ראשי המחלקה הפסיכיאטרית התעללו והזניחו חוסים



מנהל המרכז הרפואי הפסיכיאטרי "כפר שאול-איתנים" ומנהלת הסיעוד, הורשעו בהזנחת החוסים, עובדי המחלקה הורשעו בהתעללות

הנאשמים המרכזיים בפרשה הם מנהל המרכז הרפואי, יעקב מרגולין ומנהלת הסיעוד בבית החולים ששימשה גם אחות ראשית, נעמה דוקשיצקי עמנואל.יש לציין כי מרבית עובדי המחלקה נמצאו  חסרי השכלה מתאימה לעבודתם. חלקם סטודנטים למקצועות רפואה, אך חלקם, כך עולה מכתב האישום, כלל לא סיימו את בית הספר. 

השיטות והאמצעים שננקטו לטיפול בחוסים, הם שעמדו בליבת כתב האישום. מנהל המחלקה, דניאל מאיר, הנאשם בפרשה, טוען כי מדובר באמצעים לגיטימיים ומותרים לצורך הטיפול,  אך בהגנה טוענים  כי מדובר באמצעי פסול בתכלית, ש"מקומו לא יכירנו בעולם הרפואה, העולה עד כדי התעללות בחוסה".  

בלב הפרשה עומדת "מחלקת ההמשך",בבית החולים הפסיכיאטרי "איתנים", המהווה חלק מהמרכז

הירושלמי לבריאות הנפש "כפר שאול-איתנים". מחלקת ההמשך, היא מחלקה סגורה שיועדה למטופלים בגירים, הלוקים ב-PDD , הפרעה התפתחותית מפושטת. במחלקת ההמשך אושפזו בתקופה הרלבנטית, פברואר 2003 עד אפריל  2004,  20 מטופלים. כתב האישום עוסק ב-11 חוסים ספציפיים מתוכם, מרבית החוסים במחלקה סבלו מאוטיזם קשה ביותר, עם רמת תפקוד נמוכה במיוחד. אלימותם הפיזית של החוסים אינה מכוונת רק כלפי עצמם וגופם, אלא לעיתים גם כלפי הזולת, כך הסביר אחד הנאשמים העובד במחלקה.

הפרשה נחשפה לאחר שקבוצת הצעירים העובדים במחלקה התלוננו על הפעלת אלימות כאמצעי לטיפול בחוסים. משלא טופלה התלונה גם על ידי דרגים גבוהים יותר, התייעצו עם עורך הדין מיכאל ספרד, וזה המליץ להם לתעד בכתב את הנעשה במחלקת ההמשך.

שופט בית המשפט המחוזי, צבי סגל, קבע כי "בחלקו הכללי של כתב האישום הוצגה תמונה קשה מאוד של מחלקת ההמשך. דרכי הטיפול הפסולות והמתעללות בחוסים, אשר נדונו בגדרם של האישומים השונים, ולעיתים אף את הטיפול התרופתי בהם". יעקוב מרגולין ונעמה דוקשיצקי עמנואל, הורשעו בהזנחת החוסים, שני עובדים בכירים במחלקה הורשעו בהתעללות בחוסים חסרי ישע בשלושה עשר אישומים שונים.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה