יותר מ 817,200 ילדים עניים בישראל



על פי דוח העוני: בישראל כיום יותר מ1.7 מיליון עניים, כמחציתם ילדים (817,200). 33% מהילדים הם עניים, וכן חלה החמרה ועלייה בשיעור העוני של קשישים בישראל (23.7%)

שר הרווחה ח"כ מאיר כהן ומנכ"ל הביטוח הלאומי פרופ' שלמה מור יוסף הגישו הבוקר (יום ג') את דו"ח העוני של מדינת ישראל, לנשיא המדינה שמעון פרס בבית הנשיא. בפתח האירוע הציג שר הרווחה והשירותים החברתיים ח"כ מאיר כהן את הנתונים.

נשיא המדינה נשא דברים והתייחס לממצאי הדו"ח: "אני מרגיש רע מאד מכך שבישראל ישנם למעלה מ-800 אלף ילדים רעבים- אי אפשר להשלים עם זה ובכל פעם זה יותר קשה. זה שגיאה חשובה לחשוב כי העניים בישראל לבדם- אם יש ענים אנו עם עני. התינוקות, צעירים והזקנים חסרי ישע, איזה עם אנחנו? זו הפעם השביעית שאני מקבל לידי נתונים של העוני בישראל מהדו"ח ואם לא ננקוט באמצעים מיידים, הנשיא הבא יראה את אותם הנתונים". 


בנוגע למצב הילדים העניים אמר הנשיא: "גורלו של כל אדם נקבע מיום לידתו ועד גיל 3. אם מרגע הלידה ועד גיל 3 תינוק לא יקבל את אבות המזון הם יגדלו להיות או חולים או חלשים או פגיעים וזה כבר לא ניתן לתיקון. הילדים מחוץ לספינים, סיעות, ומפלגות. אין שום צל מפלגתי או שמש מפלגתית שצריכה להאפיל עליהם. אין לי ספק שנדרשים צעדים קונקרטיים, ואחד מהם הוא לדאוג לתוכנית מידית שתיתן לכל תינוק בישראל את אבות המזון הדרושים לגידולו, בין אם עני ועשיר יהודי וערבי. עלות התוכנית המשוערת שתעניק יכולת מזון חיוני לכל תינוק מלידה ועד גיל 3 היא 300 מיליון ₪. תמורת סכום זה כל תינוק בישראל יוכל לקבל את היסוד המכריע- ואת זה אפשר וצריך לעשות מיד- זה לא בשמיים. צריכה להיות החלטה מידית, חבל שהנושא ייגרר בין ועדה לוועדה והזמן יחלוף. אם יש ילד אחד פחות רעב זה לא מצדיק את האחרים. עלינו לתת פתרון לכולם ועכשיו, אחר כך כבר לא נוכל לתקן. זו תהיה המדינה הראשונה בעולם שתיתן התייחסות לדור הקובע את עתיד המדינה- הדור הזה אחראי על הדור הבא". הנשיא הוסיף בנוגע לעליה בעוני הקשישים בישראל כי: "יש לפעול להגדלת סכום השלמת ההכנסה לקשישים. השלג והסערה חשפו את ממדי העוני של אוכלוסיות בחברה, כשהפגיעים ביותר אלו הילדים והקשישים. אל תתנו לזמן לחלוף. אנחנו לא עם רע אנחנו מסוגלים להיות עם טוב".
  

 שר הרווחה התייחס לנתונים העולים מן הדו"ח ולהקמת הועדה למלחמה בעוני ואמר: "בעיית העוני אינה הבעיה של העניים היא הבעיה שלנו כמדינה ושלנו כממשלה. הקמתי את וועדת העוני במטרה ליצור מדיניות ברורה של מאבק אמתי בעוני. אני מכיר את העוני ויש תחושת ניכור. העובדה שיותר ויותר משפחות עובדות שמצטרפות למעגל העוני, מדאיגה מאוד. ראש הממשלה מחויב לוועדה שהקמתי, שר האוצר יאיר לפיד העביר 4 מיליארד ₪ למשרדים הרלוונטיים . אני חוזר על האמירה- האחריות לאזרחים היא שלנו כמדינה וכממשלה ואנחנו לוקחים עליה אחריות". בהמשך אמר השר: "הרבה שנים התייחסנו לעניים כדבר שבשגרה, אך אנו פועלים ולא חיכינו לדו"ח, אנו מטפלים בנושא והדרך היא שכולם יושבים סביב השולחן ומוצאים פתרונות- אנחנו לוקחים אחריות".

מנכ"ל הביטוח הלאומי פרופ' שלמה מור יוסף הדגיש את החשיבות של צמצום ממדי העוני תוך כדי שילוב מוצלח בין קצבאות ותעסוקה. פרופסור מור יוסף ציין את העלייה בשיעור העניים הקשישים ואמר כי יש צורך במציאת פתרון לשיפור מצבם. בדבריו הדגיש גם את החשיבות לצמצם את העוני המתמשך באמצעות תעסוקה, קצבאות ועוד.

 להלן נתונים נוספים מהדו"ח:מרבית העניים בישראל הם ממשפחות עובדות, תחולת העוני של המשפחות העובדות עמדה ב-2012 על 13.7%. רוב המשפחות העניות (64%) בגיל העבודה הינן משפחות בהן בני הזוג עובדים. בין 1999 ל-2012 כמעט הוכפלה תחולת העוני של המשפחות שבהן שני בני הזוג עובדים.

בשנת 2012 ניכר גידול במספר המועסקים במשק: עלה בשיעור של 3.4% והשכר הריאלי עלה בכאחוז אחד. מספר המועסקים, עלה בשיעור של 3.4% והשכר הריאלי עלה בכאחוז אחד. בשנת 2012 שולם לראשונה מענק העבודה ברמה כלל ארצית (עבור שנת 2011). השכר בקרב עניים עובדים עלה בכ-1.4% בהשוואה לעלייה הכללית של 1.2%. לפריסת מענק העבודה הכלל ארצי (מס הכנסה שלילי) הייתה השפעה על צמצום ממדי העוני והאי שוויון בפרט בקרב עובדים צעירים עם ילדים ובקרב עובדים מבוגרים, אך הפוטנציאל של כלי זה טרם מוצה במלואו. בראייה בינלאומית, מצבה של ישראל השתפר במעט, כשעברה מהמקום השני הגבוה למקום השלישי הגבוה מבין מדינות ה OECD. גם בתחום האי שויון (מדד ג'יני), ישראל ממשיכה כבשנים קודמות להיות מוצבת במקום גבוה יחסית אחרי צ'ילה, מקסיקו, טורקיה וארה"ב.

תמונה: flash 90

תמונות נשיא : מארק ניימן/ לע"מ


 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה