טפסר פרידמן: "אסור לנוח על זרי הדפנה"



שירותי הכבאות וההצלה בירושלים השתלטו ביום שלישי על השריפה באזור מוצא ומעלה החמישה, שריפה שהיה לה פוטנציאל יכלה להפוך לאסון. למרות זאת, מפקד מערך שירותי הכבאות בירושלים חושב שיש מקום ענק לשיפור ומסביר:" התקן נקבע לפי תקציב ולא לפי צרכים"

פלאש 90
השריפות שפרצו ביום שלישי האחרון באזור מוצא וקיבוץ מעלה החמישה יכלו  להפוך לאסון הלאומי הבא, 
אבל הזריזות של כבאי ירושלים וההתגייסות של תחנות מערים שונות ומטוסי הכיבוי, עצרו את האש. בראיון מיוחד ל"ירושלים נט", מציג טפסר שמוליק פרידמן, מפקד מערך שירותי הכבאות בעיר, תמונה עגומה.

 
אני מבינה שמערך הכבאות בעיר עומד בתקן הארצי אבל רחוק מלהיות מספק...
 
"התקן שקיים כרגע הוא תקן ישן מאוד שנקבע לפי תקציב ופחות לפי צרכים. צריך להגדיל את כח האדם בעיר לפחות פי 4 או 5. חסרים לי כבאים, כבאיות  ותחנות. אנחנו מלאים לפי התקן הקיים אבל הוא לא משקף את הצרכים שלנו. הייתי  שמח לעוד 850 כבאים(שזה התקן העולמי) אך זה  לא פשוט. בשריפות ביום שלישי הרגשנו את החוסר עד שהגיע התגבור מחוץ לעיר. היה קשה מאוד ולא הצלחנו לבלום את האש. היו רגעים של מצוקה קשה."
 
מה הייתם עושים אם הייתה פורצת שריפת ענק במקביל במקום אחר בעיר? 
"היו שריפות במקביל אם כי לא גדולות. אם הייתה שריפה גדולה אז באמת הייתה לנו בעיה רצינית. הזעקתי את כל הכבאים מהבתים ביום שלישי. ביום יום יש רק 35 כבאים ששומרים על העיר וזה בהחלט לא מספיק. בסך הכל בירושלים יש 120 כבאים בשלוש משמרות. צריך להבין שהבעיה הכי גדולה היא שהעבודה של הכבאים היא קשה משנדמה. אנשים צריכים גם מנוחה."
 
נראה שהשר לבטחון פנים, יצחק אהרונוביץ' מאוד מרוצה.
 
"מהרגע הראשון אמרתי שפוטנציאל הנזק הוא עצום אבל ההחלטות היו נכונות ואהרונוביץ' שבע רצון 
 
מה עוד חסר בכבאות ירושלים?
 
"חצי מהכבאיות שלי הן בנות 20 ומעלה, חלק מהכבאים מבוגרים מאוד ואסור לשכוח שזה תפקיד שדורש כושר גופני גבוהי. פריסת התחנות שלי לא מספיק טובה, מערכת הקשר גרועה וזקוקה להחלפה. יש פער של שישים שנה שנוצר משום שהמדינה הזניחה אותנו וצריך לגשר על הפער. גם אם יביאו עוד 200 כבאים מחר בבוקר עדיין צריך לאמן אותם, להכשיר ולדאוג להם לרישיון וזה לוקח זמן."
 
אתה מרגיש שדברים זזים? שהמדינה עוזרת לכם?
 
"אין ספק שזזים דברים. התחילו ברכישת כבאיות והוספת כבאים. יש עוד הרבה מאוד לשפר ולהשקיע וזה ייקח כמה שנים טובות. צריך לתגבר ולסייע לנו. אני תמיד לוקח כדוגמא את הכנרת שיש שבע שנות בצורת ואז יורד שבוע שלם גשם וכולם מבסוטים. אסור לנו לנוח על זרי הדפנה."

 

 

 

 
 
 
 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה