בראשית ברא אלוהים את השמים ואת הארץ



אוצר מגילות מדבר יהודה - הממצא הארכיאולוגי החשוב ביותר במאה ה-20, נגיש עכשיו בנגיעת מסך - ביוזמת רשות העתיקות ו-Google

לרגל 65 שנה לגילוי מגילות מדבר יהודה, רשות העתיקות ו-Google השיקו את 'הספרייה המקוונת של מגילות מדבר יהודה ע"ש ליאון לוי'. הציבור מוזמן לחוות את האוסף שבו למעלה מ-5,000 תצלומים של קטעי מגילות, לחקור אותו ולצפות בו מהבית באיכות שלא נראתה כמוה עד היום.
הקמת הספרייה, בשיתוף עם Google, ארכה כשנתיים, וכללה שימוש בטכנולוגיה מתקדמת שפותחה במקור בנאס"א. בספרייה כ-1000 תצלומים חדשים של קטעי מגילות; 3500 סריקות של נגטיבים של המגילות משנות ה-50; מאגר מידע על כ-900 כתבי-יד בני אלפיים שנה, המורכבים מאלפי קטעי מגילות; ועמודי תוכן אינטראקטיביים. כעת, חוקרים ומיליוני גולשים בעולם ייחשפו לפרטים שלא היו גלויים עד היום לעין האנושית. באתר מוצגים תצלומי אינפרא-אדום ותצלומי צבע ברזולוציה של dpi 1215, בקנה מידה 1:1, והם זהים באיכותם למקור. חברתGoogle  מספקת שירותי אחסון, שימוש במפות Google, טכנולוגיה להצגת תמונות וYouTube-. הפרויקט מתאפשר הודות לתרומתה הנדיבה במיוחד של קרן ליאון לוי, תרומה נוספת של קרן ארקדיה ובתמיכת קרן יד הנדיב.

אחד הקטעים הקדומים המוצגים באתר הוא מספר דברים, ובו מופיעים כל עשרת הדיברות. כן ניתן לראות חלק מפרק א' של ספר בראשית מהמאה הראשונה לפני הספירה, המתאר את בריאת העולם; מזמורי תהלים; קטעי תפילין זעירים מימי הבית השני; מכתבים ומסמכים שהסתירו פליטים שנמלטו מן הצבא הרומי בימי מרד בר כוכבא; ועוד מאות כתבי-יד מרתקים, השופכים אור על חקר המקרא, על ההיסטוריה של עם ישראל ועל תולדות הנצרות. 
לדברי שוקה דורפמן, מנהל רשות העתיקות: "רק חמש משמרות בעולם רשאיות לגעת במגילות מדבר יהודה. כעת, כל אדם יכול "לגעת בהן" במסך, מכל מקום על פני הגלובוס, ולצפות בהן באיכות המדמה את המקור! באמצעות Google וטכנולוגיית צילום מתקדמת, ולרגל שישים וחמש שנה לגילוי המגילות, מנגישה רשות העתיקות לציבור הרחב את האוצר הארכיאולוגי החשוב ביותר שהתגלה עד כה, ובכך משמרת אותו למען הדורות הבאים".
יוסי מטיאס, מנכ"ל מרכז המחקר ופיתוח של Google בישראל: "כחלק מהמאמץ שלנו להפוך את המידע הקיים בארכיונים, אוספים ומחסנים לנגיש לכל, רשות העתיקות ו-Google מציגות היום פיסות תרבות והיסטוריה המוכרות לכל תלמיד כמעט בארץ ובעולם. חשיפת כתבי עשרת הדיברות וסיפור בריאת העולם, כפי שנשתמרו למעלה מ-2000 שנה, היא עוד צעד במאמצינו להעשיר ולשמר מורשת תרבותית עולמית".
 
צילום: שי הלוי, באדיבות רשות העתיקות.

 

 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה