סכנת חיים בארון התרופות



ראש היחידה המיוחדת של משרד הבריאות למלחמה בהברחות והפצה של תרופות מזויפות, מיקי אריאלי: "שוק זיופי התרופות בישראל מגלגל מיליוני דולרים בשנה"

צילום: המכללה להנדסה

ראש היחידה המיוחדת של משרד הבריאות למלחמה בהברחות ובהפצה של תרופות מזויפות, מיקי אריאלי, התארח בסמינר בנושא פשעים פרמצבטיים והיבטיו הקליניים שקיימה המחלקה להנדסה פרמצבטית במכללה האקדמית להנדסה ירושלים.

אריאלי אמר כי "שוק התרופות המזויפות מגלגל מיליוני דולרים בשנה, הוא שוק רווחי יותר משוק זיופי השטרות, האשראי ותוכנות המחשוב. תרופה מזויפת היא כזו שנושאת בכוונת זדון, תווית מטעה בנוגע למקורה או זיהויה".

אריאלי התריע, כי על אף הנזק החמור שנגרם מזיוף תרופות, העונש בישראל לא מרתיע עבריינים: "הרשעה בפשע פרמצבטי בארצות הברית עשויה לגרור עונש של 20 שנות מאסר. בישראל, לעומת זאת, העונש סמלי בלבד - עד חצי שנת מאסר וקנס נמוך. זו הסיבה שבארץ המודעות לפשעים מסוג זה נמוכה". עוד הסביר אריאלי על החשיבות הביטחונית של העוסקים בתרופות. ידע כימי-רפואי עלול גם להגיע לארגוני טרור, שעשויים לעשות בו שימוש לרעה.

במהלך ההרצאה הציג אריאלי דוגמאות לכדורי הרזיה, גלולות למניעת הריון, תרופות אין-אונות גברית ואף משחות שיניים שזויפו בישראל ובעולם והכילו רכיבים שונים ממה שצוין בתווית. הנזקים שנגרמו עקב נטילתם כללו בעיות במערכות העצבים של המשתמשים ובמקרים חמורים גם הובילו למוות. היו מקרים בעולם, שחומר פעיל תרופתי מזויף הגיע לתעשייה בשל שימוש בקבלני משנה בחו"ל, לייצור של חומר גלם תרופתי. לכן, צריך להיות ערניים למקרים שיכולים להיות זיופים שכן מדובר בסכנה לבריאותם של האנשים.

איך מזהים תרופות מזויפות?

לבסוף, העניק אריאלי טיפים לנוכחים כיצד להימנע משימוש בתרופות מזויפות: "יש להסתכל על האריזה ולבדוק שאין שוני חיצוני בינה לבין האריזות שאנו בטוחים כי הן מקוריות. יש לשים לב לקיומן של הוראות בעברית וכמו כן, ניתן לשאול בחברת התרופות אם מספר האצווה שמופיע על האריזה נכון". לסיום הוסיף אריאלי כי אין לקנות תרופות בדוכני שווקים בארץ או בעולם ללא מרשם והדגיש כי יש איסור מוחלט על רכישת תרופות או כדורי הרזייה באתרי אינטרנט".      

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה