סכסוך העבודה באוניברסיטה העברית מתחדש



בכוונת האוניברסיטה העברית בירושלים לקצץ כ- 20% מכלל חברי הסגל הזוטר בפקולטה למדעי הרוח. ארגון חברי הסגל האקדמי הזוטר באוניברסיטה העברית – מו"ח (מורים וחוקרים) –הודיע על סכסוך עבודה מול הנהלת האוניברסיטה

בשבועות האחרונים נחשפה כוונת האוניברסיטה העברית בירושלים לבצע מהלך הכולל קיצוץ תקציבי של כ-20% בתקציב ההוראה של הפקולטה למדעי הרוח. הקיצוץ יבוא לידי ביטוי בפיטורים רחבי היקף של חברי הסגל הזוטר. זאת, לאחר שבשנת הלימודים הקודמת כבר הובילה הנהלת האוניברסיטה והפקולטה קיצוץ משמעותי של כשלושה מיליון שקלים בתקציב ההוראה. בין חברי הסגל הזוטר נמנים עמיתי הוראה ומורים מן החוץ, דוקטורנטים ומדריכים אשר זכאותם לביטחון תעסוקתי נרמסת.

כזכור, בשנה שעברה, בסיום משא ומתן תחת חסותו של בית המשפט לענייני עבודה בירושלים, הסכימו ארגון מוח והנהלת האוניברסיטה, ובראשה הרקטור פרופ' אשר כהן, שבמידה ויהיו פיטורים קולקטיבים בשנה הנוכחית, יקבל הארגון את כל הפרטים לגביו עוד בחודש פברואר 2014. התרעה מוקדמת זו נחוצה הן בכדי שניתן יהיה לבחון הנחיצות בהליך הפיטורים ולמנוע פיטורים שרירותיים והן בכדי לאפשר לחברי הארגון המפוטרים למצוא משרות במוסדות אקדמיים אחרים לפני שתוכניות הלימודים במוסדות אחרים מסוכמות.  מאחר וההליך שמובילה הנהלת האוניברסיטה  פוגעני ועומד בסתירה להבנות שהושגו, הגיש ארגון חברי הסגל האקדמי הזוטר באוניברסיטה העברית - מו"ח (מורים וחוקרים)-הודעה על סכסוך עבודה לממונה על יחסי עבודה במשרד הכלכלה. בהתאם לדיני העבודה, החל מהימים הקרובים ייתכנו שיבושים שונים כחלק מסכסוך העבודה.

עוד אמרה והוסיפה יו"ר ארגון הסגל האקדמי הזוטר - מו"ח - באוניברסיטה העברית ד"ר אסתר סרוק, כי: "התנהלות האוניברסיטה ופרופ' בןששון שבראשה, עומדת בניגוד להסכם המעניק בטחון תעסוקתי ומינויים רב שנתיים לחלק מהמורים הוותיקים, בניגוד לצרכי הסטודנטים, שאיכות ההוראה לה הם זכאים נפגעת, ובניגוד להבנות שסוכמו בשנה שעברה. משמעות המהלך הוא פגיעה כואבת בסגל האקדמי, באיכות ההוראה ובסטודנטים הלומדים כיום אשר יתקשו לסיים את התואר בשל מגוון דל של קורסי בחירה וצפיפות בכיתות. אני מאד מקווה שהנהלת האוניברסיטה תתעשת, תמצא פתרונות חלופיים למצוקה התקציבית שהביאה על עצמה ותבטל את הפיטורים באופן מיידי".

מהאוניברסיטה נמסר בתגובה כי "במסגרת תהליך התחדשות, ייעול וחיזוק הקיים בפקולטה למדעי הרוח, האוניברסיטה מבטלת מספר קורסי לימוד, בעיקר כאלה עם מיעוט משתתפים. זהו תהליך טבעי שכל ארגון עובר על מנת להתחדש ולהתנהל נכון יותר. האוניברסיטה קיבלה החלטה על ביטול קורסים בפקולטה למדעי הרוח,  על פי החלטת הרשויות האקדמיות של האוניברסיטה, וכתוצאה מכך לא בהכרח יוארכו חוזי העסקה למספר מרצים. המהלך המדובר הינו שלב ב' של תוכנית ההתחדשות של הפקולטה למדעי הרוח, הכולל שדרוג תוכניות הלימודים וקליטת סגל בכיר חדש.

לפני מספר ימים נערכה פגישה בנושא עם נציגי הסגל הזוטר  ובה הובהר כי נושא צמצום הקורסים מעוטי-המשתתפים יבחן. מתוך שכך, עצוב ומפתיע ביותר שהארגון פנה לתקשורת עם מצג שווא. כמו כן, יש לזכור שלא מדובר בפיטורין, מאחר ומדובר במורים מן החוץ שחוזי העסקתם לתקופה קצרה. מדובר במורים מן החוץ שמהות העסקתם הינה ארעית ובאה לתת מענה לתוכנית לימודים דינמית ומשתנה מעת לעת על פי צרכים האקדמיים של האוניברסיטה. זו השנה השניה שהאוניברסיטה קולטת חוקרים חדשים בפקולטה למדעי הרוח. חוקרים אלו, בניגוד למורים מן החוץ שעוסקים רק בהוראה של קורסים ספציפיים, עוסקים ובמחקר ובהוראה  גם יחד. האוניברסיטה העברית בוחנת בקפידה ובזהירות את הנושא".

 

 

תמונה: באדיבות דוברות האוניברסיטה 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה