דוקטורנטית מהאוניברסיטה העברית זכתה בפרס קיי על פיתוח שיטה להעברת תרופות ישירות דרך העור



דוקטורנטית מהאוניברסיטה העברית פיתחה שיטת חדשה למתן תרופות ישירות דרך העור, אשר ממזערת את תופעות הלוואי, בהשוואה לתרופות הנלקחות בבליעה. הדוקטורנטית, מרגנית כהן-אברהמי, עובדת במכון לכימיה בהנחיית פרופ' ניסים גרתי וד"ר אברהם אסרין. בזכות הפיתוח, נבחרה כהן-אברהמי להיות אחת מהסטודנטים הזוכים בפרסי קיי לחידושים שהוענק החודש בכנס חבר הנאמנים ה-76 של האוניברסיטה העברית.

המחקר של כהן-אברהמי התמקד בגבישים נוזליים - ג'לים שקופים ורכים שניתן למרוח בקלות על העור.  הגבישים הללו מבוססים על חומר פעיל שטח-מולקולה הקושרת מים ושמן ויוצרת ג'לים בעלי דרגות רכות שונות. הג'לים הללו הבנויים מננו-חלקיקים, מסוגלים להעמיס כמויות גבוהות של מולקולות תרופה בתוך פני השטח הגדולים שלהם. 
 
כהן-אברהמי התמקדה במחקרה בפיתוח פורמולות של ג'ל הניתנות למריחה ומכילות תרופות אנטי דלקתיות שאינן סטרואידים. מטופלים הנוטלים  תרופות כאלה דרך הפה, כגון  במצבי חום, כאבים שונים, דלקות פרקים, מחלות אוטואימוניות וסרטן, סובלים פעמים רבות מתופעות לוואי חמורות. לפיכך, לקיחת תרופות באמצעות מריחתן על העור עשויה להיות נוחה יותר למיליוני חולים ולספק להם פתרון רפואי תוך צמצום תופעות הלוואי. ניתן לעשות שימוש בג'לים הנוזליים האלה באזור הפגוע בגוף ולשחרר את התרופה לתוך הרקמות באופן מבוקר.
 
על מנת לשלוט בכמות התרופה המוחדרת, נבחנו פפטידים חודרי תא.  פפטידים הם מבנים קטנים המורכבים מחומצות אמינו, אבני הבניין של חלבונים. הפפטידים הייחודיים הללו, שנגלו לראשונה במערכות ביולוגיות כגון נגיפי HIV והרפס, נמצאו כבעלי יכולת לחדור לתוך תאים חיים ולהכניס לתוכם "מטענים" שונים. הוכח כי אותם פפטידים מגדילים את החדירה לעור ומגבירים את העברת התרופות האנטי דלקתיות מהג'לים הרכים.
 
כהן-אברהמי בחנה סוגים שונים של פפטידים חודרי תא ומצאה כי המבנים הכימיים השונים שלהם והאינטראקציות הייחודיות שלהם בתוך הג'ל הם בעלי חשיבות גבוהה בבקרת העברת התרופה.  " ניתן יהיה להשתמש בממצאי המחקר לשורה של תרופות", אומרת כהן-אברהמי. "הממצאים פותחים מגוון הזדמנויות לתחום של העברת תרופות דרך העור". 
 
סטודנט נוסף שזכה השנה בפרס קיי הוא אורי בן-דוד, דוקטורנט של פרופ' ניסים בנבניסתי מהמכון למדעי החיים שפיתח שיטה בטוחה יותר לשימוש בתאי גזע פלוריפוטנטיים, שהם תארי גזע שנשאבו מאדם ומסוגלים להפוך לכל סוג של תא בגוף האדם ובכך יכולים לסייע לרפא מגוון מחלות. זוכה נוספת בפרס היא נועה קינן, דוקטורנטית של פרופ' עופר מנדלבוים ממרכז לאוטנברג לאימונולוגיה וחקר הסרטן במכון למחקר רפואי ישראל-קנדה בפקולטה לרפואה. נועה זכתה בפרס על פיתוח כלים לשיפור הטיפול הרפואי בסרטן ובמחלות אחרות באמצעות נוגדנים. 
 
פרס קיי לחדשנות מוענק מדי שנה מאז 1994. יצחק קיי, תעשיין בריטי בולט בתעשיית התרופות, ייסד את הפרס על מנת לעודד אנשי סגל וסטודנטים של האוניברסיטה העברית לפתח שיטות רפואיות חדשניות בעלות פוטנציאל מסחרי אשר יתרמו לאוניברסיטה ולחברה.
 
התמונה: באדיבות דוברות האוניברסיטה העברית

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה