משפט ליברמן: התביעה ביקשה להכריז על בן אריה "עד עוין"



הדיון בתיק ליברמן מתקיים בשעה זו (ה') בבית משפט השלום בעיר. השגריר, זאב בן אריה, נחקר כעת על ידי התביעה. אמש שיגרו פרקליטיו מכתב ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה ויינשטיין, בדרישה לחקור את ההדלפות מתוך חקירתו של השר

שלב ההוכחות במשפט ליברמן התחיל,לטענת התביעה המינוי של בן אריה הינו בעייתי לא רק בגלל שהיה שנוי במחלוקת עקב הפגישה החשאית והעברת המסמכים בבלרוס, אלא גם בגלל ביקורת שלילית על תפקודו כשגריר לטביה, ביקורות שעל פי טענת התביעה, היו ידועות לליברמן, אך הוא בחר שוב ושוב לקדם את המינוי. על כך, התנגדו סנגוריו של ליברמן, לדבריהם אין זכר לדברים האלה בכתב האישום. 
 
בשעה זו נחקר זאב בן אריה, השגריר שכבר הורשע בהעברת המסמכים הסודיים לליברמן, ושעל פי החשד, הובילו למינויו העתידי לתפקיד שגריר לטביה. בתביעה מנסים להוכיח כי ידו של ליברמן, כיוונה גם למינוי הראשון כשגריר בלרוס, אך על חלקים נרחבים מתוך חקירת התביעה, משיב בן אריה ש"הדברים אינם זכורים לו", התובע, ערן זלר, אמר לחבר השופטים כי "יש כאן סטייה רצינית מהדברים שאמר בן אריה בחקירתו, ואנחנו רק בפרוזדור שמוביל אל האירועים עצמם". בן אריה טוען שלא היה לו קשר ישיר עם ליברמן טרם המינוי, יתרה מכך, כלל לא היו מזהים זה את זה גם שהיו חלק מאותם כינוסים ואירועים המוניים. אך כשהחל לעבוד בתפקידי בתחילת שנות ה90 בתפקידים שונים במשרד החוץ, הכירו וחלקו אידיאולוגיה פוליטית משותפת. בן אריה: "הערכתי את האיש", עוד עולה מדבריו של בן אריה כי החקירתו טען "לדעתי ליברמן חף מפשע". בארץ עבד תחילה במחלקת אירו-אסיה של משרד החוץ, אך התמנה במהרה לתפקיד יועץ השר. לדבריו "אין במשרה זו תנאי שכר טובים יותר, אך היא הייתה קרובה יותר לליבי, ובעלת חשיבות ואחריות גבוהה מאד".

בהגנה של ליברמן, מבקשים להגיש לבית המשפט מסמכים המאשרים את הערכת משרד החוץ, עוד בטרם מינויו של ליברמן לשר החוץ, לעבודתו של בן אריה, וחותרים כמובן לכך, שהיה ראוי להתמנות לשגריר. סנגוריו של ליברמן  מחדדים את קורות חייו של בן אריה, ומצטטים דברים שאמר בראיונות קודמים, על כך שחלומו היחיד בצעירותו היה עלייה לארץ ישראל, ואת אהבתו הגדולה למדינה הוכיח בפעילות ציונית נרחבת במשך חייו ברוסיה, עם עלייתו ארצה, שירת בצה"ל.

על העברת הפתק השנויה במחלוקת, מספר בן אריה" בגלל התנאים בבלרוס והחשש שיש אמצעי ציטוט בחדרו של ליברמן בבית המלון, לא רציתי שכל בלרוס תדע, ולכן כתבתי פתק. בגלל אותם המניעים ם לא העליתי את הנושא לשיחה מעולם". כשישבו בחדר במלון בבלרוס, החדר היה חשוך, ליברמן לקח את הפתק, בו נכתבו פרטים לגבי חקירות אחרות שהתנהלו אז נגד ליברמן בתיק משמעותי אחר, מתקופתו כמנכ"ל משרד ראש הממשלה.

אם יורשע ליברמן בעבירה שיש עמה קלון ויוטל עליו מאסר בפועל של שלושה חודשים או יותר, לא יוכל להתמודד בבחירות לכנסת במשך שבע השנים שאחרי תום ריצוי העונש. בכתב האישום ייחס לליברמן היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, מעורבות פעילה בקידום מינויו של בן אריה לשגריר. מכתב האישום עולה כי לפני כינוס ועדת המינויים של משרד החוץ באוקטובר 2009, זימן ליברמן לחדרו את סגנו, דני איילון, והורה לו למנות את בן אריה לשגריר, בטענה שהוא המועמד המתאים ביותר. בן אריה, אכן מונה על ידי איילון לשגריר בלטביה

יומיים לפני תחילת שלב ההוכחות נחשפו תמלילים מתוך חקירתו של ליברמן, בהם הוא מכנה את השגריר, בן אריה "סתם אידיוט".פרקליטיו של ליברמן שיגרו מכתב דחוף ליועץ המשפטי לממשלה, בו טענו כי מדובר בפרסומים מכוונים, שנועדו להטות את הכרעת הדין נגד מרשם. עוד דרשו עורכי הדין, יעקב וינרוט, ירון קוסטליץ, גיורא אדרת, נתי שמחוני ועודד גזית, לפתוח חקירה דחופה בעניין הדלפות אלה, שכן אין כל סיכוי שהשר עצמו הדליף את המידע.

 

 

צילום:פלאש90


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה