פריצת דרך מחקרית: נמצא הגורם לדלקת הרסנית של רירית המעי הפוגעת במטופלי סרטן



פריצת דרך של צוות מדענים מישראל וארה"ב סוללת את הדרך לטיפול במוקוזיטיס – אחת מתופעות הלוואי החמורות ביותר בקרב חולי סרטן העוברים טיפולים כימותרפיים וקרינתיים ובקרב מטופלים המתכוננים להשתלת מח עצם

מוקוזיטיס היא תגובה דלקתית חריפה של ריריות מערכת העיכול, ובכללם המעי. היא גורמת בין היתר לקשיים בבליעה, חוסר תאבון, פצעים בחלל הפה, אובדן חוש הטעם ושלשולים קשים. עד כה עולם הרפואה לא מצא מענה לדלקת קשה זו אשר מאלצת פעמים רבות חולי סרטן להפסיק טיפולים כימותרפיים וקרינתיים  מוקדם מהרצוי.  

 
נעמה קנריק, דוקטורנטית במרכז לאוטנברג לאימונולוגיה וחקר הסרטן בפקולטה לרפואה של האוניברסיטה העברית, מצאה כי הכחדה גנטית של אנזים מערכת היוביקויטין beta-TrCP במעי משבשת את ה-DNA של הרירית, בדומה לטיפול כימותרפי ולהקרנות. האנזים beta-TrCP נתגלה לראשונה לפני 15 שנה במעבדתו של מנחה הדוקטורט של קנריק פרופ' ינון בן נריה מהפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית, בשיתוף עם חתן פרס נובל, מגלה מערכת היוביקויטין, פרופ' אהרון צ'חנובר. בן-נריה וצוותו הוכיחו כי אנזים זה מווסת תגובות דלקתיות חריפות.
 
קנריק הראתה כי תגובת מוקוזיטיס חמורה הופיעה בעכברים שהונדסו גנטית כך שיהיו חסרי אותו אנזים. מעקב אחר הבסיס הפתולוגי של ריריות העכברים המהונדסים חשף כי המקור לבעיה הוא חלבון בשם IL-1 beta המופרש על ידי תאי המעי. מהמחקר עולה כי החלבון משבש את רצף תאי המעי ובכך הוא מאפשר לחיידקי מעיים לחדור לתוך רקמת המעי ולהרוס אותה. קנריק מצאה כי טיפול בנוגדנים שחוסמים את החלבון IL-1 beta מונע את חדירת החיידקים והתפתחות המוקוזיטיס בעכברים נטולי האנזים beta-TrCP.
 
על בסיס ממצאי המחקר, סבורים החוקרים כי ניתן יהיה למנוע מקרי מוקוזיטיס בקרב בני אדם באמצעות שימוש בחומרים החוסמים את החלבון IL-1 beta. כבר כיום נעשה שימוש בחומרים אלו, כגון התרופה אנקינרה, לטיפול במצבים דלקתיים כרוניים, דוגמת דלקת המפרקים.
 
המחקר, בו השתתף גם פרופ' מיכאל קרין מהאוניברסיטה של קליפורניה בסן דיאגו, פורסם לאחרונה בכתב העת האמריקאי היוקרתי PNAS. עורכי המחקר פתחו כעת במגעים עם מספר יצרניות תרופות במטרה להתחיל בניסויים קליניים על בני אדם בהם ייבחן האם החומרים החוסמים את החלבון IL-1 beta  מצליחים למנוע מוקוזיטיס.

תמונה: flash 90 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה