אושרה תוכנית להשקעה של 300 מיליון ש"ח לפיתוח במזרח בירושלים



הממשלה אישרה היום (יום א') את תוכנית ראש הממשלה בנימין נתניהו לפיתוח כלכלי-חברתי בירושלים. אחת המטרות המרכזיות של התכנית היא להביא לצמצום משמעותי בגילויי האלימות במזרח ירושלים

זוהי הפעם הראשונה בה מגובשת ותיושם במזרחה של ירושלים תכנית פיתוח כלכלי חברתי כוללת. אחת המטרות המרכזיות של התכנית שאושרה היא להביא לצמצום משמעותי בגילויי האלימות באמצעות פעילות שלובה לצמצום פערים בתחומי התשתיות, התעסוקה, החינוך והרווחה ולהגברת האכיפה והביטחון האישי.

הנחת היסוד להיבטים האזרחיים של תכנית זו, היא קיומו של קשר הדוק בין היקף ורמת האלימות של תושבים ממזרח ירושלים לבין רמת החיים בשכונות מזרח העיר. בישיבת הממשלה השתתפו ראש העיר ירושלים, ניר ברקת שהציג את המהלכים שהוביל בשנים האחרונות לצמצום פערים במזרח העיר ומפקד מחוז ירושלים במשטרה, ניצב יוסי פרינטי.

ראש העיר ירושלים ניר ברקת ברך בישיבת הממשלה את ראש הממשלה והשרים על אישור התכנית ואמר "בשש השנים האחרונות העירייה ביחד ממשלת ישראל ובסיועה הובילה השקעה של מאות מיליונים בצמצום פערים בבניית כיתות לימוד, שיקום תשתיות ופיתוח השכונות במזרח העיר במטרה לשפר את איכות החיים של תושבי השכונות. התכנית החדשה תאיץ את התכניות שמפעילה העירייה במערכת החינוך במזרח העיר ותיתן הזדמנויות לילדי מזרח העיר לקבל חינוך איכותי וברמה גבוהה. התכנית תאיץ את השתלבות תושבי מזרח העיר בשוק התעסוקה, תחזק את העסקים והמסחר ותיתן מענה לנוער במצוקה, לצד הגברת האכיפה ושמירת החוק. הוכח כי ככל שאנחנו  משקיעים יותר בשכונות ובתושבים, כך יש ירידה משמעותית באלימות ועלייה בשביעות הרצון זוהי תכנית חשובה ואנו יחד עם כל משרד הממשלה נפעל למימושה לטובת תושבי מזרח העיר."

לאור העלייה במקרי האלימות ויידוי האבנים באזור, קיים צוות מקצועי בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר ומזכיר הממשלה, אביחי מנדלבליט במהלך החודשים האחרונים דיונים מקיפים יחד עם ראש העיר ירושלים ניר ברקת ומשרדי הממשלה הרלוונטיים באשר לדרכים האפקטיביות להתמודד עם המצב במזרח ירושלים. הצוות התמקד בשלושה היבטים: אכיפתי, חקיקתי ואזרחי.   החלטה זו מסדירה את המלצות הצוות לנושאי הגברת הביטחון האישי והנושאים הכלכליים האזרחיים. החלטת ממשלה נוספת אשר גובשה על ידי מזכיר הממשלה בתיאום עם היועץ המשפטי לממשלה ופרקליטות המדינה, עוסקת בחיזוק יכולת האכיפה בעבירות של יידוי אבנים ומהווה נדבך משלים להחלטה זו. גם היא אושרה היום בממשלה. 

במזרח ירושלים מתגוררים 306,000 תושבים, המהווים 38% מתושבי ירושלים וכעשרים אחוז מכלל אוכלוסיית המיעוטים במדינה. מעמדם האזרחי הינו מעמד של תושבים ולא אזרחים. המצב הסוציו-אקונומי במזרח ירושלים הוא מהנמוכים בארץ ומתאפיין באחוז גבוה במיוחד של ילדים ומשפחות מתחת לקו העוני, אחוז נמוך של השתתפות בתעסוקה ואחוז גבוה במיוחד של נשירה מבתי הספר (30%).

יצויין כי, בשנים האחרונות חלה התגברות של מעשי אלימות וידויי אבנים במזרח העיר. בהתאם לנתונים שהעבירה משטרת ישראל, בחודשים מרץ-אפריל 2014 בלבד, נפתחו במרחב קדם כ-990 תיקים הכוללים עבירות אלימות, התפרעויות, תקיפת שוטרים, שוד וכד'. כמו כן, בתקופה זו דווח על כ-390 אירועי יידויי אבנים לעבר כוחות ביטחון, כלי רכב ואזרחים, וכן על עשרות גניבות כלי רכב ופריצות לדירות באזור. מדובר בעבירות בעלות הקשרים לאומניים, שאינן שכיחות באזורים אחרים של הארץ, ושאין מקום נוסף במדינת ישראל בו הן מתבצעות בהיקפים דומים. גילויי אלימות אלו מתבצעים בבירתה של מדינת ישראל, בסמוך לאזורים הקדושים ביותר לשלוש הדתות הגדולות – אזור בעל פוטנציאל הסברתי ותיירותי משמעותי, אליו עולים לרגל מבקרים מהעולם כולו.

להגשת התוכנית היו שותפים השר לירושלים והתפוצות, נפתלי בנט וראש העיר ירושלים ניר ברקת ולוקחים בה חלק המשרד לבטחון פנים, משרד הכלכלה, משרד הרווחה, משרד השיכון, משרד החינוך, הפרקליטות והיועץ המשפטי לממשלה. לפי הערכות המשטרה, התוכנית אמורה להביא בטווח הקצר והבינוני לירידה משמעותית של למעלה מ-50%  בגילויי האלימות.

עיקרי התוכנית:

פיתוח חברתי-כלכלי:

תכנית זו שמה דגש על קידום בני הנוער והצעירים בקרב האוכלוסייה (10-35), שכן לפי המיפויים השונים שנעשו, בין השאר באמצעות משטרת ישראל, בני הנוער והצעירים נוחים להשפעה ונוטים יותר לקחת חלק בפעילות אלימה, לאומנית או אחרת, והשקעה באוכלוסייה הצעירה היא בעלת פוטנציאל ממשי לשמש מנוף לשינוי.

תחום הפיתוח החברתי כלכלי יתמקד בארבעה מישורי פעולה:

1. שיפור תשתיות פיזיות – שיפור רמת התשתיות במזרח ירושלים בכל התחומים: ניקוז, ביוב, מים, חשמל, כבישים ומדרכות ועוד וביצוע סקר תשתיות באזור.

2. חינוך, השכלה תעסוקתית והשכלה גבוהה – במטרה לפעול לשיפור המצב הסוציו-אקונומי של האוכלוסייה ובכדי לייצר אלטרנטיבה כלכלית לתושבי מזרח העיר, מוצע לקדם תכניות בתחום החינוך, ההשכלה הגבוהה והשכלה תעסוקתית, לרבות הפעלת מכינות קדם אקדמיות, תגבור לימודי עברית בבתי ספר ותכניות למניעת נשירה. כמו כן, הוחלט על הפעלת תכנית עיר ללא אלימות בחמש שכונות במזרח ירושלים.

3. גיוון, הנגשה ומיצוי של אפשרויות תעסוקה - בשל המצב הסוציו-אקונומי הקשה בשכונות מזרח ירושלים, ובשל הקושי להשתלב בתעסוקה עם סיום הלימודים, לאור האמור בסעיף 2 שלעיל, רבים מן הנערים והנערות נושרים מהלימודים על מנת לסייע בפרנסת המשפחות. הקושי שבסיום הלימודים, לצד הצפי השלילי להשתלבות בעבודה עם בגרות פלסטינית ואפשרויות התעסוקה המוגבלות, מפחית באופן משמעותי את המוטיבציה לסיום הלימודים ומוביל לנשירה באחוזים גבוהים ולהפחתת הסיכוי להשתלב בתעסוקה איכותית.

4. העצמה חברתית ורווחה –הוספת עובדים סוציאליים ועובדים לקידום נוער, בינוי מתקני פנאי והפעלת תוכניות פנאי לנוער, חוגי העשרה, הפעלת תוכנית לילדים ונוער בסיכון.

הגברת הביטחון האישי:                                                 

לאור נתוני הפשיעה באזור מרחב קדם, תתוגבר הנוכחות המשטרתית באזור הן מבחינה פיזית והן מבחינה טכנולוגית. במסגרת חיזוק מרכיבי הביטחון יוקם מערך אבטחה המבוסס על אמצעים טכנולוגיים, ומערכות התראה נוספות. בבסיס התוכנית שלוש הנחות להגברת האכיפה ומניעת האלימות – גילוי באמצעות מצלמות, תגבור כוח אדם משטרתי באיזור וטיפול נקודתי. המשרד לביטחון פנים יהיה אחראי על יישום התוכנית לתגבור הביטחון האישי והנוכחות המשטרתית במרחב שתופעל בין השנים 2014-2017, ותכלול בין היתר תכנון פריסת תשתיות וטכנולוגיה ותחילת ביצוע, איתור נכס מתאים ותכנון הבינוי, הוצאת רישיונות והיתרים, גיוס כח אדם, הצטיידות באמצעים וכו.

בנוסף, אומצה היום החלטת הממשלה המתייחסת להתמודדות עם עבירות של יידוי אבנים ומיועדת להעמיד לרשות רשויות אכיפת החוק כלים אפקטיביים להעמדה לדין ולמעצר של אילו המעורבים במעשים מסוג זה. במסגרת זו יופץ תזכיר חוק הקובע עבירה ספציפית בנושא יידוי אבנים לעבר כלי רכב. (כיום לא קיימת התייחסות ספציפית בחוק).

 

 flash 90: תמונה

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה