פארק ירושלים בדרך לפיתוח



אושר מתן תוקף לתב"ע (תכנית בנין עיר) עמק רפאים מה שמאפשר צעד נוסף בקידום פארק ירושלים, הפארק הגדול במדינה בהיקף של 15000 דונם פארקים מטרופולינים המקיפים את ירושלים

לאחר שנים רבות של קידום תב"ע (תכנית בנין עיר) עמק רפאים נערך השבוע פרסום אישור למתן תוקף ובכך התאפשר צעד נוסף בקידום פארק ירושלים . 
פארק עמק רפאים בעיר ירושלים, מהווה חלק מסדרה של פארקים מטרופולינים, שתפקידם לשמור על המרחבים הטבעיים, המאפיינים את המעטפת המערבית של העיר ולספק מגוון הזדמנויות לפעילויות נופש  ופנאי בחיק הטבע כחלק מפארק ירושלים.

נחל עמק רפאים הוא אחד מיובליו המרכזיים של נחל שורק, ראשיתו של הנחל ליד תחנת הרכבת הישנה, על קו פרשת המים הארצית ועל גבול ספר המדבר. הנחל זורם מערבה מאזור המושבה הגרמנית, יוצא מהמרחב הבנוי של העיר באזור גן החיות, מתחת לגבעת משואה וסופו במפגש עם נחל שורק. על המורדות היורדים אל הנחל מצפון ומדרום ישנם סידרה של מעיינות ניקבה- עין וולג'ה, עין חנייה, עין לבן, עין יעל ועוד. נוף המדרגות החקלאיות, הבוסתנים וסדרת אתרי המעיינות מבטאים כמכלול את מורשת התרבות החקלאית והתיישבותית, אזור זה מוגדר כאזור נוף לשימור כחלק מהליבה השמורה של מרחב הרי יהודה.

מהות התכנית הנה שימור הנוף והמורשת החקלאית והגדרת היעודים בשטחי התכנית לטובת שימושי פארק ונופש.

התכנית המוצעת כוללת שטחים פתוחים מערכתית, הלוקחת בחשבון את מכלול המשתנים הסביבתיים, ניתוח צרכי הפנאי והנופש, תוך התחשבות בתוכניות מאושרות. מרביתו של השטח המוצע מיועד לגן לאומי (בעיקר בחלקו המערבי) מרכז הפארק מיועד לשטח ציבורי פתוח הכולל פעילויות פנאי ונופש אינטנסיבי לטובת תושבי ירושלים והבאים בתחומה.

מטרת הקמת פארק לשימושי פנאי ונופש לטובת תושבי מטרופולין ירושלים וכלל הציבור, שימור מרחבים פתוחים המקיימים מערכות טבעיות וכאלה המייצגים את רוח המקום על ידי יעוד שטחים לשימור, טיפול מיוחד באזורי מעיינות ומקורות מים, שימור ושיקום נוף המורשת החקלאית, שימור ושיקום אתרים ארכיאולוגים והיסטוריים, שימור ושיקום בתי גידול של בעלי חיים.

שמירה על נוף טבעי ונופי תרבות ומורשת של חקלאות מסורתית. עידוד החקלאות המסורתית בתחומי התכנית והגנה על הטראסות החקלאיות.

בין עיקרי הוראות התכנית הסדרת גבולות הפארק בהתאם לתוכניות מאושרות. שינוי מערך ייעודי הקרקע המאושרים בשטח התכנית ופירוט סוגי השימושים, הפעילויות והתכליות המותרות בשטח התכנית. הגדרת אזורים המיועדים למוקדי פנאי ונופש, והגדרת תנאים להקמתם ותנאים למתן היתרי בניה. הגדרת שטחים מכסימליים למבנים לצרכי, פנאי, נופש פעיל ומתקנים הנדסיים. קביעת גבולות היער בתחום מרחב התכנון על-פי הוראות תכנית מתאר.

בימים אלו מסתיימות עבודות שלב א' להקמת פארק רפאים שכוללות בניית אפיק נחל, מסלול הליכה, מסלול אופניים, הצבת שולחנות וספסלים ועוד. 

ענת צור משנה למנכ"ל הרשות לפיתוח ירושלים: "אישורה של התב"ע יאפשר את המשך קידומו ופיתוחו של פארק רפאים במסגרת כלל פיתוח הפארק המטרופולוני. הפיתוח בפארק כולל את פיתוח שבילי אופניים ויצירת המשך רציף לשביל האופניים בפאר המסילה, שיקופ אפיק רפאים, יצירת מוקדי משחק, פנאי ונופש וכן פיתוח ושימור אזורי המעיינות. בעתיד יוקמו בפארק מוקדי פיתוח נוספים כגון מסעדה, מבני חינוך ועוד. פרויקט זה הינו ייחודי בירושלים ובארץ הודות לשיתוף הפעולה בין מספר רב של גופים בשלב התכנון, הביצוע והמימון וביניהם עיריית ירושלים, המשרד לירושלים והתפוצות, קק"ל ורשות הטבע והגנים".

 

התמונות באדיבות: יוסי זמיר וענת כהן דוברות ויחסי ציבור.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה