שלושה טיולים לחג ומעיין אחד



החיבור של ראש השנה לשבת מותיר לנו המון זמן פנוי וצורך דחוף לפרוק את האנרגיה ולהרגע מהארוחות הבלי נפסקות. בחרנו עבורכם שלושה מסלולים קרובים, גם נוף,גם הליכה וגם מים

תל ארכיאולוגי ומעיין נקבה - תל צובה 

הגעה
יש להגיע לקיבוץ  צובה. המגיעים מכביש מספר אחת יפנו בגשר הראל לכיוון מעוז ציון עד שמגיעים לכיכר שממנה פונים  לקיבוץ צובה. המגיעים מתוך העיר יסעו דרך הדסה עין כרם עד לאותה כיכר  ולכיוון הקיבוץ. נכנסים לכיוון המלון  ולידו ממשיכים ע"פ השילוט  עד לתל צובה ושם מחנים את המכוניות. דרך עפר קצרה מטפסת אל התל ( אם יש בידכם מפת סימון שבילים של האזור מדובר בסימון כחול).

כללי
מתאים לכל עונות השנה ,למשפחות, לילדים . מסלול קל ( במצטבר שני ק"מ)

הסטוריה
ע"פ המקורות התל קיים כישוב יהודי  מימי כיבוש הארץ עד אחרי חורבן בית שני. מאוחר יותר בנו הצלבנים במאה ה-12 מצודה במקום וכינו אותה בלמונט שפרושו ההר היפה.מאוחר יותר נכבש המקום ע"י המוסלמים ששכנו בו עד למלחמת העצמאות .במלחמת העצמאות שימש הכפר (כמו הקסטל) בסיס לכוחות הערבים שניסו לחסום את הדרך שהובילה לירושלים. 


במסגרת מבצע דני בחודש יולי 1948 נכבש המקום בקרבות קשים להבטיח ולפתוח את הציר לירושלים ..הסבר על הקרבות נמצא על שלטים באזור התל. קיבוץ צובה שהוקם אחרי הקרבות נקרא בתחילה משגב פלמ"ח והיום פלמ"ח צובה או בקיצור צובה.. לא לפספס בראש התל את המבנים ובורות המים וכמובן את התצפית לכיוון ירושלים.

סמוך לתל על הכביש יוביל אתכם שילוט לעצים עתיקים, מדובר בעצי זית ועצי אלון בני 800-1200 שנה. משם ברגל או ברכב מזרחה כמה מאות מטרים  לעין צובה..

עין צובה הוא מעיין שנובע  כל השנה, יש שם מבנה אבן ובריכה אליה זורמת הנביעה, הנקבה נבנתה בימי בית שני ממנה זרמו המים לתעלות ולשדות

הכניסה אל הנקבה כרוכה בתשלום ומומלץ להיכנס. אבל גם אם לא תיכנסו לנקבה, סביבת המעיין יפה ומתאימה למנוחה ולפיקניק וסביר מאוד שתפגשו כבר את ראשית פריחת הסתיו כמו סתווניות.

קרוב, קליל ושווה.

נחל קטלב
נחל קטלב אחד הנחלים היפים באזור .המסלול הוא ירידה מפותלת  בינות למצוקים וקניונים קטנים לנחל שורק. בנחל מרוכזים עצי קטלב אדומי גזע ,כמה מעיינות,שרידי מבנים,בורות מים וצמחיה רבה , ופריחה. באביב  נמצא לאורך המסלול  כלניות,רקפות  שקדיות ועיריות בפריחתם תושבי הקבע הם האלונים,האלות, שיחי פטל, אזוב ועוד. 

הגעה:  
אפשר להגיע דרך כביש המנהרות או דרך הדסה עין כרם . מחנים את הרכב בחנייה של תחנת המידע של קק"ל ליד נס הרים ( מסעדת  " בר בהר") לפני תחילת המסלול יש להקפיץ מכונית אחת לנקודת הסיום בנחל שורק. נוסעים חזרה לכיוון ירושלים ( כ- 5 ק"מ) עד לפניה לתחנת הרכבת הישנה של בר גיורא ( יש שילוט). פונים שמאלה ונוסעים כשני ק"מ עד למגרש החניה של  תחנת הרכבת הישנה.

המסלול:
ממגרש החניה של " בר בהר" (ליד נס הרים) יורדים בשביל ( סימון שחור) שאחרי כמה מאות מטרים פונה ימינה לתוך הסבך ( לא להמשיך למטה בדרך העפר.) השביל תלול  ויורד בינות לעצים,שיחים , פרחים ושרידים ארכיאולוגים. במהלך הירידה תגיעו לסכר  שבנו הבריטים לאגור מים עבור קטרי הקיטור שנסעו פה פעם. הדרך רצופה מפלונים קטנים סבך ואפלולית קניונית.

לאחר הליכה נוספת נגיע לתחנת הרכבת הישנה של בר גיורא( בעבר השם היה "תחנת דיר א-שיח"), שם מילאו מים בקטרי הקיטור. אגב קו הרכבת הזה נבנה בסוף המאה התשע עשרה ע"י התורכים. הבריטים החליפו את המסילה בשנת 1917 לרוחב המסילה הקיים היום. בשנת 1998 נסגר הקו והוא נחנך שוב לפני כמה שנים.. אגב המהירות היום היא כמו בתחילת המאה הקודמת.

בקטע הזה נחל שורק זורם אבל מדובר במי ביוב מטוהרים של ירושלים שמגיעים ממתקן טיהור השפכים. כאן אתם פוגשים את המכונית שהשארתם לפני כמה שעות. "שורק, אגב זה זן משובח של ענבים ולאורך הנחל אפשר למצוא שרידים של גתות עתיקות

לגבי השם קטלב יש אגדות רבות אחת מהן מספרת על בן שרב עם אביו  והרגו. הענף שאיתו הרג את האב הוכתם בדם והצמיח עץ שצבע גזעו אדום. ( קטל –אב)

חשוב לציין שבתחילת המסלול  אפשר לבחור מסלול מעגלי קצר ( סימון אדום)  שחוזר אל נקודת ההתחלה. יש גם שביל תצפית קצר היוצא ממגרש החניה ומתאים גם לכיסאות גלגלים.

לתשומת ליבכם. המידע כאן הוא בגדר המלצה והאחריות הבלעדית היא על המטיילים.חשוב  להצטייד במפת סימון שבילים מבואות ירושלים מפה מספר 9.המון מים אסור לשכוח. זמן ההליכה כשעתיים. מסלול קצר ויפה.

טיילת ארמון הנציב
הטיילת שאנחנו מכירים בשם " טיילת ארמון הנציב" מורכבת משלוש טיילות " טיילת שרובר" טיילת האז" " טיילת גולדמן" והן מהוות למעשה טיילת אחת שמחברת את כולן.

אומנם לא ביקרתי בכל העולם אך מהטיילת אנחנו צופים באחד הנופים היפים בעולם. העיר העתיקה, עיר דוד הר הזיתים המסגדים,החומות הרי מואב ומדבר יהודה. אך בעיקר אגן העיר העתיקה  שמאפשר מעקב אחרי התפתחותה של ירושלים  מהשלוחה של עיר דוד מדרום , העיר של בית שני וגם העיר החדשה שמחוץ לחומות.

טיילת ארמון הנציב הוא קו פרשת המים  בין הים התיכון לבין ים המלח  ממערב ירושלים ממזרח מדבר יהודה וים המלח. 

השם של הטיילת נגזר  מארמון הנציב פשוטו כמשמעו . ארמון הנציב נבנה על הר העצה הרעה ובו התגורר הנציב העליון הבריטי משנת 1931 עד לסיום המנדט ב1948. היום שוכן במקום מטה האו"ם האזורי..בהר העצה הרעה על פי המסורת השאיר אברהם את נעריו בלכתו לעקוד את יצחק על הר המוריה. ע"פ המסורת הנוצרית על הר העצה הרעה גר הכוהן הגדול כייפא ושם התכנסה מועצת הזקנים שהחליטה למסור את ישו לצליבה לידי הרומאים. בערבית נקרא המקום  ג'בל מוכבר.

לאורך הטיילת פינות ישיבה, פרגולות שנותנות צל וגם ספסלים.לאורך הטיילת ניטעו מאות עצי זית וגם שבעת המינים .באזור גם שוחזרה אמת מים מימי בית שני שהובילה מים לירושלים מדרום.

מגיעים  למקום מדרך חברון בפניה לשכונת תלפיות מזרח , עד סוף הכביש לפני הירידה לשכונת תלפיות מזרח.

כדאי להצטייד במשקפת וגם בחומר היסטורי העוסק בעיר דוד ,נקבת השילוח , חומות העיר, ישו,ומדבר יהודה אם יודעים נהנים יותר.

אגב באזור הטיילת אמור להיבנות מרכז תרבות ענק ובו בתי קולנוע..חנויות ובתי קפה.

תהנו,
חג שמח ושנה טובה. 

 

 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה