'מדען השמש' מירושלים זכה בעיטור הגבוה בישראל



נשיא המדינה העניק את עיטור הנשיא האות הגבוה ביותר בישראל- לד"ר צבי תבור על שנים של מחקר פורץ דרך בתחום האנרגיה הסולארית

בטקס מרגש שהתקיים בבית הנשיא בירושלים, העניק נשיא המדינה את "עיטור הנשיא" לשנת תשע"ג לשמונת חתני הפרס, יחידי סגולה מהחברה הישראלית ובניהם תושב העיר ירושלים, ד"ר צבי (הרי) תבור, אשר עלה כמדען צעיר לישראל והיה שותף בהקמתה של המעבדה הישראלית הלאומית לפיסיקה בעידודו ותמיכתו של דוד בן-גוריון.

תבור, בן 96, דייר בבית הדיור המוגן 'אחוזת בית הכרם' בירושלים, שעלה לארץ מבריטניה התרגש מאוד במהלך הטקס וציין כי הוא מרגיש טוב מאוד ביום שכזה. בתו של ד"ר תבור, דליה אלכסנדר ציינה כי "רוב הפרסים שהוא זכה בהם במהלך השנים היו מרחבי העולם, ובתור מי שבחר לעלות ארצה ולהקדיש את חייו למדינה, זו סגירת מעגל יפה למה שהיה מפעל חייו".

מנימוקי ועדת העיטור: "כבר בשנותיה הראשונות של המדינה הבין ד"ר תבור את חשיבות מציאת מקורות אנרגיה חלופיים עבור מדינת ישראל והשכיל למקד את חיפושיו אחר מקור אנרגיה זמין: אנרגיית השמש. ד"ר תבור הינו פורץ דרך במחקר העולמי של אנרגיה סולארית. בהמצאותיו תרם לעצמאותה הכלכלית והמדינית של ישראל תוך הפחתת תלות במדינות ערב. פיתח פיתוחים מדעיים ושיפורים טכנולוגיים רבים שהועמדו לרווחת האוכלוסייה העולמית ומצויות בלב העשייה בתחום האנרגיה הסולארית בישראל".

במהלך הטקס החגיגי פנה הנשיא באופן אישי לד"ר תבור ואמר: "יכול להיות שעיצוב העיטור שניתן לך היה צריך להיות בדמות פאנל סולארי. אתה האיש שיזם, המציא ודחף את השימוש באנרגיית השמש ליצור חשמל כתחליף לנפט היקר והמזהם ובכך הרחבת את השפעתה וכוחה של ישראל בעולם. הוכחת שאדם יכול להיות גדול כגודל המעשה שהוא עושה למען זולתו עמו ומדינתו".

אורלי גולן, מנהלת דיור מוגן 'אחוזת בית הכרם', ברכה את תבור: "בשם העובדים והדיירים אנחנו מברכים את צבי תבור, ממציא דודי השמש ומומחה בתחום האנרגיה הסולארית על קבלת הפרס מנשיא המדינה, וכמובן אנחנו מאחלים לצבי בריאות טובה ואריכות ימים".

קרדיט צילום: מארק ניימן/ לע"מ 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה