החל מהיום: כפל ארנונה למבנים נטושים



אחרי מאמצים רבים ההמלצה של תנועת התעוררות בירושלים הוכנסה לדו"ח טרכטנברג והיום היא תגיע לאישור. הממשלה צפויה לאשר המלצה לפיה תקופת פטור זה תוגבל ל-6 חודשים עם אופציה ל-3 חודשים נוספים ולאחר מכן אותם בעלי נכסים יחוייבו לשלם כפל ארנונה

צילום: נטע בן עזרא
החל מהיום (א') ממשלת ישראל צפויה לאשר את שינויי החקיקה שיבטל את הפטור הגורף מתשלום הארנונה ממנו הם נהנים. מזה כשנתיים מתנדבי תנועת התעוררות פועלים על מנת להשמיש מאות נכסים שעומדים נטושים, פילים לבנים, בלב ליבה של העיר ירושלים. לא רק שנכסים אלו יכלו לשמש כמקום מגורים לאינספור משפחות צעירות שמתקשות למצוא בית בעיר, אלא גם מהווים מוקד למשיכת עבריינים ודברים שהחושך יפה להם.
 
הכל התחיל מזה שהתעוררות ביקשו מכל מכריהם, לשלוח תמונות באמצעות הפלאפון בכל פעם שהם נתקלים בבית נטוש. כך תוך מספר בודד של שבועות נאגרו תמונות של עשרות מבנים נטושים וזאת רק במרכז העיר ירושלים.
על מנת לקדם פתרון לנושא, הם חקרו מה הם הגורמים המובילים לתופעה רחבת היקף זו ולתדהמתם הם גילו כי לפי סעיף 330 לפקודת העיריות, נכס שנמצא כלא ראוי למגורים זכאי לפטור של 100% בארנונה ללא מגבלת זמן. המצב הגיע לכזה אבסורד, שחלק מבעלי הנכסים הורסים קצת את המבנה שלהם כדי שגם הם יוכלו להנות מהפטור הזה.
 
עם הממצאים שהצליחה התנועה לאגור, פנו למנכ"ל עיריית ירושלים, יוסי היימן, שנעתר לבקשה והורה לבדוק כמה נכסים מקבלים בשנה פטור מארנונה מתוקף סעיף זה. התוצאות היו מפתיעות. התגלה כי ישנם 1588 נכסים כאלו ברחבי העיר (חלקים מגורים וחלקם עסקים) ושהעירייה מפסידה מהסיפור הזה כ-30 מיליון שקל בשנה.
 
בהתעוררות הבינו, שכדי לשנות את העיוות הזה יש צורך בשינויי חקיקה ולכן הם הגישו למשרד ראש הממשלה ומאוחר יותר גם לצוות טרכטנברג עבודה בנושא וביקשו שיעשו סוף לפטור המגוחך הזה.
 
אחרי הרבה מאמצים ההמלצה שלנו הוכנסה לדו"ח טרכטנברג והיום היא תגיע לאישור הממשלה. בהתעוררות טוענים כי זו בשורה קטנה, אך חשובה. הממשלה צפויה לאשר המלצה, לפיה תקופת פטור זה תוגבל ל-6 חודשים עם אופציה לעוד 3 חודשים ולאחר מכן אותם בעלי נכסים יחוייבו לשלם כפל ארנונה. 
 

מלבד המלחמה להשגת ביטול הפטור, פועלת התנועה במקביל לקידום צעדים בתוך העירייה, שיגבירו את האכיפה על בעלי אותם נכסים נטושים.
 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה