רק היום! "מכירת חיסול" של מורות קבלן בשוק מחנה יהודה לכל הממעיט במחיר



כמידי שנה בחופשת הקיץ, גם עתה- עשרות אלפים של מורות וסייעות המועסקות כעובדות קבלן במערכת החינוך קיבלו מכתב פיטורים, או הוצאו לחופשה כפוייה ללא תשלום. מורות, פעילות ופעילים של הקואליציה להעסקה ישירה בחינוך מקיימים בשעה זו ארוע "מכירת חיסול" של מורות קבלן וסייעות קבלן בבסטה בשוק מחנה יהודה בירושלים.

בקואליציה להעסקה ישירה בחינוך חברים נציגים של 12,000 מורות קבלן, 20,000 סטודנטיות להוראה, הורים ל 260,000 תלמידות, נציגות של 25,000 תלמידים, וגם ארגונים  לשינוי חברתי שהחליטו לשים קץ לדפוס העסקה פוגעני של אנשי חינוך בפרט ועובדי קבלן בכלל. "המסר שלנו הוא פשוט מאוד" אומרת עינת אברהמי, מורה לאזרחות בתכנית היל"ה, "עובדים בשירות ציבורי צריכים להיות עובדי ציבור, כלומר – מועסקים ישירות ע"י המדינה."
"מציאות חייהן של עשרות אלפי מורות וסייעות במערכת החינוך היא של עבודה בשכר שעתי נמוך, ללא תנאים סוציאליים ועם פיטורים סדרתיים" אומר עמית רון, מורה בתכנית קרב ופעיל בקואליציה "שיטת ההעסקה הקבלנית פוגעת גם במורות שזכויותיהן נפגעות, גם בתלמידים שנפגעים מהתחלופה הגבוהה של מורות וגם בחברה הישראלית כולה, שמקיימת מסגרת נצלנית ופסולה של העסקה קבלנית של עובדות בשירות הציבורי".
במשך כשני עשורים הלכה והעמיקה התופעה של העסקה קבלנית של עובדות ועובדים במערכת החינוך. כיום, מועסקות באופן קבלני מורות בתכנית היל"ה, בתכנית קרב, במערכת החינוך העירונית בתל אביב, דרך חברות "יובל חינוך" ו"מוסדות חינוך" ובירושלים, ע"י אגודת רנה קאסן, ובמוסדות ומסגרות נוספים. לאחרונה (14.6.13) נחשף דוח גנוז של ועדה פנימית של משרד החינוך (שנכתב בדצמבר 2011) ובו מיפוי של המסגרות בהן מועסקות כ-13,000 מורות קבלן במערכת החינוך. הדוח כולל הצעות המשרד למיגור התופעה – בשלב ראשון השוואת תנאי העסקה של מורות הקבלן למורות "רגילות", ובשלב השני העברתן להעסקה ישירה. המיפוי שערכה הוועדה הוא חלקי, והמספר הכולל של מורות וסייעות המועסקות כיום בצורה קבלנית במערכת החינוך הוא כ-20,000 לפי הערכות פנימיות שנערכו בקואליציה, בהסתמך על מידע שנאסף מהשטח.
"המציאות של העסקה קבלנית במערכת החינוך קיימת למעלה מעשרים שנה והוכיחה עצמה ככשלון חרוץ", אומרת לילי בן עמי, מותיקי המאבק להעסקה ישירה במערכת החינוך "תופעה זו לא הביאה כמצופה להפחתת עלויות או ליעילות מערכתית, אלא בדיוק להיפך. ישנן עלויות נוספות -לקבלן עצמו והוצאות משפטיות חריגות- זאת נוסף על תחלופה אדירה של כוח אדם ופגיעה אנושה במעמד המורה. גם דוח מבקר המדינה מ2005 מציע לשקול מחדש את שיטת ההעסקה הקבלנית מאותן הסיבות. בזכות פעילות השטח- כולם כבר יודעים ש'המלך עירום'. זו מציאות בלתי נסבלת, והבסטה בשוק למכירת מורות באה להמחיש זאת".


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה