צום תשעה באב



יום תשעה באב החל היום (יום א') הוא היום העצוב ביותר בלוח השנה היהודי. ביום זה אנו מתאבלים על חורבן בית המקדש הראשון והשני. מנהגי האבלות מתחילים משקיעת החמה בערב תשעה באב, ונמשכים עד למוצאי תשעה באב

תשעה באב הוא יום צום ואבל לאומי לזכר חורבן בית המקדש וירושלים. הוא מצויין במסורת היהודית כיום זיכרון לחורבן הכפול - לחורבן בית המקדש הראשון ולחורבן בית המקדש השני.

הבית הראשון נחרב ונשרף בידי נבוכנאצר מלך בבל בחודש אב בשנת 586 לפני הספירה. והבית השני נחרב והועלה באש בידי המצביא הרומאי טיטוס בחודש אב בשנת 70 לספירה.לפי המסורת, תשעה באב הוא יום אבל על החורבן הלאומי, הכולל את האסונות השונים שקרו לעם ישראל מאז חורבן הבית השני ועד לשואה.

מדי שנה רבבות נוהרים אל הכותל המערבי כדי לקרוא מגילת איכה ולומר קינות בסמוך למקום החורבן. החל מצאת הכוכבים ועד למחרת היום בשעות המאוחרות של הלילה באים יהודים מכל גווני הקשת לציין את היום הקשה במקום המסמל ביותר את החורבן.

 
"הקרן למורשת הכותל המערבי" נערכת לקליטתם של האלפים כאשר בגמר הצום יחלקו שתיה ומזונות לאלו שמסיימים את הצום ברחבת הכותל המערבי. ההיערכות תימשך עד השעות המאוחרות של הלילה אז יתקיימו מעמדי קידוש הלבנה שנעשים ברוב עם במוצאי יום תשעה באב.
 
מחיצות הפרדה יוצבו גם ברחבה העליונה על מנת לאפשר תפילות ואמירת קינות בכל שטח הרחבה.
 
כוחות הצלה יוצבו במשך כל היום ברחבת הכותל המערבי להושיט יד ועזרה למי שיזדקק לכך. 
 
משטרת ירושלים תאבטח את ההמונים הן ברחבת הכותל המערבי והן בדרכי הגישה אליו, והיא מבקשת לציין כי כל הדרכים מאובטחות והציבור יכול להגיע בבטחה לרחבת הכותל המערבי.
 
הציבור מתבקש לשמור על קדושת המקום וקדושת היום ולאפשר את התפילות ואמירת הקינות מבלי לפגוע באבל ובתחושת הקודש שאופפת את המקום הקדוש.


ביום זה נוהגים לקיים מנהגי אבלות 

לא אוכלים או שותים. על חולים וכדומה להתייעץ עם רב כדי שיכריע כיצד עליהם לנהוג בעת הצום. גם מי שלא צם – בהוראת רב – צריך להימנע מאכילת מעדנים או אכילה מיותרת;

לא נועלים נעלי עור, או נעליים המכילים חלקים מעור;

יושבים על כסאות נמוכים עד לחצות היום;

לא רוחצים במים – גם במים קרים. לנטילת ידיים נוטלים רק את קצות האצבעות (מותר לרחוץ במים איזור שהתלכלך);

לא מושחים את העור בתחליבי גוף או שמנים כלשהם;

לא מקיימים יחסי אישות ולא מבצעים פעולות העשויות להביא לאינטימיות;

לא מברכים איש את רעהו לשלום וכן לא שולחים מתנות;

לא לובשים בגדי חג;

מחצות היום של ערב תשעה באב ועד למוצאי תשעה באב, לא לומדים תורה שכן נאמר עליה כי היא משמחת ו"משיבת נפש". עם זאת, מותר ואף רצוי ללמוד נושאים בתורה העוסקים בחורבן הבית ובמאורעות היום.

 

תמונה: flash 90


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה