כך תכינו גופכם לחורף: חיסוני השפעת



מבצע חיסוני הפוליו עדיין בשיאו, עם זאת משרד הבריאות וקופות החולים נערכים למבצע חיסוני השפעת

יותר ממיליון וחצי יחידות חיסון נגד שפעת הוזמנו ועתידות להגיעו עד סוף השבוע הקרוב לסניפים ברחבי הארץ.
החורף מתאפיין בעלייה בשכיחות מחלות זיהומיות בדרכי הנשימה. רובן מחלות נגיפיות, אך קיימת עליה גם במחלות חיידקיות, בעיקר כתוצאה מסיבוכי מחלות נגיפיות. המחלות פוגעות בכל קבוצות הגיל, אך קיימת רגישות גבוהה במיוחד בקרב תינוקות וקשישים.

 
ניתן לצמצם באופן משמעותי את הסיכון שבהדבקות במחלות הזיהומיות של החורף על ידי נקיטת מספר אמצעים פשוטים.
ניתן לחלק את שיטות המניעה לשתי קבוצות עיקריות: חיסונים (כנגד שפעת), ואמצעים שאינם תרופתיים (שמירה על הגיינה ואחרים).
 
אמצעים שאינם תרופתיים למניעת השפעת-

טיפים להפחתת התחלואה בשפעת
נקיטת מספר פעולות בסיסיות עשויה לסייע למזער את ההדבקה בשפעת:
 
שטיפת ידיים
מומלץ לשטוף ידיים עם סבון ומים לעתים קרובות. לפני האוכל, לפני טיפול במזון, לאחר יציאה מהשירותים, לאחר מגע עם הפרשות, לאחר שיעול ועיטוש, ולאחר מגע עם טישו משומש. שטיפת ידיים לעתים קרובות מקטינה את הסיכוי להדביק ולהידבק.
 
כיסוי הפה והאף בעת שיעול ועיטוש
כסוי הפה והאף רצוי שלא יעשה בעזרת כף היד, אלא יש להשתמש בטישו ולזרוק לפח. כך יקטן הסיכוי להדביק את אחרים כאשר נוגעים בחפצים משותפים.
הישארות בבית אם לא חשים בטוב
מומלץ לא לצאת מהבית (לעבודה, לימודים וכו') אם מרגישים התחלה של מחלה, ולא לשלוח ילדים חולים לבית הספר, לגן או למעון. רק לאחר שמחלימים וחשים בטוב ניתן לחזור לשגרה בעבודה או במסגרת החינוכית.
 
חיסון נגד מחלת השפעת
 
משרד הבריאות מזכיר לכל אזרחי המדינה שהשפעת ניתנת למניעה על ידי חיסון, בתנאי שהחיסון ניתן לפחות שבועיים לפני החשיפה למחלה. החיסון מומלץ לכל אזרחי המדינה מגיל 6 חודשים ומעלה. קיימות גם קבוצות סיכון כמפורט להלן.
קופות החולים כבר ערוכות למתן החיסון. החיסון ניתן חינם בכל סניף של כל קופת חולים. החיסון מכיל 3 מרכיבים בהתאם לזני השפעת הצפויים בחורף הקרוב.
החיסון מכוון כנגד שלושה מרכיבים של נגיף השפעת (שניים מקבוצה A ואחד מקבוצה (B, וכולל השנה שני מרכיבים שלא נכללו בחיסון של השנה שעברה (כלומר, שני מרכיבים הוחלפו).
 
החיסון מונע הדבקה במחלה וכן סיבוכים כגון דלקות ריאה, אשפוזים ותמותה. מומלץ להתחסן מדי שנה שכן המחלה משתנה ובכל שנה מופיע נגיף חדש, מעט שונה מזה שהיה בשנה הקודמת. החיסון השנה (ובכל שנה), מיוצר על בסיס תחזית של ארגון הבריאות העולמי שקובע מהם הזנים הצפויים באותה שנה.
 
 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה