פותחים שנה: 40 אלף סטודנטים יחלו את שנת הלימודים בבירה



310,125 תלמידים יכנסו בשערי 65 מוסדות להשכלה גבוהה ברחבי הארץ. השנה יתחילו את שנת הלימודים בירושלים כ-40 אלף סטודנטים, נשיא האוניברסיטה העברית פרופ' מנחם בן ששון: "המחקר האקדמי הוא חלק בלתי נפרד מהחברה הישראלית"

שנת הלימודים האקדמית תשע”ה תיפתח ב-65 המוסדות להשכלה גבוהה לפי הפירוט הבא: 7 אוניברסיטאות המחקר, האוניברסיטה הפתוחה, 36 מכללות אקדמיות ו-21 מכללות אקדמיות לחינוך.

לפי הנתונים של המועצה להשכלה גבוהה, כ–310,125 סטודנטים צפויים ללמוד השנה לקראת תואר אקדמי. מספר הסטודנטים לתואר ראשון בכלל המערכת צפוי לעמוד על כ-238,420.

מבין 194,020 הסטודנטים לתואר ראשון באוניברסיטאות ובמכללות (ללא האוניברסיטה הפתוחה), צפויים ללמוד כ-66% מהם במכללות (כ-30% במכללות המתוקצבות וכ-20% במכללות החוץ תקציביות, כ-13% במכללות אקדמיות לחינוך וכ-3% במכללות באחריות אוניברסיטאית) וכ-34% בקמפוסים הראשיים של האוניברסיטאות.

אלפיי הסטודנטים החדשים יחלו את לימודיהם השנה בירושלים ויצטרפו לעשרות אלפי הסטודנטים אשר כבר לומדים במגוון המוסדות להשכלה גבוהה שיש לעיר ירושלים להציע ובהן האוניברסיטה העברית, המדורגת כאחת מהאוניברסיטאות הטובות בארץ ובעולם, לצד מגוון מוסדות לימוד בתחום האומנות, החינוך, ההנדסה והמדעים. בנוסף, המגוון התרבותי של ירושלים, האווירה הקהילתית, הסצנה הצעירה והיזמית והזדמנויות שונות למעורבות חברתיות והרחבת אפשרויות התעסוקה בעיר לצעירים הביאו בשנים האחרונות לעלייה בפופולאריות של העיר ירושלים בקרב צעירים וסטודנטים.

השנה ילמדו ב"עזריאלי- מכללה אקדמית להנדסה ירושלים" כ-1800 סטודנטים, מתוכם 500 סטודנטים חדשים. המחלקות הפופולריות ביותר השנה ב"עזריאלי- מכללה אקדמית להנדסה ירושלים" הן: הנדסת תוכנה, חשמל ואלקטרוניקה, מכונות. במכללה יש 32% נשים שרובן (כ-63% מהן) ילמדו במחלקה של הנדסת התרופות. 

ראש העיר ירושלים ניר ברקת בירך את הסטודנטים "עם פתיחתה של שנת הלימודים האקדמית בירושלים, אני רוצה לאחל לכל הסטודנטים והסטודנטיות בעיר שנת לימודים פורה ומוצלחת! להיות סטודנט בירושלים זו חוויה מיוחדת וזכות גדולה - הצעירים והסטודנטים בעיר הם כוח מניע ומעצב שמשפיע בתחומים רבים על דמותה, ואילו ירושלים מצידה מציעה לצעיריה מגוון עצום של אפשרויות בילוי, תרבות, פנאי ותעסוקה. אנו בעירייה עושים כמיטב יכולתנו כדי להעצים ולהנגיש עבורכם את החוויה המופלאה הזו - שלל אירועי התרבות והפסטיבלים שפותחים את שנת הלימודים האקדמית הם רק טעימה ממה שיש לירושלים להציע לכם. נוסף על הלימודים בבירה, אני מזמין אתכם לבלות בירושלים, לגלות אותה, ליהנות בה ולקחת חלק פעיל בבנייתה ועיצובה של העיר המיוחדת בעולם."

באוניברסיטה העברית כ-11,650 ילמדו השנה לתואר בוגר  וכ- 3900 מהם יחלו את לימודיהם כסטודנטים לשנה א'.  כ-7100 סטודנטים ילמדו לתואר מוסמך.  ביחד עם תלמידי הדוקטורט, תלמידי המכינה הקדם אקדמית ותלמידי בית הספר לתלמידים מחו"ל, צפויים ללמוד באוניברסיטה בסך הכל כ-23,500 סטודנטים .

עלייה גדולה נרשמה במספר הסטודנטים שיחלו את לימודיהם במדעי הטבע (11%), מה שמשלים עלייה של 13% בתחום זה בשנתיים האחרונות. גידול נרשם גם בלימודי מחשבים והנדסה (7% ו20% בשנתיים האחרונות), חקלאות-ביוטק (11%), משפטים (3%), עבודה סוציאלית (33%) וסיעוד (24%). עלייה נוספת נרשמה בקרב סטודנטים הלומדים לתואר שני, עם גידול מרשים של 4%.

 

בין התחומים המבוקשים ביותר בשנת הלימודים החדשה באוניברסיטה העברית (שמספר הנרשמים אליהם לשנה א' הוא הגבוה ביותר): רפואה,  משפטים, כלכלה ומדעי החיים.

לדברי נשיא האוניברסיטה העברית, פרופ' מנחם בן ששון: "חשוב לזכור כי ההשכלה הגבוהה היא לא רק מערכת להעברת ידע, היא מכשיר ליצירת ידע ולשינוי תודעה. המחקר האקדמי הוא חלק בלתי נפרד מהחברה הישראלית, והמשאב החשוב ביותר לקידומה. מכאן, שעל כתפינו מונחת המחויבות להמשיך ולשנות את המציאות בה אנו חיים ולהיות הכוח המוביל את השינוי במציאות זו. בפתחה של שנת הלימודים החדשה אני מבקש לברך את הסטודנטים ואנשי הסגל בשנת לימודים טובה ומעשירה".

לרגל הגעתם של הסטודנטים, העיר ירושלים פותחת את שעריה ומזמינה אותם להנות מהשפע שיש לעיר להציע: חוויה תרבותית ייחודית ומיוחדת; מגוון רחב של מוסדות תרבות ומנויים מסובסדים עבור סטודנטים; שלל פסטיבלים, מסיבות וחיי הלילה עשירים שיש לעיר הזו להציע; לחוות את החוויה הרוחנית המיוחדת של העיר העתיקה הצעירה בעולם.

כמדי שנה יוצבו דוכני שירות של עיריית ירושלים ברחבי הקמפוסים השונים, במטרה לסייע לסטודנטים הלומדים במוסדות, בדגש על הסטודנטים החדשים בעיר, להיקלט בצורה המיטבית בעיר. בין היתר נמצא בדוכן נציג מחלקת הגבייה שיסייע בנושאים הקשורים בגביית הארנונה ויינתנו שירותים רבים לנוחיות הסטודנטים דוגמת ערעור על דוחות חנייה, טפסים לשינוי כתובת, הנפקת כרטיס תושב ירושלמי, מידע על אירועי התרבות בירושלים, רכישת מנוי תרבות באחד ממוסדות התרבות של ירושלים ועוד.

כדי להקל את ההליכים הבירוקרטיים הנדרשים מהסטודנטים בעיר, השנה מקדמת רשות צעירים פיילוט חדש שבמסגרתו יוצבו עמדות ממוחשבות במספר קמפוסים שיאפשרו לסטודנטים לקבל מידע אודות התיק האישי שלהם בעירייה ולבצע פעולות הקשורות בארנונה והליכים נוספים. שירות זה צפוי להקל מאד את ההליכים הבירוקרטיים הנדרשים מהסטודנטים בעיר.

העירייה מעודדת צעירים וסטודנטים לפעול בשכונות העיר, לבנות יחד קהילות יוצרות ולהשפיע על המרחב העירוני. עיריית ירושלים מזמינה את הסטודנטים להצטרף למאות הסטודנטים שכבר השתתפו בפרויקט "עושים שכונה", תכנית מלגה ייחודית המציעה הזדמנות חד פעמית ליצור שינוי משמעותי בשגרה ובתשתית של אחת משכונות העיר, תוך בניית קהילת סטודנטים המעצבת את אורחות חייה המשותפים.

כמו כן, רשות צעירים מתכננת לפתוח במהלך שנת הלימודים הנוכחית ספריות חברתיות בשיתוף בתי עסק במרכז העיר. בתוכנית יפעלו בתי העסק במהלך היום כמקום מפגש ולימוד ובערב במועדונים ופאבים. הצלחת התוכנית תשמש קטליזטור לפתיחת מקומות נוספים במקומות ריכוז של סטודנטים במקומות נוספים.

התאחדות הסטודנטים פירסמה השבוע נתונים מתוך "סקר הסטודנט 2014". שנערך מידי שנה עבור התאחדות הסטודנטים ע"י מכון 'מאגר המוחות' , בסקר השתתפו 12,228 סטודנטים וסטודנטיות.הסקר, מציג לטענתם מגמה מדאיגה של ירידה מתמדת באיכות ההוראה מידי שנה.

מן הסקר עולה כי הציון הממוצע (בדירוג 1 עד 5) שניתן  לטיב הוראת המרצים, עמד השנה על 3.48, ירידה של 0.06 בהשוואה לשנת 2013. גם בדירוג יחס המרצים לסטודנטים נרשמה השנה ירידה, בעוד הציון הממוצע בשנת 2013 עמד על 3.91, הציון הממוצע עמד השנה על 3.79. נתון מעניין שנבדק לראשונה בסקר הנוכחי ומדרג את רלוונטיות תוכנית הלימודים והחומר הנלמד לשוק העבודה בתחום הלימודים של הסטודנט, מצביע על ציון ממוצע של 3.44.

מבין המוסדות האקדמיים, מובילה את ממוצע שביעות הרצון מאיכות ההוראה מכללת אפקה בתל-אביב (4.09) ובמקום השני ניצבת המכללה למנהל בראשון לציון (4.04). האוניברסיטה היחידה שמופיעה בעשיריה הראשונה וגם סוגרת אותה היא האוניברסיטה הפתוחה עם ממוצע של 3.76.

יו"ר התאחדות הסטודנטים, אורי רשטיק: "איכות ההוראה ממשיכה לצנוח מידי שנה. אם לא יבוצע שינוי משמעותי במערכת שיסדיר מחדש כיצד מתוגמלים מרצים ומתרגלים - מצב זה רק יחמיר. המוסדות, והאוניברסיטאות בפרט, לא מספיק מודאגים מדור העתיד של המחקר. המרצים לא משקיעים מספיק בסטודנטים שלהם וחוויית הלמידה האיכותית שצריכה להינתן באקדמיה נפגמת והופכת משעממת ולא רלוונטית. אנחנו יודעים שנעשים מאמצים אך כנראה שמדובר בטיפה בים כיוון ששביעות הרצון של סטודנטים ממשיכה לרדת. התאחדות הסטודנטים גיבשה שורה של המלצות לשינוי המצב שטרם יושמו, ופועלת במסגרת המל"ג לשיפור פני הדברים. על הסטודנטים לקחת אחריות על המצב ולזעוק את משבר איכות ההוראה לפני שיהיה מאוחר מידי. יתכן והתדרדרות מגמתית זו כבר נותנת אותותיה ופוגעת ביוקרת ההשכלה הגבוהה בישראל ביחס לעולם." 

תמונה: flash 90

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה