מקום ראשון לנבחרת הרובוטיקה של תיכון אור



במסגרת עבודת מחקר שנועדה למנוע תקיפות של קשישים גברה נבחרת תלמידי כיתות ז'-ח' על 34 נבחרות מכל רחבי הארץ וזכתה בפרס הראשון על פיתוח 'לוח בטוח'

נבחרת הרובוטיקה של בית החינוך השש-שנתי הצומח תיכון 'אור' בצור הדסה זכתה השבוע בפרס החקר בתחרות ה-FLL (FIRST LEGO LEAGUE) שהתקיימה ברעננה. הנבחרת, המורכבת מ-18 תלמידי כיתות ז' ו-ח' שלווּ, על ידי רכזת התכנית, בת חן כהן, קטפה את המקום הראשון לאחר שהציגה פתרון טכנולוגי שיצמצם את התופעה של תקיפת קשישים וישפר את איכות חייהם.
נבחרת ה-FLL של בית החינוך 'אור' השתתפה בתחרות האזורית של ה-FLL, תחרות שמטרתה להכין את הדור הבא של החוקרים והממציאים ולקרב תלמידים לעולם המדע והטכנולוגיה. מדי שנה מוגדר נושא שנתי שבו עוסק האתגר עימו מתמודדים התלמידים המשתתפים בפעילות. השנה הוחלט לאתגר את התלמידים בשיפור איכות חייהם של בני הגיל השלישי.

במסגרת האתגר נדרשות קבוצות FLL להתמקד בשלושה מימדים: לפעול וליישם את ערכי FLL כחלק בלתי נפרד מהעשייה היומיומית, לתכנן ולעצב רובוט אוטונומי המבוסס על NXT ותוכנת LEGO MINDSORMS ונדרש לבצע משימות שונות על מגרש המשחק אשר מעוצב ומוגדר מדי שנה מראש, וכן לבחור בעיה הקשורה לאתגר השנתי, לחקור אותה בערוצים שונים (אינטרנט, מדענים, מומחי תוכן ואחרים) ולהציע פתרון יצירתי ומעשי אשר יכול לתת מענה לבעיה. בתחרות השתתפו 35 נבחרות מכל הארץ, והנבחרת של תיכון אור זכתה בפרס הראשון על עבודת המחקר שעסקה בשיפור איכות החיים של בני הגיל השלישי.

ההכנות לתחרות החלו בקריאה של כתבות על תקיפה של קשישים שיצאו להרים את המפסק בשל הפסקת חשמל, תוך מתן דגש למקרה של איטה פוגל מחיפה שהותקפה ונשדדה בנסיבות דומות.התלמידים נפגשו עם ד"ר אבי ביצור, שכיהן בעבר כמנכ"ל המשרד לאזרחים ותיקים והעביר להם הרצאה מרתקת על מצבם של הקשישים ועל היותם פגיעים.

לאור זאת, פיתחה הקבוצה והציגה בתחרות 'לוח בטוח', מערכת חשמלית שמתריעה במקרים של פתיחת ארון החשמל והורדת המפסק. הלוח הינו לוגי ועל מנת שיפעל ויאותת על סכנה ממשית צריכים להתקיים שני תנאים מצטברים: קודם כל פתיחת הדלת ולאחר מכן הורדת המפסק. הסיבה: במקרה של הפסקת חשמל או קצר חשמלי, קודם כל יורד החשמל ולכן האזעקה לא מצפצפת. במידה וגורם חיצוני בעל מטרות זדוניות פותח את דלת הארון ומוריד את המפסק הלוח פועל ומאותת למבוגרים לא לצאת מפתח הדלת וכך שומר על ביטחונם האישי. התלמידים נבחנו על ערכי היסוד של התחרות, וקיבלו את הציונים הגבוהים ביותר. למשימה התגייסו גם ההורים: אלפרד ליסט, מהנדס בחברת החשמל ואביו של שי, תלמיד כיתה ז' בבית הספר עזר סייע בבניית אב טיפוס שאפשר לתלמידים להדגים כיצד המכשיר עובד. אבידן למדן, אביה של מאיה, תלמידת כיתה ח', עזר לתלמידים בתכנות הרובוט. התלמידים עצמם צילמו סרטון פרסומת ללוח בו הדגימו כיצד הוא פועל.

"המטרה של הנבחרת תהיה להשתפר עוד יותר בתחום הרובוטיקה ולהשיג תוצאות גבוהות יותר במשחק הרובוט", אמרה השבוע מנהלת בית הספר איה בניטה. "ניכר שהיכולות שלהם השתפרו מאוד השנה, לנוכח ההשקעה הרבה של התלמידים וההורים שעבדו בארבעת החודשים האחרונים מדי יום שישי במשך ארבע שעות, וכן במהלך חופשת החנוכה וביום הבחירות לכנסת. המסירות וההשקעה הוכיחו את עצמן".

"אנו גאים בתלמידים שמציגים הישגים מרשימים", אמר משה דדון, ראש המועצה. "ברכות לתיכון אור ולאנשי הצוות, שעושים עבודה מופלאה בזמן כה קצר. אני לא מכיר בית ספר צומח נוסף בישראל שתוך שנתיים מיום הקמתו צובר פרסים ארציים והישגים במגוון תחומי החיים. לימוד נושאים כמו מדע, רובוטיקה וחלל לצד הטמעת ערכים חברתיים הפכו את בית הספר לאטרקטיבי ביותר עבור תלמידים  מהאזור כולו".

 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה