שיתוף פעולה סביבתי חוצה תרבויות



תלמידי תיכון 'ברנקו וייס' במגזר הערבי (עין נקובה-עין ראפה) עורכים פעילות סביבתית וחברתית משותפת עם תלמידי התיכון ליד האוניברסיטה בירושלים

בית הספר התיכון 'ברנקו וייס' (עין נקובה-עין ראפה) הצטרף השנה לתכנית לחינוך סביבתי רב-תרבותי שמפעיל מכון 'הערבה'. במסגרת זו עורכים התלמידים פעילות סביבתית וחברתית משותפת עם תלמידי התיכון הירושלמי 'ליד"ה', לקראת בניית יחסים וגשרים של שיתופי פעולה ביניהם.
בשלב ההכנה מגיעים צמד מנהיגי התכנית (יהודי וערבי) לשני בתי הספר, אחת לשבוע, ומעבירים שיעור בנוכחות מורה מצוות בית הספר. השיעורים עוסקים בסוגיות סביבתיות עולמיות ומקומיות ובהם נלמדים מושגי יסוד כגון קיימוּת, פיתוח בר קיימא, טביעת רגל אקולוגית, בין סביבה לחברה וכלכלה. התלמידים מטמיעים ערכים אלה ולומדים מה יכול כל אחד מהם לתרום לסביבה ולחברה. במהלך השיחות עם מנהיגי התכנית בכיתות עולים נושאים מגוונים, החל מסוגיות מדעיות בניהול סביבתי וכלה בסוגיות תרבותיות. צוות המנהיגים מוביל סדנאות הכנה בכיתות לקראת המפגשים בין תלמידי שני בתי הספר על מנת להפיק את מירב ההצלחה מהתכנית.

במפגש הראשון שנערך החודש (דצמבר) בין קבוצות התלמידים התקיים סיור לימודי בטבע משולב במשחקי היכרות, תכנים לימודיים ויצירת חוויה חברתית משותפת שעוררה עניין רב בקרב התלמידים לקראת המפגשים הבאים.
בחודשיים הקרובים יימשכו השיעורים הקבועים בכל תיכון וייערך אירוח הדדי של כיתת תלמידים בשני בתי הספר. כהקדמה לאירוח יתארחו המורים המובילים את התוכנית זה אצל זה ויעבירו יחד שיעור משותף בכיתות בעין נקובה-עין ראפה ובתיכון ליד"ה. בחודש מרץ ייערך כנס ארצי מסכם לכל עשרת בתי הספר שמשתתפים בתכנית. שלושת החודשים החותמים של השנה יוקדשו לפרויקטים בית ספריים, שיעורים שמכילים עיבוד חוויות וסיכום שנת פעילות.
"הנושאים הסביבתיים לא יודעים גבולות מוניציפאליים ודתיים", אומר מנהל תיכון 'ברנקו וייס' ראיד מסרווה. "לכן ישנו מקום למפגש ולימוד בין נוער יהודי וערבי בישראל כדי לאפשר להם להכיר אחד את השני, לחוות מפגש חיובי, להכיר את התרבות, את המרחב הסביבתי שכולנו חולקים, את ההצלחות והאתגרים הסביבתיים של כל אחד ולהוביל ביחד תכנון ואחריות על פיתוח המרחב בו אנו חיים".
לדברי ראש המועצה משה דדון, "הפעלת התכנית בבית הספר 'ברנקו וייס' אותו חנכנו בשנה שעברה היא שלב נוסף בעיצובו כבית ספר המוביל למצוינות לימודית וערכית. היוזמה החדשה משתלבת היטב בתכנית 'קיימות ככלי לדיאלוג ערכי' של המועצה שמטרותיה לשמר את הקיים, להעניק ידע סביבתי עדכני וחינוך לשימור ערכי הטבע, לצד פיתוח מעורבות חברתית ואקטיביזם, לתרום לקהילה ולהטמיע ערכים של אהבת הארץ, אהבת האדם וכבוד לסביבה". 
 
תמונה: יח"צ.

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה