רפורמה חדשה: עידוד בני נוער בעלי צרכים מיוחדים להתגייס לצה"ל



בימים ששיחת היום סבה סביב הנושא של "חוק טל" עיריית ירושלים מפעילה בתיכונים תכנית עבור בני נוער עיוורים וחרשים שתסייע להם להשתלב בתפקיד משמעותי בצה"ל

שילוב מנצח-פלייר אינטרנטי צרכים
החל משנת הלימודים תשע"ג, תפעיל עיריית ירושלים בתיכונים בעיר תכנית "שילוב מנצ"ח" להכנה ולליווי בני נוער בעלי צרכים מיוחדים לקראת שירות משמעותי בצה"ל. באמצעות התכנית יוכלו להצטרף למעגל המתנדבים של צה"ל תלמידים רבים, שלרוב  נדחים על ידי הצבא ונותרים בשוליים. התכנית תתקיים באמצעות עמותת "אתגרים" שיתמכו, ילוו ויכווינו את הנערים בתהליכי המיון ובמהלך השירות עצמו. העמותה תסייע בהשגת שיבוץ מטיבי ושירות משמעותי.

תכנית שילוב מנצ"ח, תכלול ליווי אישי וקבוצתי בשנתיים שלפני הגיוס (שעות אחה"צ) , במהלך השירות ולאחר השחרור. התכנית מכוונת לבני נוער שיש ביכולתם להתגייס לצבא, אך זקוקים לליווי, הכוונה ותמיכה בתהליכי המיון ובמהלך השירות עצמו. בתוך כך התכנית מתאימה לבני נוער הסובלים מנכויות פיזיות שונות דוגמת עיוורון, חירשות, בעלי לקויות נוירולוגיות, תפקוד שכלי גבולי ולקויי למידה עם קשיי תפקוד והסתגלות, שיש ביכולתם להתנדב לצבא. התוכנית  אינה מתאימה לתלמידים בעלי פיגור שכלי, אוטיזם או מחלת נפש, אשר כלל אין באפשרותם להתגייס. למעשה זו תהיה הפעם הראשונה שתעמוד בפני התלמידים אפשרות ממשית, שתוכל להקל עליהם ולעודד אותם להתנדב לשירות משמעותי בצה"ל.

במסגרת התכנית, יעבדו מדריכי עמותת "אתגרים" עם התלמידים על מיומנויות וכישורי חיים שיאפשרו שילוב מיטבי ויסייעו להם בתהליך חקירה אישית, שיוביל בסופו של דבר להבנת התפקיד שהכי מתאים עבורם, למידה על כוחות, משאבים ויכולות יחד עם הבנה של חסמים ומגבלות. לתלמידים יוענק מידע רחב ככל האפשר על מגוון התפקידים, על האפשרויות ועל אורח החיים הצבאי, תוך מפגשים ישירים עם צה"ל, ביקור בבסיסים ומפגשים עם מפקדים ואף יציאה לשבוע גדנ"ע. התלמידים יעלו במסגרת התכנית סיטואציות ודילמות שעלולות להתעורר במהלך השירות ויעלו דרכי התמודדות. תינתן לבני הנוער עזרה בקבלת שיבוץ התואם את רצונם, כישוריהם ויכולותיהם ולא כזה הנסמך רק על מגבלותיהם.

מנהל החינוך בעירייה יפעל במהלך חודש מאי לאיתור תלמידים מתאימים העולים לשכבות י"א וי"ב בשנת הלימודים הבאה, על מנת לגבש את הקבוצות ולהתחיל בקורס בתחילת שנת תשע"ג. לתכנית שותפים משרד החינוך, משרד הרווחה, משרד הביטחון , צה"ל , המוסד לביטוח לאומי ועמותת "אשלים" שמציעה לתלמידים קורס ייחודי של הכנה לצה"ל.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה