ירושלים: לא מפסיקים לדבר בזמן נהיגה



העיר ירושלים קוטפת את המקום הראשון עם מספר הנהגים שמדברים הכי הרבה בסלולרי בזמן נהיגה, מתחילת שנת 2013 ועד ה-25 באוקטובר רשמה משטרת ישראל 58,653 דוחות בגין שימוש אסור בטלפון נייד

בירת ישראל, העיר ירושלים, עומדת בראש הרשימה עם מספר הדוחות הגובה ביותר של נהגים שדיברו בזמן נהיגה בשנת 2013. למרות זאת, עדיין מדובר בירידה משמעותית לעומת שנה קודמת. בשנת 2013 ניתנו 4,512 דוחות, ואילו בשנה שקדמה, בשנת 2012 ניתנו 11,633 דוחות בגין שימוש בטלפון הסלולארי בזמן הנהיגה.

כל זאת, למרות שהסמארטפונים והטלפונים החכמים כבר הפכו מזמן לדבר שיגרתי שמקיף כמעט את כל האוכלוסייה בישראל, דווקא בחלוקת הדוחות לנהגים שדיברו ללא דיבורית או שלחו הודעות במהלך נהיגה, חלה ירידה חדה של כ-30% בשנת 2013 לעומת שנת 2012. כך עולה מנתוני אור ירוק המבוססים על נתוני משטרת ישראל.

מתחילת שנת 2013 ועד ה-25 באוקטובר רשמה משטרת ישראל 58,653 דוחות בגין שימוש אסור בטלפון נייד. בהסתמך על חלוקה ממוצעת, עולה כי בכל חודש רשמה המשטרה 5,865  דוחות בממוצע. בקצב הזה יעמוד מספר הדוחות בסוף שנת 2013 על כ-70 אלף דוחות בשנה.

על פי הנתונים מדובר בירידה חדה לעומת שנת 2012 שבה רשמה המשטרה 100,001 דוחות בגין שימוש אסור בטלפון סלולארי שהכניסו לקופת המדינה כמאה מיליון שקלים.

בשנת 2011 רשמה משטרת ישראל 104,140 דוחות בגין שימוש אסור בטלפון סלולארי

בשנת 2010 רשמה משטרת ישראל 107,060 דוחות בגין שימוש אסור בטלפון סלולארי

בשנת 2009 רשמה משטרת ישראל 87,974  דוחות בגין שימוש אסור בטלפון סלולארי

בשנת 2008 רשמה משטרת ישראל 101,731 דוחות בגין שימוש אסור בטלפון סלולארי

סקר שערכה עמותת אור ירוק, במטרה לאמוד את היקפי השימוש בטלפון הסלולארי בזמן נהיגה, מראה כי 95% מודים כי זה מסוכן לשלוח הודעות במהלך נהיגה, אחד מכל חמישה מושה שעושה זאת. בנוסף, כל נהג רביעי (23%) מודה שהוא קורא או כותב SMS בזמן נהיגה. 27% מהנהגים מודים כי הם מדברים בטלפון הסלולארי ללא דיבורית או אוזניה במהלך נהיגה וכשני שליש (62%) מודים שהם משוחחים בטלפון הסלולארי בזמן נהיגה עם דיבורית.

 

עוד עולה מהסקר, כי רובם המכריע של הנהגים (95%) סבורים כי זה מסוכן במידה רבה עד רבה מאוד לקרוא או לכתוב הודעות SMS בזמן נהיגה. שיעור גבוה מאוד מהנהגים (83%) סבורים כי זה מסוכן לדבר בסלולארי בזמן נהיגה ללא דיבורית או אוזניה, וכ- 36% סבורים כי זה מסוכן לדבר בסלולארי בזמן נהיגה גם עם דיבורית או אוזניה.

באור ירוק מציינים כי הסחת דעת בזמן הנהיגה נגרמת כאשר הנהגים מקצים קשב לפעילות נוספת בעת הנהיגה. בנהיגה קשה לעסוק בריבוי משימות, בעיקר אם המשימה הנוספת היא מורכבת או דורשת זמן. בשנים האחרונות גדל העניין בסכנות הנובעות מהסחות דעת בזמן הנהיגה, בעיקר בנוגע לשימוש בטלפון הנייד. התחכום הטכנולוגי בטלפונים הסלולאריים יוצר עמוס פיזי וקוגניטיבי על הנהגים שגורע מאיכויות הנהיגה שלהם. כאשר דעתם של הנהגים מוסחת, הדבר יכול לגרום לזמן תגובה ארוך יותר, לפחות תשומת לב לסביבה ולבלימה מאוחרת ופתאומית ולכן היא עלולה לסכן את בטיחות הנהגים ואת משתמשי הדרך האחרים.

שמואל אבואב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "מדובר במכת מדינה שהולכת ומתרחבת ומסכנת את כולנו בכל יום בכביש. נהג ששולח הודעה בזמן נהיגה, מוריד את עיניו מהכביש ולמעשה נוהג בצורה עיוורת למשך מספר שניות. למשטרה אסור להרפות מלהשקיע מאמצים לתפוס נהגים ששולחים הודעות במהלך נהיגה או מדברים ללא דיבורית. זהו מחדל תקציבי ותוצאה ישירה בירידה הגדולה במספר השוטרים והניידות שיש למשטרה ולכן, המדינה חייבת להקצות למשטרה 160 מיליון שקלים כפי שנקבע בתכנית הלאומית".

קרדיט תמונות: רועי פלצמן


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה