510 תאונות משאית בעשור האחרון בירושלים



בשנת 2013 התרחשו 316 תאונות דרכים קטלניות שמעורבות בהן משאיות בערים, מתוכן 40 תאונות בהן נפגעים באורח קשה. בממוצע של עשר השנים האחרונות מתרחשות מדי שנה 18 תאונות דרכים קטלניות במעורבות משאיות במתחם העירוני

18 תאונות דרכים קטלניות בהן הייתה מעורבת משאית התרחשו בשנת 2013 בערים ברחבי הארץ, כך עולה מנתוני עמותת "אור ירוק" המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. לשם השוואה, בכל שנת 2012 התרחשו 11 תאונות קטלניות בערים בהן הייתה מעורבת משאית. המשמעות: בשנת 2013 הייתה עלייה של 63% בתאונות קטלניות מסוג זה. 

בעיר ירושלים בעשור האחרון התרחשו 510 תאונות משאית, 18 מהן קטלניות ו- 60 קשות.

בשנת 2013, התרחשו 316 תאונות דרכים קטלניות המעורבות משאית בערים, מתוכן 40 תאונות בהן נפגעים באורח קשה. בממוצע של עשר השנים האחרונות (2004-2013) מתרחשות מדי שנה 18 תאונות דרכים קטלניות (תאונות בהן לפחות הרוג אחד) במעורבות משאית במתחם העירוני ו-50 תאונות קשות כאלו בממוצע. בסך הכל, בשנה מתרחשות 436 תאונות דרכים במעורבות משאית בממוצע בערים.

שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "לא רק הנהג אשם. על המדינה להגביר את האכיפה ובדיקות התקינות של משאיות, כדי להגביר את ההרתעה בפני מעסיקים ובעלי משאיות, מלהעלות על הכביש כלי רכב כבד, שאיננו תקין. בנוסף על קציני הבטיחות לעבור עם הנהג על תוואי הדרך, לתכנן את הנסיעה ולהדגיש בפניו נקודות סיכון בערים שבהן הוא עלול להיתקל".

על פי הנתונים, משאיות במשקל עד 34 טון מעורבות פי שישה יותר בתאונות דרכים קטלניות מאשר כלי רכב פרטיים. מאפייני המשאיות – המשקל הרב, הנקודות המתות אשר מקשות על זיהוי אופנועים ומרחק העצירה הארוך, מגבירות את הסיכון למעורבות בתאונת דרכים.

בעיה קשה נוספת היא שעות העבודה הארוכות של נהגי המשאיות. מעסיקים רבים אינם מקפידים על חוק שעות עבודה ומנוחה וכתוצאה ישנם נהגי רכבים כבדים שנוהגים ברציפות במשך 14, 16 ואפילו 18 שעות.

 באור ירוק מציינים כי אחד הפתרונות האפקטיביים למעקב אחרי שעות עבודה שלא כחוק או נהיגה במהירות גבוהה מהמותר, הוא הטכוגרף הדיגיטאלי. הטכוגרף הדיגיטאלי מתעד את פעולות הנהג, מהירות הנסיעה, מרחק נסיעה ועוד נתונים. הטכוגרף מאחסן תיעוד דיגיטאלי של פעילויות הנהג ושל הרכב בזיכרון הפנימי שלו, וגם באופן נפרד על כרטיס חכם שיש לנהג.

 לאחרונה פורסם דו"ח מדדי ביצועים, של המועצה האירופאית לבטיחות בדרכים (ETSCׂׂ), אשר עסק בתאונות כלי רכב כבדים. הדו"ח מצא כי בכל המדינות החברות בארגון, חלה ירידה במספר ההרוגים בתאונות משאיות, ובסך הכול חלה ירידה ממוצעת של 6% במספר ההרוגים בתאונות של משאיות. ישראל ממוקמת בתחתית הרשימה והציגה ירידה של ש3%, יחד עם רומניה, פינלנד והונגריה.

 הדו"ח של המועצה ממליץ להתמקד בכלי רכב כבדים, בעת תכנון וקביעת מדיניות לשיפור הבטיחות בדרכים. ואכן, כלי רכב כבדים ואוטובוסים מעורבים ביותר תאונות קטלניות למיליארד ק"מ נסועה, מאשר כלי הרכב הממוצע, ורוב ההרוגים הם משתמשי הדרך אחרים ולא נוסעי הרכב הכבד. מחברי הדו"ח ממליצים להגביר את האכיפה המכוונת לכלי רכב כבדים, כמו גם להכניס אמצעים טכנולוגים מצילי חיים.

תמונה: רועי פלצמן 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה