בוטלה שליטת עמותת אלע"ד ב"עיר דוד"



ביום (ד') התקבל פסק הדין של בית המשפט המחוזי, המבטל את סמכותה של עמותת אלע"ד בגן הלאומי עיר דוד. רשות הטבע והגנים תקיים מכרז לבחירת גוף מסייע

העתירה הוגשה מטעם "עיר עמים" , נגד המשך שיתוף הפעולה בין רשות הטבע והגנים לעמותת אלע"ד, בטענה כי מדובר בהתקשרות שני הגופים ללא מכרז. הבוקר התקבלה העתירה בבית המשפט המחוזי בעיר.

ההתקשרות בין אלע"ד לרשות הטבע והגנים ענה רבת שנים,

עוד בשנת 1997 הורה שר התשתיות דאז, אריאל שרון, למינהל מקרקעי ישראל, לחתום עם אלע"ד על הסכם המסמיך אותה לשמור ולהחזיק באדמות המדינה המצויות בשטחי האתר התיירותי. ואכן, נחתם ב 97 ההסכם האמור, ותקופת תוקפו נקבעה לשבע שנים.

כנגד ההחלטה הוגשו שני עתירות. בתגובה להן, ביטל המינהל את ההרשאה של עמותת אלע"ד. ומינהל מקרקעי ישראל העביר 24 דונם משטחי עיר דוד, שהיו ברשות המדינה, לידי רשות הטבע והגנים, לתקופה של שבע שנים, שתוארך באופן אוטומאטי.

אך לפני שניתן פסק הדין הייתה עיריית ירושלים בעלת ההרשאה להמשיך ולפעול במסגרת סמכויותיה בנושאים מוניציפאליים שוטפים. כאשר הועברה החזקה על' עיר דוד' לרשות הטבע והגנים, התברר כי פועלים בגן הלאומי גופים ציבוריים רבים, ביניהם גם עמותת אלע"ד, המחזיקה בחלק ניכר ומכריע של הנכסים,ביניהם תחום הניהול וקליטת המבקרים.

אם כן ליבתו הארכיאולוגית- תיירותית של הגן, שייכת לעמותת אלע"ד. לדברי רשות הטבע והגנים, מציאות זו הובילה למחלוקות רבות ולניגוד אינטרסים ש כמעט והביאו לסגירתו של הגן ב- 2003.

אחרי המחלוקת הקשה, נחתם ב- 2005 הסכם שיתוף פעולה, המאציל סמכויות ברורות לשני הגופים: רשות הטבע והגנים מופקדת על הגן הלאומי וניהולו, ואילו עמותת אלע"ד ממונה על תפעולו הטכני והשוטף של הגן.

ב – 2010 עתרה  עמותת "עיר עמים" נגד רשות הטבע והגנים בטענה כי הסכם האצלת הסמכויות אינו חוקי, שכן הרשות מעבירה לידי אלע"ד את התחומים שהוענקו לרשות הטבע והגנים וצריכים להיות באחריותה על פי דין. בנוסף, נטען בעתירה כי על רשות הטבע והגנים חלה חובה לערוך מכרז פומבי ושוויוני לבחירת הגוף בו תסתייע הרשות בתפעול האתר.

על פי פסק הדין שניתן הבוקר בבית המשפט המחוזי, התקבלה העתירה של עמותת "עיר עמים". בית המשפט חייב את רשות הטבע והגנים, לערוך מכרז לבחירת הגוף המסייע, וביטל את חידוש ההתקשרות האוטומאטית עם עמותת אלע"ד.

ההחלטה תיכנס לתוקף בנובמבר השנה.

מעמותת אלע"ד נמסר בתגובה: "העתירה הנוכחית היא ספיח לעתירה שנדחתה על ידי בגץ לפני כחצי שנה, ובה אישר בגץ את הפעלת אתר עיר דוד על ידי אלע"ד. בית המשפט המנהלי גם הוא לא מצא כל פסול באלע"ד ובהתקשרות של רט"ג עמה. אך מאחר וקבע כי נכרת הסכם חדש,  יש לנקוט בהליך הפרוצדוראלי המתאים. אלע"ד תמשיך להשקיע משאבים רבים בפיתוח עיר דוד לרווחת כלל הציבור. למעשה, גם ניסיון זה של עמותת עיר עמים, מסיבותיה, לחבל באתר המורשת הלאומי והעולמי - כשל."


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה