המאבק על טוהר הבחינות



נתוני משרד החינוך מצביעים על ירידה חדה בשיעור המחברות הפסולות בבגרויות. מהנתונים עולה כי בתשע''א חלה ירידה חדה בהיקף של עשרות אחוזים בשיעור המחברות הפסולות על כן, המשרד מיישם תהליכים חדשים להגברת הפיקוח והבקרה

שר החינוך, הרב שי פירון, הנחה את המנהלים והמורים לקיים בבתי הספר פעולות הסברה והקפדה על טוהר המידות, זאת כחלק מהצורך לבנות צעדים בוני אמון בין המורים והתלמידים, תוך לקיחת אחריות ומניעת תופעות שליליות בדרך לכינונה של חברת מופת.

מנכ"לית משרד החינוך דלית שטאובר שבה ומדגישה כי משרד החינוך לא יתפשר בנושא טוהר הבחינות וינקוט יד קשה נגד כל סוג של רמאות. המנכ"לית שטאובר ציינה שככלל אין להטיל דופי בתלמידי ישראל ורובם המכריע מקפיד על נוהל בחינות תקין, תוך שמירה על יושרה והגינות. עם זאת, לדבריה, "אין להתעלם מכך שבשוליים קיימת תופעה פסולה ומטרידה של העתקות ופגיעה בטוהר הבחינות. כמערכת חינוך אנו מחויבים לעתיד ילדינו ולהקפדה יתרה בכל הקשור לערכיות ומוסריות. העתקה בבחינה הינה אקט של מרמה הפוגע בשוויונית הבחינה ובערכים שעל פיהם אנו רוצים שתתנהל החברה ועל כן יש לפעול בתקיפות למיגור התופעה". 

 

 

מספר מחברות בחינה

מספר מחברות פסולות

אחוז פסולות מכלל המחברות

תשס"ח

1,464,859

11,401

0.78

תשס"ט

1,375,339

11,322

0.82

תש"ע

1,386,404

11,256

0.81

תשע"א

1,333,764

8,840

0.66

 

* נתוני תשע'ב עדיין בתהליכי עיבוד וסיכום נתונים.

לקראת המועדים הקרובים אגף הבחינות במשרד החינוך ייישם תהליכים חדשים להגברת הפיקוח והבקרה על טוהר הבחינות וצמצום יכולת הרמייה:

  1. הפקת מדבקה אישית לכל משגיח בחינות כיתתי ולכל רכז בחינות בית ספרי (לצורך מעקב לאחריות אישית).
  2.  אריזה מבוקרת וקידוד של מחברות הכיתה כדי למנוע מצב של החלפת מחברות והוצאתן מחוץ לכיתה.
  3. הפעלת יישומים טכנולוגיים חדשניים לשיבוש השימוש בתקשורת סלולארית תוך כדי הבחינות.

במשרד החינוך מדגישים כי הבחינות המתקיימות על ידי אגף הבחינות, חייבות להתבצע בפריסה ארצית באופן שוויוני לכל הנבחנים, תוך הקפדה על קיום בחינות אחידות, הערכה שוויונית ותנאי הבחנות זהים. סביבת ההבחנות צריכה לאפשר לכל נבחן לקבל תנאים אשר יאפשרו לנבחנים למצות את יכולתם וכישוריהם, ללא העדפה של נבחן אחד על פני השני בכל מקום בארץ ובחו"ל בו מתבצעות הבחינות בשם מדינת ישראל. 

  • על פי מדיניות משרד החינוך רמאות בבחינה עשויה לגרור השעיה עד כדי שלוש שנים ממועד הבחינה, תלוי בחומרת העברה. 
  • במשרד החינוך מדגישים כי לא תפסל בחינה של תלמיד או נבחן על ידי המדינה, באופן אוטומטי וללא מתן אפשרות לערעור או ברור העובדות בטרם יקבע מעמדו באופן סופי.
  • במהלך השנה מנכ"לית המשרד קיימה שימועים למנהלי בתי ספר שהיה לגביהם חשד להעתקות המוניות ופגיעה בטוהר הבחינות.
  • משרד החינוך מקיים בבתי הספר פעולות הסברה באמצעות עלונים ומפגשים עם הורים ותלמידים במטרה להעלות את המודעות לטוהר הבחינות.

תמונה: flash 90


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה