פרוייקט חלוקת פירות וירקות בבתי ספר יוצא לדרך



דואגים לבריאות הילדים: פיילוט חדש במערכת החינוך, יקנה לתלמידים הרגלים נכונים לצריכת ירקות ופירות והפיכתם למזון מרכזי והכרחי בארוחה המשפחתית, החל השבוע

כחלק מהתכנית הלאומית לקידום אורח חיים פעיל ובריא יזם משרד החקלאות, בשיתוף עם משרדי החינוך והבריאות ומועצת הצמחים תוכנית חדשה לעידוד צריכת ירקות ופירות טריים בקרב תלמידי בתי הספר היסודיים. במסגרת התוכנית יחולקו חינם לתלמידים בבתי הספר ירקות ופירות בזמן הפסקת האוכל.

חלוקת הירקות והפירות היא חלק מתכנית חינוכית רחבה שעליה הכריז משרד החינוך, כיעד ארוך טווח, תוטמע בבתי הספר ותקנה ידע ומודעות לחשיבות של צריכת ירקות ופירות, כאשר ההורים יהוו גורם משמעותי בתהליך לשינוי ההתנהגותי של ילדם. השלב הראשון בתוכנית הוא פיילוט שייחל בחודש הקרוב ב- 9 בתי ספר יסודיים בכיתות א' עד ו' בחולון ובטורעאן, ובמסגרתו יחולקו ירקות ופירות  טריים, פעמיים בשבוע בשעת ארוחת העשר ובנוכחות של מורה בכיתה לכ- 5,000 תלמידים. הפיילוט מתוכנן להימשך 4 חודשים, עד סוף שנת הלימודים הנוכחית.

על פי נתונים שנאספו במשרד החקלאות (בהתבסס על נתוני הלמ"ס) בעשור האחרון חלה עלייה חדה בשכיחות עודף משקל והשמנת יתר בקרב ילדים הנובעת, בין היתר, מעלייה בצריכה של מזון מעובד ושתייה קלה וירידה בצריכה של ירקות ופירות. מהנתונים עולה עוד כי בעשור האחרון חלה ירידה של 14% בהוצאה הכספית המשפחתית הריאלית על קניית ירקות ופירות טריים. הצרכן הממוצע מוציא כ- 55 ₪ בחודש על ירקות וכ- 41 ₪ על פירות. ניתן לראות קשר ברור בין רמת הכנסה לבין ההוצאה המשפחתית על סעיף ירקות ופירות טריים. העשירון העליון הוציא בממוצע כ- 81 ₪ לנפש לחודש לירקות ו- 69 ₪ לפירות, בעוד העשירון התחתון הוציא בממוצע כ- 55 ₪ לנפש לחודש לירקות וכ- 41 ₪ לפירות.

התוכנית תעודד צריכת ירקות ופירות בקרב התלמידים באמצעות חשיפתם למגוון ירקות ופירות טריים בבית הספר וצריכתם המשותפת במסגרת הכיתתית. במטרה לאפשר יצירת גיוון וחשיפה חוזרת יחולק מגוון של ירקות ופירות, כאשר כל סוג יחולק 4-5 פעמים.  על פי עקרונות התוכנית, הירקות והפירות יחולקו, כאמור, ללא עלות  לכלל התלמידים, ללא כל השתתפות כספית מצד ההורים, דבר שיאפשר השתתפותם של 100% מהתלמידים. שילוב ההורים בתהליך יביא לכך שבימים בהם לא מחלקים את הירקות והפירות יציידו ההורים את הילדים בירק ופרי מהבית. הצריכה המשותפת בכיתה תסייע ליצירת חוויה חיובית משותפת לתלמידים סביב הנושא,

ציפי פרידקין, מרכזת התוכנית, החטיבה למחקר כלכלה ואסטרטגיה במשרד החקלאות: "התוכנית נועדה לחשוף את התלמידים למגוון פירות וירקות בעונתם, ולסייע להם לצרוך אותם בצבעים השונים ובכמות היומית המומלצת. התוכנית תקנה לתלמידים, ודרכם למשפחתם, הרגלי צריכה נכונים של פירות וירקות, ותבסס אותם כמזון המרכזי וההכרחי בארוחה המשפחתית".

עירית ליבנה, המפקחת על תחום הבריאות במשרד החינוך: "בית הספר הינו מסגרת המתאימה לעיצוב התנהגות בריאה וצריכה מאוזנת ומגוונת של מזון , תהליך חינוכי בו שותפים תלמידים, צוותים חינוכיים והורים המשלב למידה, פיתוח עמדות ושינוי התנהגותי משמעותי – מהלך המחזק את מדיניות משרד החינוך בתחום".

פרופ' איתמר גרוטו, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות: "הפרוייקט משתלב היטב בתוכנית הממשלה לעידוד אורח חיים פעיל ובריא. אנו רואים חשיבות רבה לעידוד של ילדים בישראל לצריכה של ירקות ופירות בכלל ולהנגשה שלהם באמצעות חלוקה בבתי הספר בפרט".

 

קרדיט צלמת: עליזה ז'זק, משרד החקלאות

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה