53% מתושבי ירושלים חושבים שצריך להגביל את גיל הרכיבה באופניים חשמליים



את האופניים החשמליים כבר אפשר לראות כמעט בכל מקום, אך האם כלל הציבור חושב שצריך להגביל את גיל הרכיבה? סקר חדש שנערך על ידי עמותת "אור ירוק", באמצעות מכון המחקר גיאוקרטוגרפיה, מצא כי רובו המכריע של הציבור (92%) סבור כי יש להגביל את גיל המינימום לרכיבה על אופניים חשמליים

האופניים החשמליים הפכו בשנה האחרונה לתופעה אותה כבר רואים בכל מקום. הבעיה היא שתופעה זו אינה מוסדרת כראוי בחוק ולכן כל ילד בכל גיל יכול לרכוש אופניים חשמליים שמהירותם עשויה להגיע גם ל- 50 ו- 60 קמ"ש.

עמותת אור ירוק ערכה סקר מיוחד אשר מצא כי רובו המכריע של הציבור (92%) סבור כי יש להגביל את גיל המינימום לרכיבה על אופניים חשמליים, 63% מהם סבורים כי גיל המינימום לרכיבה צריך להיות 16.

בשנת 2010, אושרה הוראת שעה שהסדירה את נושא האופניים החשמליים, וקבעה כללים ותקן ברור. הוראת השעה פגה בחודש מרץ 2011 ומאז, כמעט שלוש שנים, אין תקן, אין כל הסדרה של הנושא דבר שמוביל למצב שבו ילדים ונערים רוכבים על אופנועים עם מנוע חשמלי.

מנתוני הסקר שבוצע בשבוע הראשון של חודש ינואר 2014, עולה כי 63% סבורים כי יש להתיר רכיבה על אופניים חשמליים רק מגיל 16 ומעלה, 12% סבורים כי יש להתיר רכיבה על אופניים חשמליים רק מגיל 15 ומעלה ואילו 17% סבורים כי יש להתיר רכיבה על אופניים חשמליים מגיל 14 ומעלה.

בנוסף, נבדק בסקר האם לדעת הנשאלים יש להתיר נסיעת אופניים חשמליים על המדרכות. על פי התוצאות, רוב המשתתפים חושבים שאין לאפשר לרוכבי אופניים חשמליים לרכב על המדרכות, ככל הנראה משום שהרכיבה על המדרכות מסכנת את הולכי הרגל.

 מתוצאות הסקר עולה כי 53.4% מהנשאלים באזור ירושלים מאמינים כי צריך להגביל את גיל הרכיבה ל-16 ומעלה. 

לפי נתוני המכס ולשכת המסחר, במהלך שנת 2013 נמכרו בישראל כמעט 30 אלף זוגות אופניים חשמליים, רובם לבני נוער. מדובר בתופעה הולכת ומתרחבת שבה בני נוער רוכבים במהירות גבוהה על מדרכות הערים ומסכנים את הולכי הרגל. התופעה הולכת ומתרחבת ובהיעדר חוק שיסדיר את הנושא, אופניים חשמליים נמכרים לילדים ולבני נוער. מבדיקת עמותת "אור ירוק",  עולה כי המנועים החשמליים עוברים שיפור ומאפשרים רכיבה במהירויות גבוהות, אשר יכולות להגיע גם למהירות הדומה לאופנוע. 

תמונות: רועי פלצמן 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה