שביתה בצהרונים בירושלים



כוח העובדים בירושלים החליט להשבית את הצהרונים בעיר. פז כהן, יו"ר ארגון ההורים בירושלים: " מדובר בסטירת לחי להורים שבעל כורחם נאלצים לעזוב את העבודה ולאסוף את הילדים"

היום (יום ג') החליט הכוח לעובדים להשבית את הצהרונים בירושלים, 450 העובדות (גננות צהרונים וסייעות) משביתים כ-220 הצהרונים החל מן השעה 14:00 (שעת פתיחת הפעילות) במחאה על הפגיעה בשכרן מאז החלת תוכנית ציל"ה (תוכנית ליום לימודים ארוך בצהרונים) ועל סירוב העירייה להתייחס לוותק העובדות ולצורך בחיזוק הצהרונים הגדולים בסייעות. 
 

אל הצהרונים מגיעים מדי יום כ-4000 ילדים בגילאי 3-6. "אנחנו מברכות את העירייה על הכוונה להמשיך גם השנה את תוכנית ציל"ה" אומרת שרה סלע ממובילות המאבק "אך מדוע נעשה המהלך על גבן של העובדות?" כזכור, החל משנת הלימודים האחרונה מופעלת בירושלים תוכנית ציל"ה ליום לימודים ארוך המבטיחה סבסוד משמעותי להורים.
בכוונת המקור, שכרן של העובדות אמור היה להיפגע משמעותית (למעלה מ-20% בממוצע) ומסגרת השכר אמורה הייתה להתבסס על שעות בפועל ולא על שכר חודשי קבוע. בזכות מאבקן של העובדות, קוצץ השכר ב-8% בלבד ונקבע כי גם בשנת הלימודים הבאה, תזכנה העובדות לשכר חודשי קבוע. למרות זאת עדיין נותרו כמה בעיות משמעותיות בתנאי ההעסקה: הפגיעה בשכר העובדות – במיוחד הוותיקות – טרם תוקנה, עדיין לא נמצא פתרון להעסקת העובדות בחודשי הקיץ, ולא נמצא פתרון לבעיית כוח האדם בגנים הגדולים. העובדות נאבקות על קבלת סייעת נוספת בגנים אליהם מגיעים 26 ילדים ומעלה. "אנחנו נאבקות כאן בראש ובראשונה על שלומם של הילדים" מוסיפה סלע. " לא לחינם זכינו לאהדת ההורים: העיריה אדישה לעומס העבודה עימם מתמודדות הסייעות – עובדת אחת על 15 ילדים בערך. זו סכנת נפשות!". סכסוך העבודה בצהרונים הוכרז כבר בחודש מאי, אולם מאז סירבו בעיריית ירושלים ובחברה למתנ"סים (המפעילה את התכנית) להתייחס לדרישה לתוספת הסייעת, כמו גם להכיר בוותק המצטבר של העובדות ולהחזיר את שכרן למתכונת של טרום תוכנית ציל"ה. "עובדות הצהרונים לא מוכנות לכך ששכרן ימשיך להיפגע כתוצאה מהפעלת תוכנית ציל"ה וזאת למרות שבשנת תשע"ד תקציב הצהרונים גדל משמעותית" נכתב בהודעת השביתה שנשלחה לעירייה.
 
אם תמשיך העירייה בהתעלמותה מטענות העובדות, תשקולנה העובדות הפעלת צעדים נוספים.
 
ארגון ההורים למערכת החינוך בירושלים הגיב על התראת השביתה הקצרה ואמר כי הוא "מצר על החלטת כוח לעובדים להשבית היום את הצהרונים ורואה בשביתה היום ובהתראה הקצרה שלה חוסר אחריות כלפי ההורים שנאלצים שוב למצוא סידור לילדים. מאז תחילת צהרוני ציל"ה בירושלים פועלים ארגון ההורים בשיתוף פעולה מלא עם כוח לעובדים ועיריית ירושלים מתוך רצון משותף ליצור מסגרות איכותיות לילדים ובמחירים מסובסדים. חבל דווקא עכשיו כשהצהרונים, לאחר חודש החגים, החלו לפעול בצורה יציבה ושגרתית נאלצו שוב ההורים בעל כורחם לבוא ולקחת את הילדים באמצע יום עבודה".

עוד הם מוסיפים כי "מבלי לגרוע ממהות הטענות של כוח לעובדים וממאבקם בתנאי השכר של הגננות - אנחנו לא רואים בשביתה ככלי הנכון והיעיל לקידום המטרות, בוודאי שלא בצורה שבה היא נעשתה. צר לנו, לאחר שיתוף פעולה וגיבוי מצידנו ההורים במאבקם בחר כוח לעובדים לפעול היום בצורה כוחנית, חד צדדית ובזמן קצר תוך פגיעה חסרת תקדים בהורים. מדובר בסטירת לחי לאלפי הורים שלא הודיעו להם בזמן על מנת שיוכלו להתארגן עם הילדים. אין לי ספק שההישג העיקרי של השביתה היום, יהיה לצערי, בלגן גדול בצהריים, יחד עם בלבול וכעס מצד הורים רבים".

פז כהן, יו"ר הארגון: " מדובר בסטירת לחי להורים שבעל כורחם נאלצים לעזוב את העבודה ולאסוף את הילדים".

מהעירייה נמסר בתגובה כי "עיריית ירושלים פעלה השנה רבות על מנת לשפר את תנאי העסקתן של סייעות הצהרונים. זאת, הרבה מעבר לתקצוב העומד לרשותה למטרה זו ממשרד החינוך והאוצר: שכר עובדות הצהרונים בעיר, משולם כיום באופן חודשי ולא שעתי, בשונה מכלל הרשויות האחרות בארץ המפעילות צהרונים. בנוסף, פעלה העירייה בשיתוף ההורים והעלתה את שכר הסייעות בכ-50% מעל העלות שבמכרז של משרד החינוך. ניתן מענה המאפשר תוספת עובדות לגנים גדולים וכן לגנים בהם משובצים ילדים עם צרכים מיוחדים. בנוסף, הצהרונים יפעלו גם בימי חופשות חגים (12 יום בהפעלה ישירה של סייעות הצהרונים, כולל בשעות הבוקר ). האיום בשביתה בעיתוי זה, בו הילדים שבו לגנים לאחר חופשה ממושכת, ובשלב התייצבותן של המסגרות הוא איום בעל השלכות חמורות על ההורים המסתייעים לצורך עבודתם בשירות חשוב זה. בנוסף, הניסיון לסחוט את העירייה בתקופה שלפני בחירות הינו ניסיון נואל שלא יצלח.  בתנאים אלו, השביתה הינה צעד מיותר ולא אפקטיבי והעירייה רואה רעיון זה כצעד  הפוגע לצד ההורים גם בסייעות עצמן.

שביתת הסייעות הינה אקט בלתי חוקי, העירייה תפעל במלוא הנחישות, בתאום עם ארגוני ההורים, להפסקת השביתה והיא קוראת לסיעות לשוב לעבודתן.

תמונה: flash 90


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה