אושר לקריאה ראשונה: חוק לייצוג הולם לנשים בוועדה למינוי שופטים



ועדת חוק חוקה ומשפט אישרה לקריאה ראשונה את הצעת החוק של ח"כ ד"ר עליזה לביא וח"כ זהבה גלאון, המבקשת להבטיח ייצוג הולם לנשים בוועדה לבחירת שופטים באמצעות חיוב הגופים השונים לשלוח נשים לוועדה

הוועדה לבחירת שופטים מונה כתשעה חברים וכוללת שני נציגי ממשלה, שני נציגי כנסת, שני נציגים מלשכת עורכי הדין, שני שופטים עליונים ואת נשיא בית המשפט העליון. על פי הצעת החוק, לפחות אחד מן הנציגים ששולח כל גוף לוועדה, תהיה אישה. כך יעוגן בחקיקה שריון ארבעה מקומות לנשים מתוך תשעה חברים, ובכך יישמר ייצוג נשי הולם בוועדה.

ח"כ ד"ר עליזה לביא (יש עתיד) אמרה: ישנם גופים בהם יש להבטיח תמיד את הייצוג ההולם לבני שני המינים. בהרכב אחר של הקואליציות העתידיות, אנו עלולים למצוא את עצמנו בקלות רבה במצב בו נשים מודרות שוב, כפי שהיו בעבר, מוועדה חשובה זו. הוועדה למינוי שופטים היא מהוועדות החשובות במבנה הדמוקרטי של מדינת ישראל ולציבור הרחב אין זכות בחירה ישירה בנציגים". ח"כ לביא ציינה: "הצעה זו היא המשך להצעה שהעברתי במושב הקודם, שקבעה שריון לנשים בוועדה לבחירת דיינים. במהלך הדיונים על הצעה זו, טענו חברי הכנסת החרדים שלא תהיה הצעה דומה בוועדה לבחירת שופטים. כבר אז התחייבתי להגיש הצעה שתשריין מקום לנשים גם בוועדה לבחירת שופטים, וכך עשיתי"

יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון: "החוק נועד להילחם בתת-הייצוג של נשים בעמדות כוח ובמוקדי קבלת החלטות. על אף שהרשות השופטת מכירה, על-פניו, בחשיבות של ייצוג נשים במקומות אלו, ופסקה לא פעם על פי עיקרון זה, היא עצמה לא עומדת בסטנדרטים שעל פיהם היא שופטת. לאורך השנים כיהנו בבית המשפט העליון 64 שופטים, מתוכם רק 10 נשים. כיום, מתוך 15 שופטי בית המשפט העליון, ישנן רק 4 נשים. לכן, ברור שייצוגן של נשים ברשות השופטת אינו מובן מאליו, ולכן יש לפעול לעגנו בחקיקה."

ח"כ גלאון הוסיפה: "החוק היום קובע כי יש להבטיח ייצוג הולם לנשים בוועדות ובגופים ציבוריים, אך הוא לא חל על נציגים המכהנים בגופים אלה מתוקף היותם נבחרי ציבור. לא ייתכן שגוף בעל השפעה כה רחבה לא יחויב בייצוג הולם לנשים, אפילו אם חבריו הם נבחרי ציבור. הצעת החוק תתקן את המעוות ותבטיח שקולן של נשים יישמע גם ברשות השופטת."  

 

תמונה: flash 90


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה