הסטודנטים שבתו למשך שעתיים במחאה על הקיצוצים הצפויים בתקציב



הסטודנטים ומוסדות האקדמיה שבתו היום על רקע הקיצוצים הצפויים בתקציבים והאיום על מערכת ההשכלה הגבוהה בישראל.

זאת אינה הפעם הראשונה בה מערכת ההשכלה הגבוהה עומדת בפני קיצוץ, העשור הקודם (2001-2010), שידוע בכינויו "העשור האבוד" התאפיין בקיצוצים כבדים בתקציבי מערכת ההשכלה הגבוהה. הקיצוצים הביאו לשחיקת תקציבי המחקר ולפגיעה ביחס שבין מספר אנשי הסגל האקדמי הבכיר לבין מספר הסטודנטים (בשנת 2009 יחס זה עמד על 1:24, קרי איש סגל אחד על כל 24 סטודנטים, לעומת 1:17 שני עשורים קודם לכן).

כתוצאה מכך לטענת הסטודנטים "נפגעה אנושות האיכות האקדמית ואיכות ההוראה אותן הרגיש כל סטודנט בכיתה בשל גידול משמעותי במספר הסטודנטים בכיתה, צמצום בתרגולים, צמצום בקורסי בחירה, קריסה של מחלקות שלמות, "בריחת מוחות" של חוקרים צעירים למוסדות מחוץ למדינת ישראל".

במסגרת הסכם העקרונות שנחתם בין המדינה ונציגי הסטודנטים ב-2010 הוסכם כי גובה שכר הלימוד יישאר על כנו במשך שלוש שנים (תשע"א-תשע"ג) ולא יועלה באופן חד צדדי ע"י המדינה. ה"וטו" על גובה שכר הלימוד מגיע עם כן לסיומו בסוף שנת הלימודים הנוכחית (תשע"ג).

בימים אלו, עומד על הפרק קיצוץ רוחבי במשרדי ממשלה רבים, קיצוץ זה ביחד עם הפסקת התקצוב המתוכנן להצלת המערכת, עלול להשליך על גובה שכר הלימוד, רמת המחקר ואיכות המרצים. עוד מוסיפים הסטודנטים "קיצוץ זה הינו פגיעה אנושה במערכת החינוך וההשכלה הגבוהה שיחזיר אותה שנים אחורנית. מעבר לכך, הקיצוץ יביא לפגיעה ישירה ביכולת להנגיש את ההשלכה הגבוהה לאוכלוסיות חלשות, מיעוטים וסטודנטים המגיעים מפריפריות. הרחקת הנגישות להשכלה מכל שכבות החברה היא תופעה חמורה המובילה לשפל תרבותי ופגיעה חמורה הן אידיאולוגית והן ערכית של השלטון במדינת ישראל".

היום נערך כנס הסברה על מצבה של מערכת ההשכלה הגבוהה וההשלכות הצפויות, באוניברסיטאות ברחבי הארץ. במקביל לכנס הושבתו הלימודים למשך שעתיים באוניברסיטה העברית בירושלים, זאת ביחד עם האוניברסיטה, כאות מחאה על האיום על מערכת ההשכלה הגבוהה.

תמונה: באדיבות דוברות האוניברסיטה העברית


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה