שיעור הנשירה במזרח העיר עומד על 13%



מערכת החינוך במזרח העיר מציגה מצב עגום: 2200 כיתות חסרות על אף שפסיקת בג"צ מחייבת את העירייה להשלים את בניית הכיתות החסרות עד 2016, בחמש השנים האחרונות נבנו רק 150 כיתות. בהקצאת כוח אדם מקצועי במערכת החינוך, במערב העיר פועלים כ-250 יועצים חינוכיים לעומת 29 במזרח העיר, כך עולה מדו"ח שפירסמה עמותת עיר עמים והאגודה לזכויות האזרח.

הדו"ח השנתי של עמותת עיר עמים והאגודה לזכויות האזרח על מצב מערכת החינוך בירושלים המזרחית חושף תמונת מצב קשה ופערים עמוקים בין שני חלקי העיר. על פי הדו"ח לא קיימת תשתית הולמת ללקיטת תלמידי מזרח העיר, עוד הם מוסיפים כי העירייה אינה עושה מספיק בשביל לסגור את הפער הקיצוני והמחסור הקשה של 2,200 כיתות לתמידים הפלסטינים תושבי העיר.
 

הדו"ח חושף כי אחוזי הנשירה של תלמידי ירושלים המזרחית עומדים על היקף עצום של 13% מסך התלמידים. לשם השוואה מציון בדו"ח כי "בשנת 2011, נרשמו בחינוך העל-יסודי העברי הכלל-ארצי 2.6% נשירה, בחינוך הערבי הכלל-ארצי 4.6% ובמערב ירושלים כ- 1% בלבד". הנשירה מתרחשת בעיקר בחטיבה העליונה: 10% מהילדים בירושלים המזרחית בגילאי כיתות ח' וט' לא למדו באף מוסד חינוכי בשנת תשע"ג, בכיתה י' הוכפל המספר ל-20% מסך ילדי השנתון, ובכיתה י"א 30% לא פקדו את ספסל הלימודים.
על פי מחברי הדו"ח, "הנשירה המצטברת על פני שנות הלימודים השונות מביאה לכך ש- 36% מילדי וילדות ירושלים המזרחית אינם מסיימים 12 שנות לימוד".  

פרק נפרד בדו"ח מתייחס לאפליה העמוקה בהקצאת תקני כוח אדם מקצועיים בין שני חלקי העיר. לדוגמא, במזרח העיר פועלים 5 מפקחי חינוך לעומת 18 במערב. מצב היועצים החינוכיים – שתפקידם קריטי במתן מענה רגשי ופסיכולוגי ומניעת נשירה – קשה אף יותר. בכל מערכת החינוך במזרח ירושלים מועסקים 29 יועצים חינוכיים לעומת כ-250 יועצים במערב העיר, זאת על אף שהצורך ביועצים חינוכיים במזרח העיר גבוה מאוד עקב המצב הסוציו-אקונומי הקשה.

עו"ד אשרת מימון, מנהלת פיתוח מדיניות של עיר עמים: "אנחנו עומדים בפתחן של הבחירות המקומיות. לצערנו, במקום לטפל בפערים הקיימים, מטים המועמדים לראשות העיריה את לבם ואת משאביהם לדרישות הימין הלאומני בירושלים. החיים בירושלים לא יכולים עוד להוסיף ולהתקיים כאשר במקביל להתרגשות הורים במערב העיר מיום הלימודים הראשון של ילדיהם, מטרים ספורים משם תוהים הורים בירושלים המזרחית האם בכלל יימצא מקום לילדיהם בבית ספר. הפער הקיים, ההולך וגדל עם השנים, חייב לקבל מענה מיידי מנושאי התפקידים הנבחרים בעיריה ובממשלה. מדובר בשינוי תפישתי של סדרי עדיפויות, שמי שנשמת הדמוקרטיה באפו חייב לבצעו הלכה למעשה".

רונית סלע, מנהלת פרויקט ירושלים המזרחית באגודה לזכויות האזרח: "המחסור האדיר בכיתות, בתקציבים, בכוח אדם, ובתוכניות חינוכיות פוגע עמוקות בזכות לחינוך של עשרות אלפי תלמידים בירושלים המזרחית. הרשויות מודעות לכך שהן נכשלו במילוי חובתן ויצרו מערכת חינוך המאופיינת בהישגים נמוכים ובנשירה. הפתרונות ידועים – אך נדרש רצון ומאמץ מצד הגורמים האחראים".

 מהעירייה נמסר כי "צר לנו שעיר עמים בוחרת בכל שנה למחזר את אותו הדו"ח המסולף והמנותק מהמציאות במטרה לקבל מעט חשיפה תקשורתית ומתעלמת מהצעדים העמוקים והרחבים שמובילה העירייה במזרח העיר לצמצום הפערים שנוצרו ב- 40 השנים האחרונות בתחומי: חינוך, תשתיות, בניה, רווחה וקהילה. ההשקעה העירונית הרחבה משתקפת בסקר מכון וושינגטון למדיניות המזרח התיכון בשיתוף המרכז הפלסטיני לדעת קהל ואוניברסיטת פרינסטון אשר קובע כי ישנה עליה דרמטית של 19% בשביעות הרצון של התושבים משירותי העירייה וכן כי ישנה עלייה של 30% בשביעות הרצון של תושבי מזרח העיר ממתן אישורי הבניה במזרח העיר. עוד הם מוסיפים "בתקופת ברקת נבנו במזרח העיר מאות כיתות לימוד חדשות. העירייה השקיעה סכום חסר תקדים של  למעלה מ-400 מיליון שקלים בתכנון ובניית כ-400 כיתות לימוד נוספות. החל משנת הלימודים תשע"ג, משקיעה העירייה כמיליון שקלים מתקציב העירייה בתכנית חדשה ללימוד מקצועות המדעים במזרח העיר. מטרת התכנית היא הגדלת אחוז הניגשים למגמה הריאלית בבחינת התאוג'יה (הבגרות בתכנית הפלסטינית), בכדי לפתוח לתלמידי המגזר מגוון אפשרויות של השכלה והכשרה מקצועית, שיסייע להם להשתלב בשוק העבודה בעתיד.

לגביי שיעורי הנשירה הם מציינים "דו"ח של עיר עמים לא חושף דבר והעיריה היא זו המובילה את הטיפול בנושא. בעקבות עבודת מטה מאומצת בשנתיים האחרונות עליה הנחה ראש העיר ניר ברקת הוחלט על תוספת תקציב ייעודית של כמיליון שקלים בתקציב 2013 לטיפול בתופעת הנשירה של תלמידים מהמגזר הערבי במערכת החינוך העירונית במזרח ירושלים. מדובר בהחלטה תקדימית של ראש העיר, ניר ברקת, להשקיע בנושא לאחר שנים של הזנחה. במסגרת התקציב תתוגבר משמעותית כמות התכניות לטיפול בתופעת הנשירה בתיכונים והיא תשלב בטיפול בתופעה גם היבטים רגשיים והתנהגותיים לצד חיזוק התחום הלימודי.  התכנית כוללת: שיעורי עזר בכל המקצועות כולל הכנה לבחינת התווג'יה, שימוש בתחומי הספורט והמחשבים להעלאת רמת ההישגים והמוטיבציה, שילוב קשיים לימודיים עם קשיים חברתיים-רגשיים-משפחתיים בסיוע גורמי הרווחה, טיפול בבעיות התנהגות ומלחמה בתופעות של סמים ועבריינות באמצעות תכנית העצמה מחוץ לבית הספר, עבודה עם ההורים והקהילה".

תמונה: flash 90

 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה