תושבי נווה יעקב: "לא רוצים את הרכבת הקלה בשכונה"



בדיון בכנסת בועדה לתחבורה ציבורית שנערך ביום חמישי האחרון, הביעו נציגי התושבים תלונות על תוואי ומערך ההפעלה של הרכבת הקלה. בין השאר, התייחסו בדיון לתאונות שאירעו מאז הפעלתה, והתקלות במערך ה"רב-קו". נציג השכונה אמר בדיון: "אם אי אפשר להעביר את המסילה בתוואי החלופי תושבי נווה יעקב מוותרים על הרכבת הקלה"

ועדת המשנה לתחבורה ציבורית של ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כישראל אייכלר, דנה ביום חמישי האחרון בשינויים במערך התחבורה הציבורית בעיר. בפתח הישיבה אמר היו"ר אייכלר כי הדיון מתקיים עוד לפני השינויים במערכת התחבורה הציבורית בירושלים, כדי למנוע בעיות עם היישום. "אמנם בחו"ל שיטת המעברים מאוד נוחה והגיונית, אבל כבישי ישראל הם אחרים ולא מסודרים בצורת שתי וערב, ולכן השיטה מקשה בעיקר על ילדים, הורים וקשישים. אם פעם אמרו שהעולם שייך לצעירים, היום מסתבר שהמצב מורכב יותר", אמר אייכלר.

הממונה על התחבורה הציבורית במחוז ירושלים והדרום במשרד התחבורה, נעה אבירם, אמרה כי השינוי בדרום מערב העיר לא יתבצע לפני שרמת השירות ברכבת הקלה תעלה. ראש תחום תחנון תחבורה ציבורית בתוכנית אב לתחבורה ירושלים, דוד קנטרוביץ, הסביר כי בסוף התהליך כל המערך כולו ישתלב למערכת אחת יחד עם הרכבת הקלה.

הסטודנט ערן אברמוביץ טען כי יש בעיות בהפעלת הרב קו והוסיף כי נהגי אגד לא מאפשרים לרכוש רב קו אנונימי. "כנראה שמקבלי ההחלטות לא משתמשים בתחבורה הציבורית ולכן לא דחוף להם לתקן את המצב", אמר אברמוביץ והוסיף כי בלתי אפשר להתמצא במפות הקווים בעיר. יצחק רודיך מאגד טען מנגד כי מערכת המידע שקיים היום באגד היא הטובה בעולם.

 ח"כ אייכלר טען כי ישנם גם בעיות בתיקוף כרטיסי חופשי חודשי, שלא מאפשרים לנוסעים לעלות בלי לעבור אצל הנהג. רודיך התייחס לכך והודה כי המערכת לא מושלמת. לדבריו, "באגד יש כמעט 3,000 סוגי מחירים ונרכשו מכשירים שנועדו לזרז את עליית הנוסעים, לכן עוד מוקדם להסיק מסקנות בעניין הזה".

יו"ר ארגון חיים בדרך מתונה, מרדכי פדר, התייחס לתאונה בתחילת השבוע בה נפצע קשה הולך רגל מפגיעת הרכבת הקלה, ואמר כי גדר במקום יכלה למנוע את התאונה. ח"כ אייכלר הזכיר כי הוועדה כבר דרשה בעבר לבחון מחדש את ההחלטה להסיר את הגדרות. מהנדס התנועה של מחוז ירושלים במשטרה, רב פקד שלמה לוז, הסביר כי המשטרה היא רק הגוף האוכף ואין בסמכותה לקבוע הסדרי תנועה. "מי שצריך לתת תשובה זו העירייה והמפקח על התעבורה במשרד התחבורה", אמר. עם זאת הוא הוסיף כי בשום מקום אחר בעולם לא קיימים גדרות כהסדר קבע.

חיים קרגד מוועד שכונת נווה יעקב אמר כי התושבים בשכונה ציפו שהרכבת הקלה תגיע גם אליהם, אולם הם לא רוצים שהתוואי שלה יעבור במרכז השכונה. הוא הסביר כי הצמתים בכביש הראשי הוחלפו בכיכרות ומנעו תאונות רבות, התושבים לא רוצים לפגוע בתשתיות וחוששים מפקקים ברחוב הראשי ומזיהום האוויר שייגרם כתוצאה מכך. לטענתו יש אפשרות לתוואי חלופי שיביא את הרכבת לפאתי השכונה. קנטרוביץ השיב על כך ואמר כי התוואי החלופי נבדק והתגלה כי הוא לא מאפשר לספק שירות ברמה נאותה וכי יש בו בעיה של בעלויות על הקרקע ואישורים. "אם אי אפשר להעביר את המסילה בתוואי החלופי תושבי נווה יעקב מוותרים על הרכבת הקלה", אמר קרגד.

בתום הדיון קרא היו"ר אייכלר למשרד התחבורה להשלים בהקדם את הטיפול בכל המערכות התומכות בכרטיס הרב קו, ובכלל זה לבצע סנכרון מלא בין כל מערכות התחבורה הציבורית. כמו כן קראה הוועדה למשרד לפעול להוספת עמדות טעינה ברחבי העיר ובסמוך לתחנות אוטובוס וכן להוסיף עמדות תיקוף בדלתות האחוריות של האוטובוסים. כמו כן קראה הוועדה למשרד להסדיר מערכת כלל ארצית שתאפשר שימוש בכרטיסים עם ערך צבור, ועד אז להחזיר את האפשרות לשימוש בכרטיסיות.

ח"כ אייכלר הוסיף כי הוועדה קוראת למשרד התחבורה לבחון בחיוב שינויים שיאפשרו לבצע חיוב משפחתי באמצעות כרטיסיות הרב קו ברכבת הקלה. לנוכח בקשת תושבי נווה יעקב, הוועדה אף ביקשה ממשרד התחבורה לשקול מחדש את הצורך בהארכת תוואי הרכבת הקלה עד לכביש הראשי בשכונה.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה