לכבוד יום כדור הארץ: שירות לאומי ירוק



החיל הירוק- עמותת שלומית מציעה שירות לאומי ירוק: הקמת גינות קהילתיות בירושלים או שירות בפארק הצבאים

מזה כ-8 שנים קיים בירושלים "גרעין דבש", מעין קומונה אקולוגית שחבריה מלווים פרויקטים אקולוגיים שונים או סדנאות יומיות בנושאי אקולוגיה וסביבה בירושלים. בין הפרויקטים של הגרעין נמצא גם פרויקט גינות קהילתיות עירוניות. במסגרת הפרויקט מקימים חברי הקומונה גינות קהילתיות באזורים עירוניים בהן יש מחסור בקרקע וצמחים. בגינות ניתן לגדל ירקות, פירות, תבלינים, צמחי מרפא ופרחים.

גרעין דבש מונה כיום 6 חברים, שכל אחד מהם מרכז שכונה אחרת בירושלים ואחראי על הגינות הקהילתיות שיש בשכונה. בין חברי הגרעין ניתן למצוא בני שירות לאומי, צעירים הנמצאים בשנת שירות לפני גיוסם לצבא ומתנדבים של החברה להגנת הטבע. הצעירים מקיימים אורח חיים אקולוגי ושיתופי ועובדים עם מגוון אוכלוסיות: ילדים, קשישים, נוער בסיכון, אמהות חד הוריות, בעלי צרכים מיוחדים, קהילות מוחלשות, קהילות מבוססות ועוד.

בן כהן (21), במקור מכפר ורדים, הגיע ל"גרעין דבש" לאחר שנת שירות לאומי בצפון. "אני מאוד מתחבר למסרים האקולוגיים של הגרעין ולכן ביקשתי לעבור אליו. הפעילות בגינות מנוהלת יחד עם הקהילה – הגינה מותאמת לחיי הקהילה ולצרכיה, אולם בפועל אנחנו אחראים על התחזוקה השוטפת. בנוסף אנחנו מקדמים נושאים שחשובים לנו כמו גידול ירקות בגינה, קומפוסט וכו'".

עוד מספר בן כי "בכל גינה יש יום פעילות שבועי שבו מגיעים בשעות אחר הצהריים אנשים לפעילות קהילתית. בגינה נוצר מפגש בו אנשים שונים עם רקע שונה הזוכים להכיר את שכניהם, להתיידד אתם ולעבוד יחד. מלבד הערך לקהילה, הגינה הקהילתית מהווה מעין "עיר מקלט" ובית גידול לצמחים ובעלי חיים מקומיים, ובכך היא עוזרת לשימור הטבע המקומי".

שימור חיי הבר בעמק הצבאים בירושלים

חברה נוספת בקומונה היא שיה נוילנדר (בת 21) במקור מנהריה. שיה משרתת בעמק הצבאים בירושלים, פרויקט טבע עירוני נוסף של החברה להגנת הטבע בשיתוף עם התחנה לחקר ציפורים בירושלים. לשיה זו השנה הראשונה במסגרת של השירות הלאומי במסגרת עמותת שלומית.

לדברי שיה, "פארק הצבאים אמור להיות פארק טבע עירוני, מעין מקום שאמור לחבר בין ירושלים לטבע שמסביבה. כרגע יש בפארק 3 צבאים על שטח של 25 דונם, ובשלב הזה התפקיד שלי הוא לעשות פעמיים ביום סיורים בפארק, לוודא שהצבאים בסדר, ללוות קבוצות שמגיעות לסייר במקום ולקדם עבודות כמו הקמת גדרות מעץ או שבילי אבנים".

לדברי חיה שמואל, מנכ"לית עמותת שלומית, המפעילה בני שירות בפרויקטים אקולוגיים שונים, "עמותת שלומית שמה דגש רב על נושא איכות הסביבה ומקדמת צעירים המעוניינים להקדיש את שירותם הלאומי לקידום הנושא האקולוגי כמו גם החברתי והסביבתי".

עמותת שלומית עוסקת מזה 20 שנה בהפעלת מתנדבות ומתנדבים בשירות הלאומי-אזרחי. השנה מפעילה העמותה כ-3,000 מתנדבים, בעלי פטור מצה"ל, בני 18-24 מכלל המגזרים בארץ. המתנדבים פועלים במסגרות חינוכיות, בריאותיות וביטחוניות שמסייעות להם להשתלב בחברה. עם היווסדה חרטה שלומית על דגלה את ערך הפלורליזם ושלוש שנים לאחר הקמתה הגישה בג"צ (באמצעות האגודה לזכויות האזרח) שבזכותו התאפשר השירות הלאומי לכלל אזרחי מדינת ישראל. כיום שואפת העמותה ליצור השוואת תנאים בין אלו המשרתים בצה"ל לצעירים בשירות הלאומי.

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה