מגרסת אבן עמי תיסגר



בית המשפט העליון אישר את פסיקת בית המשפט המחוזי לפיה צעדי האכיפה שננקטו על ידי העירייה לסגירת המגרסה "במחסום 300" בסמוך לשכונת הר חומה, בוצעו כדין. עיריית ירושלים, באמצעות המחלקה המשפטית תפסיק את פעילותה של מגרסת אבן עמי הפועלת בדרך חברון, על רקע מפגעים בריאותיים ונזקים מאבק שנגרמו לתושבי שכנות חומת שמואל וחיילי בסיס מג"ב הסמוך

בית המשפט העליון דחה את בקשת בעלי המגרסה לפיו תימנע העירייה מלהחרים משאיות המבקשות לשפוך חומרי חפירה בעסקם, ותימנע מלנקוט בהליכים לסגירת העסק מחמת היעדר רישיון עסק.

מדובר בקביעה חשובה, הואיל ובג"צ, בדומה לבית המשפט המחוזי, אישר לעירייה להמשיך בביצוע פעולות אכיפה יומיומיות בתחומים שונים לצורך סגירת המגרסה, לרבות רישוי עסקים, פיקוח על הבניה ועבירות סביבתיות בניגוד לחוק שמירת הניקיון.

בית המשט קבע מפורשות כי לא ניתן להיעתר לבקשת בעלי המגרסה שכן משמעות בקשתם הינה הענקת חסינות מפני נקיטה בהליכים לאכיפת החוק.

ההחלטה מאפשרת לעירייה להמשיך בביצוע פעולות אכיפה במגוון תחומי אכיפה, על מנת להביא לסגירת המקום.

מגרסת אבן עמי הינה עסק הפועל בדרך חברון בירושלים בסמוך למחסום 300 ובסיס משמר הגבול במקום. המגרסה קיבלה רישיון עסק בשנת 2007 אשר הוארך מעת לעת בכל פעם לתקופה של ששה חודשים. בחודש יוני 2012 זומן בעל העסק לשימוע באגף לקידום עסקים בעקבות עבירות בנייה שנבנו ללא היתר ובחודש דצמבר 2012 זומן לשימוע נוסף בשל תלונות רבות על מטרדי רעש, אבק, מחלות  וגרימת נזק סביבתי שהתקבלו מגופים שונים כגון: משטרה, צבא, תושבים ומשרד הפנים. בשימוע השתתפו בין היתר נציגי הוועדה המחוזית ממשרד הפנים, משטרה, מג"ב, צה"ל והמשרד להגנת הסביבה.

 

לאחר שמיעת כל המשתתפים, עמדותיהם וטענותיהם ולאחר בחינת הנתונים והטענות, לאור עבירות הבנייה הרבות הקיימות במקום ונוכח השימוש שנעשה במקום בניגוד לייעוד הקרקע (אין ייעוד קרקע הוסדר במקום ולא הייתה תכנית תקפה שחלה על השטח), הוחלט לתת לבעל העסק ארכה בת 60 ימים להתארגנות ופינוי המקום ובמידה והעסק לא יפונה לאחר פרק הזמן האמור, התיק יועבר לטיפול מחלקת האכיפה.

בחודש מרץ 2013, בעקבות ההחלטה, הגיש בעל העסק עתירה ובקשה למתן צו ביניים לביהמ"ש לעניינים מנהליים, כנגד ההחלטה לביטול הרישיון להפעלת המגרסה.

ב- 8.7.13 התקיים דיון בבית המשפט, כאשר תושבי שכונת  חומת שמואל הצטרפו לעתירה. במסגרת הדיון טענה העירייה כי אין באפשרות בעלי המגרסה לקבל רישיון עסק הואיל ובמקום ישנן עבירות בניה למכביר (כ- 14 מבנים לא חוקיים). בנוסף, העסק פועל גם כמגרסה וגם כתחנת מעבר האוגרת כמויות עצומות של עודפי עפר וחציבה. העירייה ציינה כי מדובר בשינוע של 150 משאיות מדי יום המגיעות מכל רחבי העיר ואף מעבודות המתבצעות בשער הגיא לטובת רכבת ישראל.

בית המשפט קבע דיון נוסף על מנת שהצדדים יגיעו להסדר מוסכם לפינוי המגרסה.

בדיון שהתקיים ביום שני - 15.07.13 הגיעו הצדדים להסדר כולל לפיו המגרסה תיסגר עד ליום 31.12.13, לא תוגשנה בקשות נוספות להארכת הפעילות אלא ברישיון עסק, יוסרו 8 מבנים לא חוקיים עד ל- 17.9.13 ויחל שיקום נופי החל מיום 1.10.13.

בנוסף, עד לסוף השנה יפונו יתר המבנים וגם במהלך פעילות העסק לא יוגדל נפח ערימות הפסולת מעבר לנפח הקיים היום.

בעקבות ההסדר העירייה הוציאה את שם המגרסה מרשימת האתרים המוסדרים ומהיום והלאה לא יוכלו הקבלנים לשפוך פסולת באזור זה כאתר מוסדר.

מדובר בהישג חשוב לטובת תושבי חומת שמואל ובסיס מג"ב אשר סבלו חודשים ארוכים מבעיות בריאותיות ונזקים כתוצאה מהאבק.

גורמי האכיפה השונים בעירייה לרבות הפיקוח העירוני, רישוי עסקים ומחלקת הפיקוח על הבניה, ביצעו פעולות בקרה, מעקב ופיקוח אחר עמידה של בעלי המגרסה בהסכמות, בהתאם להסדר שהושג בין הצדדים ביום 15.7.13, בביהמ"ש המחוזי.

משנמצא, כי בעלי העסק לא עמדו בהסכמות, החלה העירייה לנקוט באופן מיידי באמצעות גורמי האכיפה השונים, בהליכי אכיפה נוקשים, לרבות החרמת משאיות בגין חשד לביצוע עבירות של שפיכת פסולת בנין.

בעקבות הליכי האכיפה הללו, הוגשה ע"י בעלי המגרסה עתירה נוספת כנגד העירייה לביהמ"ש לעניינים מנהליים ובקשה למתן צו ביניים, אשר יקבע כי ההסכם שגובש בין הצדדים בעתירה הקודמת תקף, וכי על העירייה לכבדו ולהימנע מכל צעד אכיפתי המונע מבעלי המגרסה לפעול בהתאם לו.

ביהמ"ש המחוזי דחה על הסף את העתירה וקבע כי העירייה רשאית, שלא לומר חייבת לנקוט בצעדי אכיפה, ככל שתמצא כי נעברות עבירות על חוקים שונים בעסק.

ביהמ"ש המחוזי קבע כי  אין יסוד לעתירה שתכליתה לקבל סעד המונע מהעירייה להפעיל סמכויותיה כדין במבט צופה פני עתיד, וכי ההסכם אליו הגיעו הצדדים בעתירה הקודמת, לא התיר לבעלי המגרסה לבצע עבירות ע"פ חוקים שונים, ולא התיר להם לפעול מבלי שהעירייה תוכל לבקר את נפח פעילותם ולנקוט בצעדי אכיפה במקרה המתאים.

 על פסיקת ביהמ"ש המחוזי הנ"ל הוגש ערעור לביהמ"ש העליון ובקשה למתן סעד זמני אשר כאמור, אישר את פסיקת ביהמ"ש המחוזי הנ"ל.

 

התמונה: באדיבות העירייה

 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה