עמותת אור ירוק: שוליים רבים בכבישים ישראל מסכנים חיי אדם



מבדיקה מיוחדת שערכו מתנדבי אור ירוק ב- 32 קטעי דרך ב- 11 כבישים ברחבי הארץ ביניהם גם כביש מספר 1 נמצא כי ב- 14 קטעי דרך השוליים לא היו תקינים. כלומר, כאשר נהג ייאלץ לעצור בשולי הדרך – פשוט לא יהיה לו היכן

לא בטוח שכל נהג בישראל יודע, ששולי הכביש מיועדות לעצירה אך ורק במקרי חירום. מאחר ונהגים רבים לא מודעים לחוק, הם עוצרים בצד גם בכדי לעשות שיחת טלפון, לישון או להתפנות. עצירה כזו היא מסוכנת, על אחת כמה וכמה כאשר שולי הדרך אינם רחבים מספיק, בהתאם לחוק.

מבדיקה מיוחדת שערכו מתנדבי אור ירוק ב- 32 קטעי דרך ב- 11 כבישים נמצא כי ב- 14 קטעי דרך השוליים לא היו תקינים. 

ככלל, מערכת הכבישים הארצית כוללת בנוסף לשטח הנסיעה, גם שול בימין הדרך המשמש לעצירה בשעת תקלה או סכנה וכן שול בשמאל הדרך שנועד להבטיח את שלומם של משתמשי הדרך. על פי החוק, שול הימין של הכביש צריך להיות ברוחב של 3 מטר – רוחב המספיק לעצירה של מכונית ולפתיחת הדלת, ואילו השול השמאלי צריך להיות ברוחב של 1.20. מתנדבי עמותת אור ירוק, מצאו מספר מוקדים מרכזיים ברחבי הארץ, בהם תנאים אלו כלל לא מתקיימים:

כביש  1, כביש ירושלים תל אביב - נמצאו מספר מוקדים בהם השוליים צרים מאד, ואינם עולים על רוחב של כחצי מטר בלבד.

ביש 70, בין עמוקה לצומת ג'ת הגלילית – בקילומטר 75 לכיוון צפון של הכביש נמצאו שוליים הצרים משני מטרים.

כביש 444, העובר בין בן שמן, ראש העין וכפר סבא – נמצאו שוליים ברוחב של פחות משני מטרים.

כביש 5504, המחבר בין כפר סבא לקיבוץ אייל – נמצאו שוליים ברוחב של פחות משני מטרים. בתמונה אותה צילמו המתנדבים ניתן לראות בבירור כי אדם שהחליף גלגל בכביש זה, עשה זאת כשהוא למעשה נמצא על הכביש המהיר ומסכן את חייו.

כביש 89, בין נהריה למעלות סאסא – בקטע הכביש שבין צומת כברי לבית החולים מערבי נתניה השוליים בשני הכיוונים הם ברוחב של פחות משני מטרים.

כביש 551, המחבר את צור יגאל, ניר אליהו וקיבוץ אייל – נמצאו שוליים ברוחב של פחות משני מטרים.

כביש 5523, המוביל ליישוב מתן – נמצאו בכביש זה שוליים צרים במיוחד, שאורכם פחות ממטר. בנוסף בשוליים ישנם שיחים עבים החוסמים את מעט השול שישנו.

כביש 2, כביש חיפה תל אביב – נמצאו שוליים ברוחב של פחות משלושה מטרים וליד מחלף נתניה דרום, הגיעו השוליים לרוחב הצר אפילו משני מטרים.

כביש 2 דרום בין נתניה לתל אביב - לאורך כביש זה ישנו נתיב תחבורה ציבורי בצד ימין המשמש לאוטובוסים בלבד בין השעות 6:30 – 9:30 בבוקר, ולאחר מכן הוא הופך לשול הימני. המשמעות היא כי בשעות הבוקר ובמשך 18 שעות בשבוע אין כלל שול ימני בו ניתן לעצור. בנוסף, גם אחרי השעה 9:30 רוב הנהגים לא מודעים לכך שמדובר על שול והנסיעה בו נעשית כרגיל. התוצאה היא כי גם אם מכונית תעצור בשול, מכונית הנוסעת במהירות גבוהה בו תסכן את חיי הנהג שעצר.

עמותת אור ירוק: "שולי הכביש הינם שטח מסוכן ביותר – על אחת כמה וכמה כאשר הם אינם תקינים. השוליים נמצאים לצידי כבישים מהירים בהם עצמת הפגיעה קטלנית ולכן עליהם להיות בטוחים ככל שאפשר עבור משתמשי הדרך. על המדינה לערוך בדיקה מעמיקה של שולי הדרך בכל רחבי הארץ ולתקן את אלו שזקוקים לכך. תיקון מפגעי שולי הכביש, משמעותו הצלת חיי אדם". 

 

תמונה: באדיבות אור ירוק 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה