות לעשות את הכל על מנת לאפשר לכוחות הבטחון לעשות כל מה שהם יכולים לדכא את הטרור הכולל טיפול בכל ראשי החמאס והמסיתים שבראשם עומד אבו מאזן.אני קורא לחברי להפסיק להתעסק עם פיצולים ומאבקי כח ולהתלכד כולנו למאבק חד ובלתי מתפשר בטרור.

תמונות: flash 90 ודוברות מד"א 



 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה