עמיר פרץ עצר את התוכנית להקים גן לאומי במורדות הר הצופים



השר להגנת הסביבה, עמיר פרץ הורה לאנשי רשות הטבע והגנים לא להציג היום (יום ה') בדיון בוועדת התכנון המחוזית את התוכנית לגן לאומי מורדות הר הצופים

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה של ירושלים הייתה אמורה לדון היום (יום ה') בהתנגדויות לתכנית להקמת גן לאומי במורדות הר הצופים.
אך השר להגנת הסביבה, עמיר פרץ, הורה לאנשי רשות הטבע והגנים, לא להציג היום בדיון את התוכנית.

 
כזכור, תושבי שכונות אל-עיסאוויה ואט-טור הסמוכות לגן הלאומי המתוכנן, הגישו התנגדויות לתכנית בסיוע עמותת 'במקום' ועמותת עיר עמים. לטענתם, אישור התוכנית יגזור על השכונות עתיד של צפיפות קיצונית ועוני. 
התושבים טוענים כי הגן הלאומי, המשתרע על כ-750 דונם, כולל את עתודות הקרקע האחרונות והיחידות עבור השכונות, הצפופות מאוד ממילא. 
בהתנגדויות שהוגשו לוועדה קוראים התושבים לדחות את התכנית להקמת הגן הלאומי במתכונתה ותחת זאת להורות על עריכתן של תכניות חדשות לשכונות, תוך מתן מענה לצרכיהם הדחופים בתחום הדיור, הצורך במבנים ציבוריים לחינוך ובריאות וגם לשטחים פתוחים. גם ללא הכרזה על השטח כגן לאומי, אפשר לשמור על חלקים מהאזור כשטח פתוח וירוק, שישמש את התושבים והמבקרים.  לצד זאת,  חלקים אחרים של השטח יש להקצות לטובת הפיתוח ההכרחי והדחוף של השכונות.  

אדריכלית שרי קרוניש, מעמותת 'במקום':" אל-עיסאוויה ואט-טור, כמו שאר שכונות ירושלים המזרחית, סובלות מצפיפות מגורים, הזנחה ומחסור חמור בתשתיות ומבני ציבור. התושבים משוועים למרחב שבאמצעותו יוכלו לשפר, ולו במעט, את איכות חייהם. הדרתם  מחטיבת הקרקע היחידה שיכולה לשמש להם כמקור תקווה לעתיד טוב יותר היא גישה מרחבית מוטעית. פתרון תכנוני צודק חייב להיות מותנה בקידום תוכנית להסדרת המצב התכנוני של השכונות הסמוכות כולל הקצאת שטח מספק להרחבת שכונות אלו."
בשנת 2004, תושבי אל-עיסאוויה, בסיוע עמותת 'במקום', החלו לקדם תכנית מתאר לשכונה שתאפשר בנייה ופיתוח בשכונה ותעצור את הריסות הבתים. מספר חודשים מאוחר יותר התחילו גם תושבי אט-טור הסמוכה בהכנת תכנית דומה. אולם, כתגובה לשתי התוכניות הללו החלה רשות הטבע והגנים הלאומיים בתכנון גן לאומי על השטח שבין שתי השכונות. במשך כשנתיים נערכו עשרות פגישות תיאום בין מתכנני אל-עיסאוויה ונציגי תושביה ובין אנשי רט"ג, ואף הגיעו לפשרה מוסכמת לפיה הגן הלאומי יתקיים בגבולות קטנים יותר כך שיתאפשר פיתוח של שכונת עיסאוויה לכיוון דרום.
לטענת התושבים, התכנית הנוכחית להקמת הגן הלאומי התעלמה לחלוטין מההסכמות שהתקבלו בעבר והיא אף מרחיבה את השטח המיועד לגן לאומי עוד יותר מזו המקורית.
 
כאמור, השר להגנת הסביבה, עמיר פרץ, הורה שלא להציג היום בדיון את התוכנית לפני שימצו את האפשרויות להגיע להסכמות.
 
תמונה: flash 90

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה