דיון סוער בכנסת בנושא "קווי מהדרין" בתחבורה הציבורית



ועדת הכלכלה של הכנסת קיימה הבוקר (רביעי) דיון שעסק במקרים האחרונים בהם נשים הודרו בקווי אוטובוס שונים בתחבורה הציבורית, ובעיקר באלה המגיעים ויוצאים בשכונות החרדיות בעיר. בפתח הדיון, סיפר מפקד המחוז על המקרה שארע הבוקר בקו 49 בעיר, כאשר גבר חרדי קרא לחיילת שסירבה לקום בקללה "פרוצה". ח"כ אייכלר קרא גם לשמור על זכותן של הנשים החרדיות אשר בוחרות לשבת בנפרד

ועדת הכלכלה קיימה היום הוועדה דיון מיוחד בהדרת הנשים בתחבורה הציבורית, על רקע הפרסומים האחרונים על פגיעה בנשים בקווים שונים בתחבורה הציבורית. בישיבה, אשר שודרה בשידור חי בערוץ הכנסת, נכחו חברי כנסת רבים, נציגי משרדי הממשלה, ארגוני נשים ועוד.

בפתח הישיבה אמר יו"ר הועדה, ח"כ כרמל שאמה-הכהן, כי הדיון נועד על מנת לנסות לעמוד על מהות התופעה והיקפה. היו"ר הזכיר את הסיור שקיימה הוועדה בבית שמש לפני שבוע וחצי ואמר כי פגש בעיר אנשים שפוחדים ממי שמפחד מאלוהים, והתכוון להורים לבנות שלומדות בבית הספר אורות בנות בבית שמש, שחוששות מפני החרדים. "כשרות למהדרין טובה בתחום המזון, אבל להתחיל להכשיר מדרכות ואוטובוסים זה פגיעה בכבוד האדם", אמר.

מפקד מחוז ירושלים, ניצב ניסו שחם, אמר כי כבר לפני מספר חודשים הורה המפכ"ל, רב ניצב יוחנן דנינו, לטפל לעומק בתופעות הדרת נשים וכיבוד זכויות האדם במרחב הציבורי. הוא ציין אמנם כי מדובר בקומץ קטן מהציבור החרדי שמהלכים אימים גם על החרדים עצמם, אך אמר כי הוא סבור שכדי להתמודד מול התופעה בפעילות רחבה גם מצד מנהיגי הציבור החרדי. "הייתי שמח לשמוע רבנים מגנים את התופעה", אמר.

כמו כן סיפר ניצב שחם לוועדה כי הבוקר, בדרכו לישיבה, נעצר גבר חרדי בן 44 שביקש מחיילת שנסעה בקו 49 בירושלים לעבור לשבת מאחור ולאחר שסירבה קרא לה "פרוצה תעברי לאחור". ניצב שחם ציין כי נהג האוטובוס דיווח על המקרה והוא יטופל בחומרה רבה. "אכיפה בלבד לא תיתן את המענה, צריך עמדה קהילתית ואולי שינוי חקיקה כדי שהאנשים האלה יתחילו לחשוש", אמר מפקד המחוז.

מנכ"ל משרד התחבורה, אלכס לנגר, אמר כי המשרד התמודד עם התופעה בצורה יסודית, על ידי ועדה שקבעה שאנשים יכולים לשבת איפה שהם רוצים באוטובוסים ואפילו הורתה להציב שילוט על כך. ח"כ הורביץ טען מנגד כי השלטים הללו מוסרים. לנגר הוסיף כי נשים יכולות לבחור באופן וולנטרי היכן לשבת ונהגי האוטובוס מונחים לשמור על זכויותיהן.

 ראש תחום ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים, עדנה הראל הסבירה כי פסיקת בג"ץ, שאימץ את החלטת הוועדה שהקים משרד התחבורה, היא שאין קווי מהדרין ואין אבחנה בין סוגי הקווים. "כל אבחנה היא אסורה ובלתי חוקית, אסור ליצור שום התנהגות כהסכמה מטעם המדינה לאבחנה בין נשים וגברים".

בתשובה לשאלת היו"ר שאמה-הכהן באשר לבדיקות שהיה צריך משרד התחבורה לבצע באותם קווים אמר לנגר כי המשרד עומד לפרסם דוח בנושא.
מנהל אגף תחבורה ציבורית במשרד התחבורה, יהודה אלבז, אמר כי בוצעו בקווי המהדרין בשנת 2011 4,250 בדיקות מתוכן 1,150 בדיקות מתערבות – של גברים ונשים שהתיישבו במקום הלא נכון כביכול באוטובוס. ח"כ ישראל אייכלר אמר בתגובה: "האינקביזיציה הספרדית לא עשתה כל כך הרבה בדיקות".

אלבז הוסיף כי ב-56 מהמקרים הבודקים התבקשו לעבור מקום, אך הם הונחו לעשות זאת רק אם הם מרגישים חשש מפני אלימות פיזית. לדבריו, רק ב-15 מהמקרים הבודקים בחרו לעבור מקום. היו"ר שאמה-הכהן ביקש גם התייחסות לנושא המחיר הזול בקווי המהדרין. ח"כ אייכלר אמר בתגובה כי המחירים הנמוכים היו בגלל שאגד רצתה להתחרות בקווים פרטיים זולים שהיו לציבור החרדי. עם זאת הוסיף אלבז כי המשרד פועל לתקן את העיוותים במחירים בין הקווים השונים.

מוריה שחם, תלמידה מבית שמש, סיפרה לוועדה כי כמעט בכל הנסיעות שלה מבקשים ממנה לשבת מאחור. "לנשים שיושבות מלפנים קוראים 'שיקצה' ו'משוגעת', לפעמים יש אפילו צרחות ואין שלטים על איסור הטרדת נשים. יש זלזול בפסיקת בג"ץ כי הם לא רואים בו סמכות והנהגים לא מתערבים".

אבי מימרן מרדיו קול ברמה טען כי הדיון הוא "עוד פורום שמתנהל מעל גבו של הציבור החרדי. בכל חודש יש 43 אלף אוטובוסים שנוסעים בקווי המהדרין והמקרים הללו הם פחות מאחוז. בציבור החרדי מקובל שנשים עולות מאחור בגלל שקל להן יותר עם הילדים והעגלות. 99.5% מהמשתמשים בקווים הללו הם חרדים ומה שעושים פה זה התערבות באורח חייו של הציבור הזה", אמר.

היו"ר שאמה-הכהן אמר בתגובה כי "לא אומרים לכם איך לשבת בבית הכנסת אבל אוטובוס זה מרחב ציבורי". מימרן הוסיף וציטט סקר של הרשות לקידום מעמד האישה במשרד ראש הממשלה שממנו עלה כי 82% מהנשים ענו שיש באוטובוסים הטרדות מיניות. יו"ר נעמת עו"ד טליה לבני השיבה לו בתגובה: "אם אתם פוחדים מהטרדה אז אנחנו מוכנים לייבא חגורות צניעות".

ח"כ חיים אמסלם ציין כי הקווים הללו נולדו בגלל הצפיפות. "במדינת חלם בונים גשר רעוע וכשהוא נופל ואנשים נפגעים בונים בית חולים – במקום שאגד תתגבר את הקווים החליטו לעשות הפרדה ולצערי קולם של הרבנים הגדולים בעבר לא נשמע", אמר.

ח"כ ישראל אייכלר טען כי יש חרדים שחוששים מפני מלחמת אחים. "יש טוקבקים שקוראים להרוג חרדים, וחרדים שקוראים קריאות של 'נאצים' מגיבים תגובה פסולה נגד מי שרוצה להרוג אותם. צודק הרב אמסלם שסבא וסבתא שלי לא נסעו בקווים נפרדים, אבל אסור למנוע מאישה לעלות מאיפה שהיא רוצה ואני מבקש מארגוני הנשים לעמוד גם על זכויות הנשים החרדיות".

היו"ר סיכם את הדיון ואמר: "אני רוצה לברך ברוך שעשה נשים כמו שעשה גברים. ועדת הכלכלה מגנה את התופעה של הדרת נשים ומבקשת מהמשטרה להמשיך לפעול בנושא. הוועדה מבקשת גם ממשרד התחבורה לפעול להשוות את המחירים בין קווי המהדרין לקווים המגבילים ולבחון לאפשר רק לנכים או הורים עם ילדים לעלות לאוטובוסים מהדלת האחורית". כמו כן אמר היו"ר כי הוועדה דורשת ממשרד התחבורה להעביר אליה את הדוחות של הבדיקות שבוצעו בקווים ותשקול לקיים דיון נוסף בנושא ככל שיידרש.

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה