יום תשעה באב – מנהגים ומסורת



יום תשעה באב הוא היום האחרון של ימי בין המצרים שמתחילים בשבעה עשר בתמוז תחילת המצור על ירושלים וסיומם ביום של הפריצה לתוך ירושלים בט' באב שנת 70 לספירה. התענית בתשעה באב מהווה את שיא האבלות של ימי בין המצרים

ישנו סיפור על נפוליאון, שפעם אחת הגיע לבית כנסת באחד הרחובות בהם גרו יהודים, וראה את היהודים יושבים על הרצפה ומתאבלים. כאשר תהה על התנהגות מוזרה זו, הסבירו לו היהודים שהיום הוא יום תשעה באב ושהם מתאבלים על אובדן וחורבן בית המקדש.

נפוליאון בונפרטה (תחילת המאה התשע עשרה) הגיב בנחרצות.

"עם שמתאבל על אירוע שהתרחש לפני אלפי שנים יחזור לאדמתו".

תשעה באב היא התענית החמורה ביותר מארבע תעניות על חורבן בית המקדש.ע"פ המסורת ביום זה חרב בית המקדש הראשון (586 לפה"ס) ובית המקדש השני ( 70 לספירה). לפי המסורת יום זה הוא יום מועד לפורענויות לעם היהודי : ביום זה גם  נגזר על בני דור המדבר שלא יכנסו לארץ בגלל חטא המרגלים ,ביום זה חרבה בית"ר עם כשלון מרד בר כוכבא.ביום תשעה באב חל גם גרוש יהודי אנגליה (שנת 1290)  וגם גרוש ספרד ( 1492) ואם לא די בזה גם בערב תשעה באב שנת 1942 החל גרוש המוני של יהודי גטו ורשה למחנות ההשמדה.

ללא ספק יום כבד וקשה של ארועים דרמטיים לעם היהודי. נקודת האור שביום זה יוולד המשיח  ולאחר ביאת המשיח ובניית בית המקדש השלישי ייהפך ליום חג ושמחה.

יום תשעה באב לא יחול לעולם בימים שני רביעי ושישי ואם הוא חל בשבת הוא נדחה ליום ראשון. הצום מתחיל בערב תשעה באב עם שקיעת החמה ומסתיים למוחורת עם צאת הכוכבים כלומר 24 שעות וחצי. רבים נמנעים בימי בין המצרים מאכילת בשר,אינם מתגלחים  ואינם משתתפים בארועים משמחים ואין מתחתנים. ביום תשעה באה אין נועלים נעלי עור ואין מקיימים יחסי אישות.

בתשעה באב נוסף על הצום ותענית הגוף חל איסור על לימוד תורה למעט קריאה במגילת איכה ובספר איוב. וגם קריאה של קינות מיוחדות. המנהגים שונים בכל עדה ועדה. בחלק השני של יום תשעה באב יש הקלות מסוימות כמו ישיבה על כיסא וניקיון הבית מעין הכנה לבואו של המשיח.

יום תשעה באב מאופיין בשנים האחרונות  ( מאז רצח רבין ) בשיחות על שנאת חינם קרוב לבבות והדברות בין חילונים ודתיים.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה