מקצוע חדש באקדמיה: ליווי רוחני



בזמן שהעולם המערבי נהייה חומרי יותר, בשנים האחרונות אנו עדים לחזרתם של הרוח והרוחניות לחיינו. הליווי הרוחני הפך למקצוע, במסגרתו אנשים מעניקים סיוע וליווי לאחרים הנמצאים במצבי מצוקה שונים וכל זאת באמצעות כלים מתחום הרוח ועל פי השקפת עולמם של המטופלים. העלייה העקבית בהתעניינות בתחום הלימודים הביאה את מכון שכטר למדעי היהדות לפתוח את ההרשמה לתכנית 'מרפא' – תכנית אקדמית ללימודי ליווי רוחני ויהדות.

 תחום התמיכה הרוחנית בישראל התפתח בעשור האחרון עד מאד בעיקר בבתי חולים, במוסדות שיקום, בבתי אבות ובסיוע פרטני לאנשים ומשפחותיהם המתמודדים עם מצבים של חולי, מגבלה פיזית, זקנה, אבל ואף במצבים נפשיים של משבר וקושי.
 

היעזרות במלווה הרוחני יכולה לסייע במצבים רבים הדורשים חוסן רוחני; כאשר אדם חווה מתח בנוגע למצבו הבריאותי, עמידה בפני מוות וחשש מהתמודדות עם הלא צפוי, כשמתקבלת "בשורה רעה", כשאדם מחפש משמעות בחיים, מבקש סיוע בעת התלבטות מוסרית או התלבטות ביחס למסגרות שונות של חייו נוכח מחלה, אובדן או כל סבל אישי אחר. מלווים רוחניים מעניקים סיוע גם במצבים בהם אדם מבקש הנחיה או הכוונה בנוגע לנושאים דתיים, רוחניים או בהפניית המלוּוה לאנשי דת ורוח התואמים את עולמו התרבותי, הרוחני והדתי.
 
תכנית 'מרפא' היא היחידה בארץ המעניקה את האפשרות לשילוב הכשרה מקצועית בליווי רוחני עם לימודים אקדמיים לתואר שני במדעי היהדות (תוך דגש על השקפות עולם שונות בה), במסגרת המסלול ללימודי משפחה וקהילה במכון שכטר למדעי היהדות בירושלים. התואר מוכר ע"י המועצה להשכלה גבוהה והמסיימים מקבלים גם תעודה בתמיכה רוחנית (על פי מודל ה-CPE) המוכרת על ידי הרשת הישראלית לתמיכה רוחנית.
 
התכנית מתקיימת ביום לימודים אחד בשבוע במשך שנתיים, והיא כוללת לימודים עיוניים בנושאים כגון אתיקה רפואית לאור ההלכה, הלכות ביקור חולים, ניחום אבלים והתפתחותם, מעגלי החיים לאור התיאוריות הפסיכולוגיות ועוד. בנוסף, הסטודנטים מבצעים עבודה מעשית בהיקף של כ-4 שעות בשבוע בבתי חולים, במסגרות שיקומיות או בבתי אבות ברחבי הארץ.
 
"כשאנו פוגשים את החולה הסיעודי, הכרוני, אנו קודם כל מקשיבים לו ועוזרים לו למצוא מענה לבעיותיו מתוך העולם הרוחני שלו. לכן חשוב שנדע ונכיר את עולמו הרוחני והדתי של כל אדם, וזו הסיבה שהלימודים מקיפים טקסטים וחומרים המאפיינים כל אחת משלוש הדתות. בכל מקרה, אסור למלווה רוחני להשליך על המלוּוים שלו את תפיסות עולמו הרוחניות או הדתיות אלא רק לסייע להם למצוא את מקומם מתוך עולם הערכים שלהם", אומרת ד"ר עינת רמון, מייסדת וראש תכנית מרפא במכון שכטר.
 
בעוד שברחבי העולם תחום הליווי הרוחני מקושר לרוב עם אנשי דת, ישראל היא המדינה היחידה בו התחום אינו מוגבל רק לאנשי דת אלא פתוח לכל אדם לאחר שקיבל את ההכשרה המתאימה.
 
יונה מאירי, 49, אשת חינוך מבוסתן הגליל ובוגרת 'מרפא', ייסדה בבית הספר בו היא מלמדת תכנית המיועדת לליווי וסיוע לתלמידות תיכון העוברות משבר כלשהו כגון גירושין קשים של ההורים, התמודדות עם מחלה של אם ואפילו משבר הגירה לארץ חדשה. "עברנו תהליך העצמה, שיקוף וקבלת כלים להתמודד ולהרגיש בטוח ופתוח", אומרת מאירי על קבוצת התלמידות אותה הנחתה. "זה היה תהליך מאוד מעניין וההורים הביעו את שביעות הרצון שלהם מכך שיש מישהו שמקשיב ורואה את הילדים מעבר למשבצת הקטנה שלהם. זו דרך משותפת וזה מה שחשוב בכל גיל ובעיקר בגיל הזה".
 
תמונה: אוליבייה פיטוסי

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה