זיכרון בסלון - דרך אחרת לזכור



מאות בתים ברחבי הארץ ובעולם בוחרים השנה לציין את ערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה בדרך ייחודית שנקראת "זיכרון בסלון", האירועים מתרחשים בסלונים ביתיים ומהווים התבוננות מזווית שונה על השואה ועל הגבורה

"זיכרון בסלון" הוא אירוע לציון ערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה שכל אחד וכל אחת בישראל ובעולם יכולים לארגן בסלון הבית, אירוע שמהווה התבוננות מזווית שונה .

"זיכרון בסלון" מתרחש בסלון הבית, בין חברים, עם תכנים שנוגעים  לישראל-2014. ב"זיכרון בסלון"  מתכנסים בערב יום השואה, כל אחד בביתו, עם קבוצת חברים. חלקו הראשון של הערב בדרך כלל בנוי משיחה עם איש עדות המגיע לבית המארח ומשתף מזיכרונותיו. העדות האינטימית בערב קהילתי שכזה, שמה את איש העדות במרכז. לאחר שיחה משתפת עם איש עדות, עוברים ל״אתנחתא״ של חלק יצירתי - חלק בו אפשר לקרוא שיר, לנגן, לשמוע סיפור, לשיר בציבור או כל מה שמוצאים לנכון. השלב האחרון הנו של ״דיון״, הנועד לאפשר לכל אחד לשתף מעצמו, לחשוב על השואה, לקחיה והשלכותיה מתוך הסתכלות על העולם וישראל בימינו, ועלינו כבני אדם. 

הפרויקט הוא יוזמה של קבוצת צעירים, יזמים חברתיים, שהרגישו שהם כבר לא מתחברים לדרך הממלכתית בה מציינים את ערב יום השואה ורצו ליצור חיבור של מה שהתרחש ב"גלקסיה הרחוקה" ההיא, שבעצם היא בכלל לא רחוקה, לחיים שלהם היום. 

כך הסבירה שני ברוסילובסקי, מיזמות הפרויקט: "הקמנו את זיכרון בסלון כדי שלזכור את השואה יהיה עבורנו יותר מלעמוד דום פעם בשנה - אלא גם להתכנס פנימה, להסתכל בראי, לחשוב היכן ביחסים בינינו לבין אנשים אחרים היינו יכולים להיות יותר סובלניים או יותר פלורליסטיים."

ועל כך הוסיף נדב אמבון, מיזמי הפרויקט: "אנחנו מאמינים שכדי לזכור את השואה, חשוב קודם להקשיב לאלו שהיו בה, ושרדו כדי לספר. אנחנו גם מאמינים שכדי לעסוק בשואה באופן שמתאים ל- 2014 צריך קודם כל להחזיר לעיסוק בשואה את החופש ממסגרות ומפורמאליות, מהממלכתיות שבמשך שנים הרחיקה רבים מכל רצון לעסוק בה. החופש להביע את הזיכרון שלנו בכל דרך שבה נרצה - באמצעות דיון, במוסיקה, בהקראת שירה, כל אחד לפי הדרך המיוחדת שבה מתבטא הזיכרון שלו או שלה את השואה. כל עוד נהיה יחד, בסלון, ונדבר על זה - הזיכרון יבוא."

הרעיון ל"זיכרון בסלון" נולד לפני ארבע שנים, בסלון אחד שהייתה בו חווית אחדות, שיתופיות ופתיחות, ומשם הוא גדל והתרחב. בכל שנה הפעילים ביוזמת "זיכרון בסלון" מתרגשים לגלות עוד ועוד בתים ברחבי הארץ והעולם שמוצאים ב״זיכרון בסלון", דרך חשובה ומשמעותית לעסוק בנושא.

האתר של הפרויקט (דרכו ניתן להירשם לארח ולהתארח):http://www.zikaronbasalon.com/


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה