ד"ר אביגדור קפלן מנכ"ל הדסה: "אסור לקחת את הדסה מנשות הדסה"



דו"ח ועדת גבאי, שהוקמה בעקבות המשבר בהדסה ממליץ להעביר את השליטה מארגון נשות הדסה', תוך שמירה על נציגותן בארגון ולהימנע מהלאמה. המרכז הרפואי: "הדו"ח נגוע בחוסר אובייקטיביות"

בפברואר 2014 מינתה שרת הבריאות, יעל גרמן, צוות לבחינת משבר המרכז הרפואי הדסה ולגיבוש המלצות למניעת משברים עתידיים בבתי החולים הציבוריים, המצויים בבעלות פרטית. השרה הנחתה את הצוות לבחון את הסיבות למשבר, שפקד את בית החולים, ולהציע מנגנונים עתידיים למניעת הישנותו. 
הובהר לצוות כי מטרתו ללמוד את הנושא, לא לחפש אחראים אישית למשבר, אלא לאתר כשלים בתהליכים, שאירעו, על מנת להפיק לקחים לעתיד ברמה הלאומית.

לראש צוות הבדיקה מונה מר אבי גבאי. 

בראיון לרדיו ירושלים, בתכנית 'בדרך הביתה' עם שלום אורן אומר ד"ר אביגדור קפלן, מנכ"ל הדסה כי "אסור לקחת את הדסה מנשות הדסה", לדעתו וועדת גבאי הלכה רחוק מדי עם המלצותיה ובמידה והמדינה תיקח את הדסה תחת חסותה היא לא תעמוד בכיסוי החובות. עוד הוסיף קפלן, המשבר מתגלגל ומחריף והיציאה ממנו קשה ויקרה יותר ויותר. על כן הכרחי שהממשלה תפעיל את כל השפעתה לגיבוש של תכנית הבראה כוללת ויסודית.

בפתח הדברים, קובע הדו"ח, כי כמעט לכל הנוגעים בדבר יש יד בהגעת הדסה למצבה הנוכחי. הדו"ח, שמפרט את הגורמים שהובילו למשבר בהדסה, קובע בעניינם של משרדי הבריאות והאוצר כי לא התקיים פיקוח על ההיבטים הפיננסים בבתי החולים הציבוריים שבבעלות פרטית, בין השאר בגין היעדר תשתית חוקית לכך. המשרדים סברו, קובע הדו"ח, כי התמודדות זו הינה מחוץ למנדט שלהם. משבר הדסה הוכיח שיש לשנות תפיסה זו.

בעקבות התפיסה, כאמור, כי לכל בעלי העניין בהדסה היה חלק במשבר, וכי כעת על כל הצדדים להתגייס במהירות להבראה, מציג הדו"ח את עיקרי ההמלצות לפיתרון והסדר בהדסה:

בעלות על בית החולים – העברת השליטה בהדסה מנשות הדסה, תוך שמירה על נציגותן בארגון, והימנעות, ככל האפשר, ממהלך אגרסיבי של הלאמה, שיכול לייצר השלכות רוחב מיותרות.  על המדינה לקבל נכסים, הן מבית החולים והן מנשות הדסה, מול כל הזרמת כספים, שנעשית לבית החולים.

ממשל תאגידי – מומלץ להקים דירקטוריון עצמאי לחלוטין, שבו אין זכויות ווטו לנשות הדסה, או לכל גורם אחר.

ארגון ידידים –מומלץ כי נשות הדסה ימשיכו להוביל את מערך ההתרמה לבית החולים, לצד הקמת ארגון ידידים, שיאפשר לגייס משאבים נוספים.

ממשלה –על הממשלה לסייע לבית החולים במסגרת תכנית ההבראה כדי שיגיע לאיזון תקציבי ארוך טווח ובר קיימא, זאת תוך שמירה על המצוינות הקיימת בהדסה.

הזרמת כספים ע"י ארגון נשות הדסה - ארגון נשות הדסה יצטרך לתרום סכום משמעותי ו/או נכסים לסגירת הגרעון.

עובדי בית החולים (רופאים, עובדים ואחיות) - עובדי בית החולים, ככלל, נהנים מתנאי שכר והטבות גבוהים מהמקובל, ולכן כחלק מהפתרון, עליהם לוותר על זכויות קיימות, שיאפשרו לצמצם את הגרעון וכן להתייעל - הן במספר עובדים, והן בעלות השכר.

שר"פ – בסוגיה זו, ממליץ צוות הבדיקה להמתין להמלצות הוועדה לחיזוק מערכת הרפואה      הציבורית, בראשות שרת הבריאות. כל כלל, שייקבע בוועדה, יאומץ בהדסה. עד שתתקבל החלטת  מדיניות אחרת בסוגיית השר"פ, על בית החולים לקבל לידיו בחזרה את השליטה על הפעילות, להגדיר כללים ברורים ומדידים -  ניהול, אכיפה וסנקציות. בדו"ח מצוין שניתוב אחר של זרם הכנסות השר"פ (כ-250 מיליון ₪), עשוי לתרום לסגירת עד כשליש מהגרעון השוטף.

במסגרת המנדט, שניתן לצוות הבדיקה, להמליץ על דרכים למניעת משברים עתידיים בבתי חולים פרטים בבעלות ציבורית, ממליץ הצוות על השינויים הבאים:

על משרד הבריאות להגדיר מיהם בתי החולים והארגונים בבעלות פרטית, שהם בגדר שירות ציבורי חיוני, ואשר מבחנם הראשון והעיקרי הוא: האם המדינה יכולה וגם מוכנה לעמוד בסגירתם.

למסד בעניינם מעקב פיננסי רציף על ידי משרדי הממשלה .

להגדיר רשימת החלטות ופעולות המחייבות אישור ונושאים שבהם המדינה יכולה להתערב. לדוגמה: כל הסכם קיבוצי יובא לידיעת הממונה על השכר טרם חתימתו, והלה יוכל להגיב ולמנוע חתימה.

למסד מנגנון של 'גזרים ומקלות', שיאפשר סנקציות כנגד הארגון ומנהליו, לרבות הדחה של דירקטוריון או מנכ"ל, ומאידך, השתתפות של המדינה בפרויקטי פיתוח.

לחייב את הגופים לניהול כלכלי נפרד של פעילויות שאינן רפואיות ציבוריות לחלוטין (תיירות מרפא, שר"פ ועוד).

לבחון כל פרויקט פיתוח בראייה כוללת, תוך בחינת עלויותיו בעתיד.

להגדיר דרישות למבנה תאגידי, בדומה למנגנון של רשות החברות הממשלתיות.

למסד מנגנון חוקי, שיאפשר למדינה לסייע, במידת הצורך, לבית חולים שיוגדר כחיוני, בהליך פשוט ומהיר.

לשפר את ההסדרים המשפטיים מבחינת משרדי הבריאות והאוצר בתחום הפיקוח על בתי החולים ולבצע תיקוני חקיקה נדרשים, כך שניתן יהיה לפקח מבחינה פיננסית על גופים אלה ולהגדיר סנקציות שיופעלו עליהן. 

לדברי 
שרת הבריאות, יעל גרמן: " הפתרון למשבר צריך להתבסס על התגייסות כל הצדדים לעזרת בית החולים כדי לאפשר לו לחזור לפעילות שוטפת ולהמשיך ולפעול לטובת תושבי ירושלים והאזור".

לדברי אבי גבאי, ראש צוות הבדיקה: ״הדסה, על הבעיות והכשלים שהתגלו בה, היא מקרה פרטי של בעיות ואתגרים, שקיימים בגופים ציבוריים וסמי-ציבוריים רבים, וכך בעיניי יש לקרוא את הדו״ח״. 

מהמרכז הרפואי הדסה נמסר כי "הדו"ח שנכתב על ידי חברי ועדה, המנהלים משא ומתן שוטף עם ההנהלה על הבראת בית החולים נגוע מלכתחילה בחוסר אובייקטיביות. מיפוי הגורמים שהביאו למשבר לוקה בחסר, מגמד את הסיבות האמיתיות וממקד אותם בעיקר בגורמים פנימיים ומשחרר את הממשלה מאחריותה להעצמת המשבר במהלך השנים ובמיוחד בשנה האחרונה. איזה תועלת אפשר להפיק מדו"ח שהמלצותיהן כה כלליות ומפורטות בעמודים ספורים בלבד. המשבר מתגלגל ומחריף והיציאה ממנו קשה ויקרה יותר ויותר. על כן הכרחי שהממשלה תפעיל את כל השפעתה לגיבוש של תכנית הבראה כוללת ויסודית, אשר תייצב את הדסה לטווח הארוך ותשמור על הייחודיות של המרכז הרפואי כמחנך דורות של רופאים מספק שירותים רפואיים מהמעלה הראשונה ומדעניו הם בעלי שם עולמי העוסקים במחקר רפואי בקדמת הטכנולוגיה".

תמונה ראשית: flash 90 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה